Gabriela Nistor, BT: „Am crescut ce am avut de crescut si am dovedit ce trebuia dovedit. Acum este momentul sa ne ducem cu valoare adaugata la client.”

Premium
27 mai 2019

Prezenta la festivitatea de decernare a premiilor din cadrul celei de-a XVIII-a editie a Galei NOCASH, Gabriela Nistor, director general adjunct al Bancii Transilvania, ne-a acordat un scurt interviu in care am vorbit despre ce-si propune banca in relatia cu fintech-urile, adoptia platilor cu mobilul (wallet-ul BT Pay si lansarea Apple Pay) dar si despre oportunitatea maririi limitei pentru tranzactiile contactless.

Iata mai jos cele mai importante declaratii.


Parteneriatul cu fintech-urile: „Ne-am dat seama ca de multe ori nu suntem in competitie cu ele (n.r. fintech-urile). Cooperarea te ajuta mai mult sa cresti in viitor, pentru ca si lor le trebuie scalabilitate.  Avem cateva fintech-uri in care am investit, trei in acest moment, si cateva fintech-uri cu care colaboram. Planurile nu sunt neaparat mari ca numar, nu avem intentia de a investi in 100 de fintech-uri dar vrem sa gasim ceva relevant pentru clienti, asta mi se pare cel mai important. Clienti care sa gaseasca aplicatii din zona bancara sau chiar nebancara, dar care ii ajuta in viata de zi cu zi, mai ales in domeniul platilor si a modului in care interactioneaza cu banca.

Despre riscul de a lua din creativitatea fintech-ului si din potentialul sau de dezvoltare, in momentul in care banca si-l aduce aproape in urma achizitionarii lui, ca efect a procesului de „compliance”: „Aici este o arta, de fapt. Pentru ca daca ai investit intr-un fintech nu inseamna sa-i impui sa lucreze ca tine.  Noi am fost si am vazut exemple in alte tari despe modul in care se colaboreaza cu diverse fintech-uri. Daca alegi bine cadrul de colaborare cred ca poti sa le lasi sa lucreze si sa beneficiezi de  know-how-ul si agilitatea lor astfel incat sa creezi cu adevarat un plus (…) Incercam mai multe domenii si acolo unde vedem potential … chiar am avut anumite succese in anumite locuri. O sa se vada poate putin mai tarziu dar sunt rezultate deosebite.”

BT Pay – „Avem peste 200.000 de persoane care sunt clienti activi ai aplicatiei de plati mobile. Vedem BT Pay ca un produs care a fost cu adevarat „disruptive” anul trecut pentru client. Pentru noi a fost ceva  neasteptat sa fie chiar atat de rapid adoptat. Este clar ca piata merge in aceasta directie si vedem cum clientii il adopta cu mare usurinta. Pur si simplu le place asa ceva. Lucram continuu sa-i adaugam noi caracteristici tehnice, prin cooperari cu fintech-urile. Vrem sa venim cu multe noutati pentru ca ne dorim cu adevarat sa fim relevanti in piata.”

Se impune marirea limitei pentru o tranzactie contactless? – „Deocamdata n-as zice. Platile contactless au crescut foarte mult, as zice exponential, dar deocamdata nu cred ca este nevoie. Tocmai acesta este rolul platilor contactless, sa fie mici si rapide. Poate, sa vedem, intr-un an sau doi, daca ar trebui sa mai crestem putin, dar nu m-as duce la cresteri uriase. Nu cred ca este nevoie. Mi se pare ca si restul platilor incep sa fie tot mai usor de facut si clientii nu mai au o problema, chiar si daca plata este mai mare decat pragul limita.”

Ce urmeaza? – „Vrem sa ne uitam mai atent la partea de utilizare si sa imbunatatim calitatea. Cred ca am crescut ce am avut de crescut si am dovedit ce trebuia dovedit. Acum este momentul sa ne ducem cu valoare adaugata la client, cu produse care sa inglobeze putin mai multe caracteristici si volumele, atata cate sunt, nu tintim in mod deosebit sa le mai crestem, Insa cresterea va veni in mod natural daca ne ducem pe calitate.”

Pana unde va merge digitalizarea? – „Credem foarte mult in aceasta abordare de human banking. Oamenii vor merge spre digital, asta este clar, dar o parte a clientelei (n.r. aflata in minoritate) va merge catre anumite caracteristici mai usor de utilizat. Clientii vor vrea in continuare, cand au nevoie, sa interactioneze cu cineva fata in fata, sa intrebe si sa primeasca un sfat. Noi credem mult in aceasta interactiune asa ca am si numit tot acest program „fizital”, de la fizic si digital, pentru ca nu cred intr-o interactiune doar cu o masina sau cu un robot pe telefon, desi avem Livia pentru persoane fizice si Raul pentru IMM-uri. Sunt foarte bine primite dar oamenii simt nevoia, mai ales pentru lucruri mai complexe, sa vorbeasca cu cineva fata in fata si vom continua sa facem acest lucru cu mare drag pentru ca ne defineste.”

Apple Pay –  „Suntem foarte aproape. Am terminat ce am avut de terminat. Asteptam un semn. Cu siguranta vom fi in primul val. BT nu putea lipsi.”

Interviul integral aici:

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?