Normele metodologice de aplicare a Legii 151/2015 privind procedura insolventei persoanelor fizice sunt finalizate la nivelul Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor urmand sa fie adoptate in aprilie 2016, potrivit unui comunicat al Ministerului Economiei, Comertului si Relatiilor cu Mediul de Afaceri.
Ministerul a publicat Planul de actiune al implementarii Legii privind procedura insolventei persoanelor fizice, care prevede si suplimentarea personalului institutiilor reprezentate in comisiile de insolventa, respectiv ANPC, Oficiul National al Registrului Comertului (ONRC) si Consiliul Superior al Magistraturii (CSM). Potrivit documentului citat, hotararea de Guvern care permite suplimentarea personalului ANPC cu 180 de persoane ar putea fi adoptata pana in aprilie 2016. Numarul de posturi in ONRC si ORCT ar urma sa fie majorat cu 500 pentru Buletinul Procedurilor de Insolventa iar actul normativ in acest sens ar putea fi aprobat in Guvern pana in mai 2016.
Dezvoltarea, testarea si punerea in productie a sistemului informatic pentru infiintarea in cadrul Buletinului Procedurilor de Insolventa a sectiunii ‘Debitori — persoane fizice cu obligatii ce nu decurg din exploatarea unei intreprinderi’ s-ar putea finaliza in august 2016, conditionat de primirea fondurilor si incheierea contractului de achizitie publica.
De asemenea, se are in vedere si suplimentarea posturilor in CSM astfel: 600 de judecatori, 750 de grefieri de sedinta, grefieri registratori si arhivari. In acest sector vor fi organizate si cursuri de formare profesionala in conditiile in care, potrivit comunicatului citat, exista un numar foarte mic de formatori in aceasta materie.
Pana in luna iulie a anului viitor este prevazuta constituirea comisiei de insolventa la nivel central iar pana in septembrie — noiembrie constituirea celor 42 de comisii teritoriale (judetene).
Printre primele masuri ale comisiei de insolventa la nivel central se numara elaborarea criteriilor pentru stabilirea nivelului de trai rezonabil (estimata a se finaliza in noiembrie 2016), elaborarea criteriilor pentru evaluarea nevoilor de locuit ale debitorilor si ale familiilor acestora (noiembrie 2016), intocmirea listei evaluatorilor autorizati pentru procedura insolventei persoanelor fizice (noiembrie 2016), protocoale de colaborare cu institutiile/entitatile relevante, pentru facilitarea fluxului de informatii din/dinspre Comisia de insolventa la nivel central (noiembrie 2016), formare profesionala a personalului (noiembrie 2016) si campanii de informare (demarare: august 2016, conditionat de alocarea bugetului; finalizare: noiembrie 2016).
Guvernul a decis, in sedinta de saptamana trecuta, prorogarea cu un an, pana in decembrie 2016, a aplicarii Legii privind insolventa persoanelor fizice.
„S-a ajuns in aceasta situatie deoarece niciunul dintre pasii de implementare prevazuti in lege nu a fost atins, desi in lege au fost prevazute termene concrete. Astfel ca Guvernul a fost nevoit, desi nu a dorit, sa amane aplicarea acestei legi pana in decembrie 2016. Totodata, avem stabilit un plan de actiune ca acesti pasi sa fie implementati”, a precizat, in 23 decembrie, purtatorul de cuvant al Executivului, Dan Suciu.
Potrivit acestuia, in termen de trei luni de la publicarea Legii in Monitorul Oficial, in iunie 2015, trebuia constituita o comisie de insolventa la nivel central. Faptul ca aceasta comisie nu a fost constituita a dus la alte intarzieri in lant.
„Astfel ca suntem intr-un calendar imposibil de implementat. Consideram legea oportuna, dar trebuie sa fie functionala. Sunt probleme serioase, un efort logistic imens, care nu s-ar fi putut implementa usor. Planul Guvernului este pe un an, iar ANPC (Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorului — n.r.) trebuie sa vina cu raportari trimestriale pentru implementarea acestui plan”, a adaugat Dan Suciu.
Legea privind insolventa persoanelor fizice a fost adoptata de Parlament in luna mai si publicata in Monitorul Oficial in iunie.
Potrivit initiatorului, deputatul PSD Ana Birchall, aceasta lege ofera un ajutor romanilor de buna-credinta, „sufocati de datorii”. Astfel, romanii care au datorii vor avea posibilitatea sa-si declare falimentul personal si vor beneficia de doua proceduri: una administrativa, care prevede ca, in fata unei comisii de insolventa, isi vor putea face un plan de reesalonare a datoriilor pe un termen de 5 ani, si o procedura de lichidare in fata instantelor de judecata.
In momentul deschiderii procedurii de insolventa se suspenda orice procedura de executare silita si nicio alta procedura de executare silita nu mai poate fi inceputa, se acorda preferinta planului de rambursare si nu lichidarii bunurilor, se suspenda de drept acumularea dobanzilor, penalitatilor si majorarilor de intarziere dupa momentul initierii procedurii de insolventa si debitorul poate propune un plan de rambursare a datoriilor care se intinde pe 5 ani cu posibilitatea prelungirii cu inca un an.
Sursa: agerpres
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: