[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

În 2023 românii au cumpărat online bunuri în valoare de 7 miliarde de euro, în creștere cu aprox. 10% față de 2022. Rata de crestere se va pastra si in 2024. Aprox. 65% dintre cumpărătorii online încă preferă să plătească in numerar la livrare!

30 mai 2024

Ponderea comertului electronic in total retail este de aprox. 11%. Potrivit estimărilor jucătorilor din domeniu, comerțul online va continua să crească și în 2024 cu aprox. 10% față de 2023.

Potrivit estimărilor Asociatiei Romane a Magazinelor Onlin (ARMO), GPeC și ale principalilor jucători din domeniu, sectorul de e-commerce din România este evaluat la aprox. 7 miliarde de euro pentru finalul anului 2023, valoarea fiind cu aprox. 10% mai mare decât cea înregistrată în 2022 (6,3 miliarde de euro). Valoarea de 7 miliarde de euro face referire la toate tranzacțiile generate din România atât către comercianții autohtoni, precum și către magazinele online din afara granițelor țării și reprezintă strict segmentul e-tail, adică produsele fizice (tangibile) care au fost cumpărate prin internet.


În acest cuantum nu au fost incluse serviciile, plata facturilor la utilități, conținutul digital sau biletele de avion, vacanțele și călătoriile, rezervările hoteliere, biletele la spectacole ori la diferite evenimente etc. Dacă le-am adăuga și pe acestea, valoarea totală ar depăși 10 miliarde de euro.  

E-Commerce share din total retail în România este de aprox. 11%. Cifra este în media datelor furnizate de Euromonitor (aprox. 12%) și Global Data (aprox. 10%).

Peste 92% dintre români folosesc internetul, iar 68% dintre aceștia au cumpărat online

Potrivit raportului INS “Accesul populaţiei la tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor, în anul 2023” publicat pe 8 decembrie 2023, 92,5% dintre români (din segmentul de vârstă 16-74 de ani) au utilizat internetul cel puțin o dată în 2023, în creștere cu 2,8 puncte procentuale față de 2022, din care 96,4% au utilizat internetul în ultimele 3 luni.

Raportat la frecvența folosirii internetului, dintre persoanele de 16-74 ani care au utilizat internetul în ultimele 3 luni, 70,4% au folosit internetul de mai multe ori pe zi, iar 21,6% o dată pe zi sau aproape în fiecare zi.

68,1% dintre persoanele cu vârsta de 16-74 de ani care au utilizat internetul în 2023, au plasat cel puțin o comandă online, în creștere cu 2,1 puncte procentuale de la 66%, cât s-a înregistrat în 2022.

Comparativ cu anul 2022, ponderea persoanelor care au comandat bunuri sau servicii pe internet a crescut atât în mediul urban, cu 2,2 puncte procentuale, ajungând în anul 2023, la 73,7%, cât și în mediul rural cu 3,1 puncte procentuale, ajungând la 61,4%. Cu toate acestea, și în anul 2023 se păstrează o diferență semnificativă între cele două medii de rezidență, de 12,3 puncte procentuale.

Pe grupe de vârstă, persoanele care apelează la serviciile magazinelor online pentru a cumpăra bunuri sau servicii sunt atât tinerii cu vârsta cuprinsă între 16 – 34 ani (80,5%), cât și persoanele adulte cu vârsta cuprinsă între 35 – 54 ani (74,0%).

Frecvența cumpărăturilor online în România în 2023

Conform datelor Eurostat, 13,69% din cumpărătorii online au făcut 1-2 achiziții / la 3 luni, iar 12% au cumpărat de 3 până la 5 ori pe parcursul a 3 luni.

. 6,04% cumpără de peste 6 ori în 3 luni

. 2,24% fac cumpărături online de peste 10 ori în 3 luni

Potrivit procesatorilor de plăți PayU și NETOPIA Payments, aprox. 65% dintre cumpărătorii online preferă să plătească ramburs (cash on delivery), iar 35% folosesc instrumentele de plată online, în special prin card.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?