[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

George Anghel, APERO: „suntem in impas cu platile catre ANAF” – „lucram la prima autostrada digitala care va lega toate bazele de date ale institutiilor publice”

14 mai 2018

Schimbarea legislatiei in privinta platii impozitelor catre stat de cei care obtin venituri din activitati independente scurtcircuiteaza platile catre ANAF prin ghiseul.ro. In prezent, Fiscul nu mai furnizeaza in platforma sumele de plata pentru contribuabili, astfel ca un contribuabil nu mai stie cat are de plata, iar utilizarea ghiseul.ro in relatia cu ANAF se blocheaza, a declarat George Anghel, director executiv APERO, in cadrul conferintei Future Banking, organizata de wall-street.ro.

“Suntem intr-un impas cu platile catre ANAF. Legislatia s-a schimbat. Acum utilizatorul trebuie sa isi calculeze singur cat are de plata si sa plateasca. Mai sunt foarte putine plati catre ANAF in prezent, pentru ca platforma este lipsita de informatii”, a explicat George Anghel (foto), Director executiv APERO.

Valoarea platilor online realizate pe Ghiseul.ro in 2017 a fost de aproape 98 milioane de lei, mai mult decat volumele tranzactionate in toti anii anteriori la un loc, arata datele publicate pe site-ul APERO. Din totalul sumelor platite prin intermediul platformei in 2017, cele catre Agentia Nationala de Administrare Fiscala (ANAF) au avut o pondere de 34%, reprezentand aproximativ 33 de milioane de lei, conform site-ului APERO.

Reprezentantul APERO a explicat ca saptamana viitoare va fi disponibil formularul pentru declaratia unica, insa declararea online este aproape imposibila. “Reprezentantii ANAF au decis ca declaratia sa se depuna prin SPV (spatiul privat virtual), care este total nepotrivit pentru asa ceva, nu are resursele necesare pentru acest sistem”, a subliniat Anghel.

Trimiterea credentialelor prin posta, scumpa si ineficienta
Potrivit acestuia, noua declaratie trebuie depusa, in doua luni, de aproximativ 900.000 de oameni care inca nu au conturi in SPV. Mai mult, autoritatile au decis sa trimita credentialele pentru crearea contului in SPV (user si parola) prin posta, solutie considerata de Anghel ca fiind “cea mai dureroasa si cea mai ineficienta posibil”, pentru ca implica un cost urias pentru stat si eficienta minima.

“Ignorand costul urias pe care il vor avea (aproape 7 milioane de lei), cel putin jumatate din plicuri se vor intoarce, iar din cei care vor primi plicul, rata de activare in platforma va fi de 3% – 5%. Asta inseamna ca aproximativ 30.000 de persoane vor ajunge in SPV. Asadar, nici depunerea declaratiei si nici plata nu se vor putea face online. Deci reducerea de 10% (promisa de autoritati pentru depunerea online si plata anticipata, tot online) va fi inutila”, a adaugat George Anghel.

Acesta sustine ca a propus autoritatilor ca depunerea declaratiei sa se poata realiza prin ghiseul.ro, complet digital.
Reprezentantul APERO spera, insa, ca in urma discutiilor cu autoritatile, se va ajunge la o solutie functionala pentru ca experienta sa fie online si nu offline.

Se lucreaza la „autostrada digitala”
In plus, Anghel a mentionat faptul ca APERO a aderat la un proiect, initiat inca de acum sapte luni, ce vizeaza realizarea “primei autostrazi digitale din Romania”, care urmeaza sa lege mediul public cu cel privat, toate institutiile publice (evidenta populatiei, ANAF, casa de sanatate, ANCPI etc).

“Lucram sa facem posibil acest lucru. Sunt aproape 20 de companii care lucreaza la acest proiect. Primele care au aderat la proiect sunt chiar organismele statului. Ultimul venit este TypingDNA (n.r. companie care a castigat competitia fintech in cadrul Galei NOCASH). Speram sa deblocam toate aceste inconsistente (legaturile dintre institutii si accesul la date de interes public) si sa putem pasi in era digitala, pentru ca acum suntem in bezna digitala”, a mai spus Anghel.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?