In luna februarie, ANPC a aplicat magazinelor online amenzi de 65.000 Euro

27 februarie 2010

In perioada 01-05 februarie 2010, Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor a verificat la nivel national respectarea drepturilor consumatorilor la comercializarea on-line a produselor si serviciilor.

Au fost verificati 179 operatori economici, la 168 s-au constatat abateri. Au fost aplicate 72 de sanctiuni contraventionale in valoare de 268.500 lei si 96 de avertismente. Pentru 35 de operatori economici s-a dispus masura opririi temporare a comercializarii produselor pana la remedierea deficientelor iar pentru un operator economic s-a dispus oprirea definitiva a comercializarii produselor expirate (adezivi) astfel incat produsele nu au ajuns la consumatori. De asemenea, s-au emis doua decizii de incetare a practicilor comerciale incorecte.

In Bucuresti au fost verificati 9 operatori economici care comercializau on-line urmatoarele categorii de produse: echipamente electronice de redare MP3/MP4, camere foto digitale, DVD-uri, telefoane mobile, console de jocuri, componente si accesorii calculatoare. Au fost constatate urmatoarele nereguli: lipsa legaturii (link) catre site-ul ANPC conform Ordinul 433/2009 la doi operatori economici care au fost sanctionati cu avertisment si neautorizarea codului CAEN 4791 referitor la comertul on-line in cazul unui operator economic care a fost sanctionat cu amenda in valoare de 2000 lei.

„Controalele au relevat faptul ca majoritatea operatorilor economici au remediat deficientele anterior constatate. In acest moment, site-urile celor verificati contin toate informatiile prevazute de lege”, a declarat Constantin Cerbulescu, presedinte ANPC.

Abateri constatate la nivel national:

1. Corectitudinea informarii consumatorilor prin intermediul site-ului

– informarea incompleta asupra tarifelor si preturilor (nu era afisata lista serviciilor, nu erau afisate preturile de comercializare a produselor/serviciilor, nu se mentiona moneda in care trebuie efectuata plata, in lista serviciilor prestate tariful nu era exprimat in lei, nu se mentiona daca pretul este la cursul Euro la zi, daca include TVA, daca sunt incluse cheltuielile de livrare, tarifele afisate pe site-ul propriu nu coincideau cu cele afisate de operatorul economic).

– informarea incompleta asupra caracteristicilor esentiale ale produselor (caracteristicile produselor nu erau afisate in limba romana, pentru produsele alimentare comercializate on-line nu se facea nici o referire la gramajul portiei si la ingredientele utilizate, pentru o parte din produsele fabricate, lista ingredientelor afisate pe site nu corespundea cu ingredientele inscrise pe eticheta produsului).

– in cazul produselor aflate la oferta, reducerea practicata era mai mica decat cea afisata, nu se mentiona perioada promotiei sau faptul ca promotia se desfasoara in limita stocului disponibil.
–  informarea incorecta sau incompleta a consumatorilor in ceea ce priveste garantia de conformitate.
Astfel de abateri au fost constatate la 77 operatori economici, reprezentand 43,02% din totalul controlat, din judetele Brasov, Mures, Hunedoara, Braila, Suceava, Vrancea, Bacau, Gorj, Neamt, Bihor.

2. Respectarea prevederilor OG 130/2000 privind protectia consumatorilor la incheierea si executarea contractelor la distanta

– consumatorii nu erau informati asupra posibilitatiii de a denunta unilateral contractul fara penalitati si fara invocarea unui motiv, in termen de 10 zile de la primirea produsului sau in termen de 10 zile de la incheierea contractului in cazul prestatorilor de servicii.
– textul clauzei de denuntare unilaterala nu era cel prevazut de lege;
– informarea incorecta asupra termenului in care consumatorul poate solicita rezilierea unilaterala a contractului (3 zile in loc de 10 zile asa cum prevede legislatia).
– informatii incomplete privind datele de identificare si contact (lipsa adresei sediului social existand doar o adresa de e-mail).

Abateri constatate la 32 operatori economici, reprezentand 17,88% din totalul controlat, din judetele Timis, Hunedoara, Ialomita, Valcea, Tulcea, Botosani, Iasi, Dambovita, Bihor, Giurgiu, Harghita, Arges, Cluj, Constanta etc.

3. Alte abateri

– lipsa afisarii codului unic de inregistrare, denumirea societatii, orarul de functionare si certificatul de inregistrare la Oficiul Registrului Comertului.

– desfasurarea activitatii de comert on-line fara ca operatorul sa aiba acest obiect de activitate,
– lipsa  registrului unic de control;

– comercializarea unor produse  in afara termenului de valabilitate acordat de producator,
– informarea incorecta privind garantiile produselor (certificatele de garantie care insotesc produsele livrate ca urmare a comenzilor on-line nu respectau prevederile Legii 449/2003 –  se mentionau acte normative abrogate);

– lipsa de pe site-urile proprii a link-ului catre www.anpc.gov.ro.

Abateri constatate la 44 operatori economici, reprezentand  24,6% din totalul controlat, din judetele Teleorman, Bucuresti, Timis, Arad, Constanta, Braila, Iasi, Salaj, Sibiu, Alba, Bihor etc.

“Comertul on-line este intr-un proces de crestere accelerata. Acest tip de afacere se bazeaza pe relatia de incredere intr-o masura mult mai mare decat comertul traditional si, totodata, mediul virtual expune consumatorul unor riscuri noi. Din aceste motive, ANPC supravegheaza constant acest tip de comert si acorda o atentie deosebita neregulillor constatate. Nu ne vom limita la sanctionarea abaterilor ci vom impune – prin initiativa legislativa – reguli noi acolo unde va fi cazul”, a mai precizat sursa citata.

In perioada controlului au fost inregistrate opt reclamatii din partea consumatorilor privind informarea incorecta, netrimiterea produsului comandat, furnizarea incompleta a comenzii, livrarea de produse defecte, defectarea produsului in termenul de garantie, practici comerciale incorecte, nerespectarea termenului de livrare a unui produs, neacordarea garantiei.

Recomandari ANPC pentru cumparaturi on-line

1. Fiti atenti cand oferiti detaliile cardului de credit sau debit pe internet; verificati intotdeauna daca preluarea datelor se face prin protocol securizat (url-ul de tip https:// inseamna protocol securizat iar http:// e necriptat). Refuzati tranzactia daca vi se cere codul PIN. Este normal sa vi se ceara codul CVV (format din 3 sau 4 cifre, inscriptionat pe card). Este mai sigur sa folositi un card de debit dedicat tranzactiilor on-line pe care sa il incarcati numai cu suma necesara achizitiei;
2. Este preferabil sa cumparati de la companii cunoscute sau cu care ati mai avut contacte comerciale inainte sau despre care nu exista comentarii negative ale altor clienti pe forumurile de discutii sau pe site-urile de evaluare a serviciilor ;
3. Evitati operatorii economici care nu afiseaza date de contact complete (adresa, telefon, cod unic de identificare fiscala etc.) si care se rezuma la o adresa de e-mail ;
4. Comparati ofertele de pret, conditiile de livrare si garantie ale mai multor comercianti inainte de a lua o decizie;
5. Daca bunurile sunt expediate din strainatate, fiti atenti la taxele postale si alte costuri pe care comerciantul nu le afiseaza/calculeaza cum ar fi taxele vamale si TVA;
6. Retineti ca bunurile care sunt expediate din strainatate ajung la destinatie intr-un timp mai lung; verificati timpul de livrare pentru fiecare tip de serviciu de expeditie acceptat de comerciant, daca se asigura urmarirea coletului pe durata transportului si daca se poate garanta o data limita de livrare;
7. Pentru bunurile comandate in strainatate, verificati pe site-ul vanzatorului conditiile de returnare a bunurilor care nu va plac sau asupra carora v-ati razgandit – de obicei trebuie sa suportati taxele postale de retur si acestea pot fi semnificative;
8. Daca aveti probleme la achizitionarea de produse din afara tarii, reclamatia dumneavoastra va trebui solutionata de o entitate straina. Pentru probleme legate de bunurile cumparate trebuie sa va adresati vanzatorului sau unei autoritati din tara de origine a vanzatorului. Pentru probleme de livrare si transport raspunderea apartine operatorului de servicii postale. Pentru problemele legate de garantie, sunt situatii in care veti fi nevoit sa expediati produsul inapoi la vanzator sau la un service din zona in care opereaza acesta – luati in calcul si aceste costuri sau cautati produse a caror garantie poate fi asigurata in Romania;
9. Achizionati produse foarte scumpe de la companiile din afara Romaniei doar daca puteti verifica reputatia lor si satisfactia clientilor – exista site-uri independente care evalueaza calitatea serviciilor si „liste negre” cu companiile care inseala clientii. O practica incorecta frecvent intalnita este aceea de a oferi produse ieftine fata de pretul mediu dar a caror livrare e conditionata de achizitionarea de accesorii (uneori indispensabile functionarii produsului) cu preturi umflate. In final pretul total va depasi semnificativ o achizitie similara de la un distribuitor consacrat al produsului. Verificati cu mare atentie ofertele care par prea bune pentru a fi adevarate;
10. Este important sa tipariti la imprimanta comanda dumneavoastra si clauzele si conditiile ce apar pe site la momentul cumpararii, pentru situatia in care ulterior aveti de rezolvat o disputa cu vanzatorul.

Sursa: ANPC

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?