În România, o creștere de 5% a plăților digitale în cinci ani consecutivi ar contribui la majorarea PIB-ului cu ~7 miliarde de lei (+ 0,5%) si la o crestere cu 1,9 mld. lei a veniturilor din taxe (+1%), arată cel mai recent studiu pe tema economiei informale realizat de Visa în parteneriat cu Kearney, lansat astăzi, 27 martie, în cadrul unei conferinte organizate la Guvernul României. O crestere de 15% a platilor digitale ar putea conduce la o majorare a PIB-ului cu peste 20 mld. lei (+1,6%) si la o sporire cu 5,7 mld. lei (+2,9%) a veniturilor din taxe.
Cercetarea și-a propus să pună în evidență rolul politicilor publice în combaterea economiei subterane din țările din Europa și să identifice lecțiile învățate și factorii care ar putea facilita succesul acestor politici, urmărind în principal impactul plăților digitale.
Limitările în utilizarea plăţilor digitale au ca cel mai probabil rezultat profituri mai mici și costuri mai mari pentru antreprenori și afaceri, precum și o trasabilitate scăzută a fluxurilor de bani. Toate acestea determină o creștere a economiei informale, care în 2023 a atins 30% din PIB în România, conform datelor din studiul menționat anterior. Romania este cu mult sub media Europei (17,9%) si pe locul 26 in clasamentul tarilor europene. Doar Croatia si Bulgaria au o pondere a econmiei informale in PIB mai mare decat Romania.
Potrivit studiului mentionat, exista o corelatie inversa intre numarul de plati digitale si economia informala. In cazul Romaniei, la nivelul anului 2022, cu o medie de 116 plati digitale pe care un roman le efectueaza intr-un an, economia subterana are o pondere de peste 30%. In cazul Danemarcei, unde un danez efectueaza in medie 700 de plati digitale intr-un an, economia subterana este de sub 10%.
Masuri propuse
Studiul propune sapte masuri pentru scaderea economiei subterane si cresterea gradului de colectare.
Program de stimulare a plăților digitale – introducerea unui program guvernamental de stimulente care recompensează persoanele fizice pentru utilizarea frecventă a plăților digitale prin rambursare sau reduceri fiscale
Reduceri fiscale pentru contribuabilii a căror pondere a plăților digitale pentru consum este mai mare decât un anumit prag
Introducerea unor campanii de sensibilizare care vizează promovarea plăților digitale și educarea cu privire la riscurile și dezavantajele economiei informale
Opțiunea obligatorie de plată digitală pentru a promova utilizarea plăților digitale; luarea în considerare a extinderii la întreprinderile și profesiile mai mici în viitor
Automatizare fiscală (deduceri, contribuții sociale și de sănătate) pe baza datelor tranzacțiilor digitale
Instrumente de extragere a datelor bazate pe Inteligenta Artificiala care sporesc precizia eforturilor de inspecție si identifica tranzacțiile neraportate
Stimulente pentru întreprinderile mici/persoanele fizice autorizate – Rambursare mai rapidă a TVA pentru IMM-urile care acceptă plăți digitale.
„Plățile digitale reprezintă instrumentele cele mai accesibile pentru a eficientiza plăţile dintre consumatori, companii, stat și, totodată, de a crea presiune pentru reducerea volumului de tranzacții asociate economiei subterane. Salutăm eforturile Guvernului de a digitaliza administrația publică și de a crește volumul plăților fără numerar, iar noi la Visa căutăm modalități adecvate de a aduce în continuare plățile digitale mai aproape de oameni și de piață. Este important ca mediul de afaceri împreună cu autoritățile să adopte în continuare măsuri adecvate pentru a face economia oficială mai atractivă și mai competitivă”, a spus Cătălin Crețu, General Manager Visa pentru România, Bulgaria, Croația şi Slovenia.
„Studiul ni l-am dori ca o deschidere a unor discutii, pe mai multe planuri, in mai multe directii, pentru a crea contextul unor discutii de politici publice. Pentru ca este foarte important sa prezentam cifre dar daca nu plecam de aici si nu continuam discutia pentru a stabili niste masuri concrete care sa tina seama de aceste cifre, se cheama ca ne-am intalnit, ne-am bucurat ca ne-am vazut si am plecat. Rezultatul studiului pe Romania nu ne permite sa nu actionam.(…) Aceasta este tara noastra si ne dorim sa traim mai bine.” – a mai adaugat Cretu.
În urmă cu trei ani Visa a lansat Marile Afaceri Mici, o platformă integrată ce reunește informații, soluții și oferte exclusive de la partenerii locali cu scopul de a ajuta antreprenorii să-și dezvolte afacerea prin conturarea unei prezențe online puternice și prin acceptarea plăților digitale.
În același timp, Visa investește în inovație și se concentrează pe inițiative care permit IMM-urilor să se adapteze peisajului digital aflat în continuă schimbare. Acestea vizează colaborarea cu instituții financiare și alți parteneri din România pentru implementarea unor soluții precum „Tap to Phone” care transformă smartphone-urile și tabletele în terminale mobile de plată, facilitarea plăților cu cardul direct din facturile online emise de IMM-uri sau semnături electronice prin certificate digitale calificate.
Transparentizarea și facilitarea fluxului de bani între consumatori, companii și guvern este o prioritate pentru Visa. Pe măsură ce tot mai multe sectoare ale economiei sunt digitalizate, apar noi contexte în care banii sunt transferați către și de la companii, cetățeni, stat.
„Vestea bună este că un număr tot mai mare de români încep să-și plătească impozitele online. Două din trei plăți de impozite și taxe efectuate cu cardurile Visa anul trecut au fost efectuate online (n.r. date la februarie 2024), plățile de cea mai mare valoare făcându-se tot prin internet prin intermediul platformei www.ghiseul.ro. Faptul că ne putem plăti taxele online în câteva secunde, indiferent de locația noastră, prin intermediul platformei Ghiseul.ro reprezintă un pas extrem de important în transformarea digitală a României, susținută puternic de Visa. Anul acesta sărbătorim cea de-a 13-a ediție a campaniei naționale de informare a românilor despre beneficiile plății impozitelor și taxelor cu cardul”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager Visa România.
____________
Studiul „Economia Informală în România 2023”, susținut de Visa, își propune să sensibilizeze publicul cu privire la economia informală și la rolul plăților electronice în combaterea acesteia. Studiul a fost realizat în primăvara anului 2023 de Kearney, o firmă globală de consultanță în management strategic, în colaborare cu prof. dr. Friedrich Schneider, profesor de economie la Universitatea Johannes Kepler din Linz, Austria, unul dintre experții de top în economia informală.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: