Potrivit unuyi studiu realizat de Dynata, la solicitarea Revolut, 13% dintre respondenți români iau în calcul să țină banii la saltea, față de 18% la nivel european. Cel mai mare procent al răspunsurilor favorabile acestui comportament se înregistrează în Germania (26%), iar cel mai mic în Regatul Unit (11%).
La nivel european, femeile preferă economiile în cash mai mult ca bărbații (19% față de 17%), iar opțiunea „banilor ținuți la saltea” este, cum era previzibil, influențată de vârstă – procentul crește de la 15,6% (18-24 de ani) la aproape 20% (peste 45 de ani).
În România, diferența dintre cele două genuri în această privință este și mai mare (16% la femei față de 10% la bărbați), dar mediile sunt inferioare celor înregistrate în rândul consumatorilor europeni, pentru fiecare gen. Surprinzătoare este inversarea preferinței pentru numerar la segmentele de vârstă, unde, contrar trendului european, cei mai tineri (18-24 de ani) preferă să țină banii la saltea într-o proporție mai mare (18%) decât cei peste 55 de ani (11%). „O explicație posibilă este aceea că segmentele mai mature de populație sunt mai preocupate de economisire și mai familiarizate cu produsele financiar-bancare sau cu instrumentele de investiții.” – potrivit comunicatului Revolut.
La nivel regional, românii din vestul țării sunt mai degrabă susținătorii banilor pe card sau la bancă, doar 8% indicând banii la saltea drept una dintre variantele de a-și gestiona fondurile în 2023. La polul opus se află, cu 14%, respondenții din nord-estul țării și Muntenia.
Cu toate acestea, menținerea unui trend favorabil pentru economisirea cu ajutorul tehnologiilor financiare avansate este încurajată, pe piața locală, de rata mare de penetrare a soluțiilor de tip fintech, cum este și Revolut, diversificarea ofertei de soluții de digital banking, inclusiv prin instrumente pentru adolescenți și copii, de tipul Revolut <18, generalizarea serviciilor de conectivitate de mare viteză și stabile și, nu în ultimul rând, apetitul în creștere al consumatorilor pentru e-commerce, insurtech, criptomonede sau trading, pe cât posibil accesibile printr-o singură platformă sau aplicație.
__________
*Pentru acest studiu, Dynata a utilizat un eșantion reprezentativ de 1.000 de respondenți români. La studiu au participat 10.000 de respondenți din 10 țări, la nivel global, și 8.032 din Europa. Cercetarea s-a realizat la finalul lunii octombrie 2022, iar rezultatele au fost structurate după gen, vârstă, țară și regiune. Variantele de răspuns propuse la întrebarea referitoare la produsele financiare avute în vedere au fost: Depozite/conturi de economisire; Mărfuri (metale prețioase, acțiuni); Criptomonede; Asigurări de viață; Asigurări medicale; Asigurări auto; Asigurare imobile; Pensie privată; Credit de consum; Card de credit; Buy Now Pay Later (BNPL); Credit ipotecar; Bani în numerar/ la saltea (răspuns multiplu, maximum 3 opțiuni).
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: