Ghiseul.ro a generat tranzactii de 2 mil. Euro – sumele ar putea creste la 10 mil. Euro pana la finele lui 2014

4 iulie 2013

4 iulie, 2013 – In doi ani si trei luni de la relansarea platformei, respectiv 30 martie 2011 – 30 iunie 2013, prin ghiseul.ro s-au efectuat 43.000 de tranzactii plati impozite si taxe in valoare de 8,9 mil. RON. In 5-7 ani am putea vorbi de sute de mil. Euro plati prin ghiseul.ro daca Guvernul Romaniei isi asuma o strategie nationala de promovare a platformei in randul contribuabililor.

Jumatate din rezultatele obtinute in cele 27 de luni scurse de la relansarea pltformei ghiseul.ro s-au realizat in primul semestru din acest an. Astfel, in primele sase luni din acest an s-au efectuat 20.131 tranzactii de plati in valoare de 4,27 mil. RON.


O treime din activitatea de tranzactionare pe ghiseul.ro este generata de “internautii” care isi rezerva/platesc domeniile pe internet astfel ca ICI Bucuresti continua sa fie cea mai activa institutie. De la relansarea platformei ghiseul.ro, in contul ICI s-au inregistrat 14.000 tranzactii (32,6%) si un volum de 3,2 mil. RON (35,8).

Pe fondul inrolarii mai multor primarii in Sistemul National Electronic de Plata cu cardul pe internet (SNEP), ponderea ICI a scazut semnificativ astfel ca in primul semestru doar una din cinci tranzactii de plati a fost in contul acestei institutii (22%).

Se dovedeste inca odata ca acolo unde este promovat sistemul de plata pe Internet rezultatele apar imediat. Dupa Targu Mures, care a fost prima primarie ce a initiat o astfel de campanie de informare a contribuabililor si trimitere a credentialelor la domiciliul acestora, si Primaria Sector 3 a optat pentru o campanie de informare.

La inceputul acestui an, fiecare contribuabil din Sectorul 3 a primit decizia de impunere in care erau trecute impozitele si taxele locale datorate. Documentul era insotit de o prezentare a modalitatii de plata prin ghiseul.ro si pasii de parcurs pentru a putea plati online. Mai mult, primariaa trimis in plic si un formular de “cerere alocare credential pentru plata prin ghiseul.ro”. Formularul se depune la sediul primariei de unde – pe baza cartii de identitate – contribuabilul poate intra in posesia credentialelor “pe loc”.

Noutatea o constitutie faptul ca aceasta campanie se realizeaza in parteneriat cu Visa. Iar rezultatele se vad: desi in 2012 contribuabilii Sectorului 3 au realizat numai 781 tranzactii prin ghiseul.ro (sistemul fiind implementat din 6 februarie 2012), in primele sase luni din acest an s-a tranzactionat de aproape cinci ori mai mult (peste 3.200 tranzactii), volumele crescand si ele corespunzator – de la 156,9 mii lei la 684,1 mii lei.

Dupa trecerea acestui an, cu datele obtinute din tranzactionarea pe Sectorul 3, se va putea construi o strategie nationala de promovare care sa aiba ca model masurile luate de Primaria sectorului 3. Credem ca Visa nu va rata ocazia de a promova studiul de caz catre Guvernul Romaniei in acest sens.

In prezent, sunt 62 de primarii inrolate in SNEP si alte 35 de primarii inactive, care se afla in diverse faze ale inrolarii. Ca o particularitate, in sistem sunt deja patru comune in contul carora se realizeaza tranzactii, iar alte trei urmeaza a fi inrolate.

Numarul populatiei din localitatile in care primaria permite contribuabililor plata prin ghiseul.ro a taxelor si impozitelor se ridica la peste opt mil. Practic, in acest moment, peste 80% din populatia urbana beneficiaza de oportunitatea platii prin card a taxelor si impozitelor.

Cu alte cuvinte masa de platitori exista, pentru ca in urban populatia ocupata este posesoare de card iar nevoia de confort si economie de timp este foarte mare. Mai ales pentru celi 3 mil. de romani plecati in strainatate care si ei trebuie sa plateasca impozite in tara.

In plus, potrivit unui studiu Gfk-Omnibus, rata de penetrare a internetului a depasit 61% in mediul urban si 33% in cel rural. Asadar, potentialul de dezvoltare este imens, mai ales daca luam in considerare si extinderea ariei de taxe si implicit introducerea de noi categorii de platitori. Un astfel de exemplu este studentul, care trebuie sa-si plateasca examinarea, cazarea, inscrieri licenta, doctorate, etc. In universitatile de stat sunt in jur de 400.000 de studenti.

Guvernul a facut primul pas, a implementat – impreuna cu Asociatia de Plati Electronice din Romania (APERO) – o platforma functionala care indeplineste toate standardele tehnice de securitate si tranzactionare. Este nevoie sa se treaca la pasul doi: promovarea acestei platforme.

Asumarea unei strategii nationale de promovare a platii taxelor si impozitelor cu cardul pe Internet ar face ca pana la finele anului 2020 sa vorbim deja de sute de milioane de euro tranzactionate prin ghiseul.ro.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?