[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

IMM-urile prezintă cel mai ridicat nivel de încredere în rândul consumatorilor români – studiu

3 noiembrie 2025

Un nou studiu realizat la inițiativa Visa, lider global în domeniul plăților digitale, arată că IMM-urile se bucură de cel mai ridicat nivel de încredere în rândul consumatorilor români. Acesta arată că 51% dintre români cred că IMM-urile vor face ceea ce este corect și vor acționa în interesul consumatorilor – un procent mai ridicat decât cel înregistrat în studiu pentru marii retaileri, ONG-uri sau instituții publice.

Studiul în rândul consumatorilor arată că românii apreciază IMM-urile pentru strategia orientată către client și serviciile personalizate – principii care diferențiază IMM-urile în ochii cumpărătorilor din România. Cercetarea arată că oamenii sunt interesați de modul în care IMM-urile rămân aproape de nevoile clienților, reacționând cu agilitate și flexibilitate acolo unde companiile mari nu pot. Aceste calități nu doar consolidează relațiile și loialitatea, ci permit IMM-urilor să se adapteze și să evolueze.

Printre factorii care i-ar determina pe consumatori să cumpere mai des de la IMM-uri se numără: livrarea gratuită (82%), livrarea rapidă (81%), măsuri sporite de securitate a plăților (78%) și servicii online de relații cu clienții mai bune (76%).

IMM-urile sunt coloana vertebrală a economiei românești și se bucură de încrederea consumatorilor tocmai pentru că sunt percepute ca fiind mai apropiate de nevoile lor reale. Acest capital de încredere reprezintă un avantaj competitiv pe care antreprenorii îl pot valorifica prin investiții în soluții digitale sigure și servicii de calitate. La Visa, ne dorim să sprijinim IMM-urile să răspundă acestor așteptări și să-și consolideze rolul important în societate”, a declarat Elena Ungureanu, Country Manager România la Visa.

Deși IMM-urile se bucură de un nivel ridicat de încredere din partea românilor, această încredere poate fi pierdută rapid în absența unor măsuri adecvate de securitate a plăților. Românii nu caută doar siguranță, ci un nivel de protecție îmbunătățit, flexibil și mereu actualizat, care să reducă riscul de fraudă și, în același timp, să asigure o experiență de plată mai simplă.

79% dintre respondenți afirmă că nu ar reveni la un IMM dacă ar fi fost victimele unei fraude, în timp ce 78% sunt mai dispuși să cumpere online de la IMM-uri care implementează măsuri sporite de securitate a plăților (de exemplu, reducerea riscului de fraudă). Punerea la dispoziție a mai multor opțiuni de plată este, de asemenea, esențială: 94% 2 dintre respondenții români consideră că un magazin online bun este acela care oferă o gamă variată de modalități de plată.

Când vine vorba de utilizarea responsabilă a inteligenței artificiale (AI), studiul Visa arată că publicul din România rămâne prudent. Doar 11% dintre respondenți declară că ar avea încredere că IMM-urile folosesc AI în mod responsabil în afacerile lor, în timp ce 30% spun că nu știu în cine să aibă încredere în acest sens. Rețelele de plăți (16%) și instituțiile financiare (15%) se bucură de cele mai ridicate niveluri de încredere din partea consumatorilor, pe această temă. Această reticență subliniază cât de importantă este transparența și comunicarea clară din partea întreprinderilor mici și mijlocii atunci când implementează tehnologii emergente.

__________

În România, Visa sprijină antreprenorii locali printr-o serie de programe dedicate, menite să accelereze digitalizarea și să consolideze competitivitatea IMM-urilor. Printre acestea se numără programul ePOSibil – lansat de Visa în acest an și implementat împreună cu băncile partenere, IMM România și furnizori de soluții pentru digitalizarea afacerii – care facilitează accesul la soluții moderne de plată.

De asemenea, platforma „Marile Afaceri Mici” oferă acces facil la informații utile, soluții digitale și beneficii exclusive de la parteneri locali, sprijinind dezvoltarea și competitivitatea afacerilor pe termen lung. În plus, prin soluția Visa Tap to Phone, compania le dă posibilitatea micilor comercianți să accepte plăți contactless direct pe telefonul mobil, fără să fie nevoie de un terminal tradițional, făcând plățile digitale mai accesibile ca niciodată. Mai mult, Visa susține antreprenorii din România prin programul său global Visa She’s Next, care le oferă acces la sesiuni de mentorat și resurse de finanțare.

Noutăți
Stay updated to the impact of emerging technologies in fintech & banking.
Banking 4.0 newsletter - subscribe
Cifra/Declaratia zilei

Dariusz Mazurkiewicz – CEO at BLIK Polish Payment Standard

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

To be honest I think that Sinaia, your conference, is much better then Davos.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?