[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Florin Ilie, ING: „O treime din angajatii nostri din Romania lucreaza in IT. Se scriu linii de cod cam cat pentru o banca de la zero, la fiecare 2-3 ani”.

20 februarie 2020

In octombrie 2017, Florin Ilie – care intre timp a devenit deputy CEO la ING Bank Romania, declara la conferinta anuala a trezorierilor ca business-ul bancar în domeniul corporatist trece printr-o modificare de model de business cum nu s-a mai văzut de 200 de ani.

„Este segmentul de business bancar cel mai sub presiune acum şi care trece prin durerea unor restructurări cum nu au văzut ultimele generaţii de bancheri. Problema pentru ei este că nu îşi dau seama cum să o facă. În 2-3 ani veţi vedea un model de business bancar destul de diferit faţă de acum pe zona corporate”.


Desi a fost facuta cu cativa ani in urma, Florin Ilie spune pentru hotnews.ro ca afirmatia este inca adevarata. Totusi, ce s-a intamplat intre timp?

„În primul rând, a explodat numarul de personal in domeniul conformitatii (know your customer, cunoasterea clientului, respectarea normelor de reglementare).
În al doilea rând, a scazut numarul celor care se ocupau de relatia directa cu clientii, ramanand numai cei mai performanti.

În al treilea rând, fiabilitatea si interconectivitatea canalelor online de distributie a devenit primordiala, cheltuielile bancilor fiind acum dominate de aceste investitii.

Și în al patrulea rând, capacitatea managementului de a pune la punct procese de lucru eficiente este un diferentiator critic intre banci, altfel personalul este sufocat de multitudinea de cerinte operationale noi care apar practic zilnic. Aici, managementul bancar este deficitar – si in Europa, si la noi.”

Toate acestea il determina pe Florin Ilie sa spuna ca modelul de business s-a schimbat deja insa este departe de a se fi terminat ca transformare. Problema pe care o identifica acum oficialul ING este ca „managementul bancar inca are dificultati in a se adapta”. 

Ce rol joaca fintech-urile in acest proces de transformare al bancilor?

„Fintech-urile sunt, in vasta majoritate, complementare bancilor, nu inlocuitori ai acestora. Cele care actioneaza independent pe piata si nu in parteneriat sau tandem cu bancile sunt exceptia, nu regula.

Bancile confera o siguranta a pastrarii banilor si o inalta conformitate cu miile de reglementari aplicabile domeniului ce nu pot fi replicate de fintech-uri. Fiecare are rolul sau in acest ecosistem.

Fintech-urile joaca rolul de poligon de incercari pentru inovatii. Sunt un bun laborator experimental, fiind mult mai putin constranse de reglementari decat bancile (dar, din acest motiv, uneori si mai putin sigure decat bancile). Odata ce aceste inovatii sunt validate (iar cele mai multe esueaza, ca in orice process experimental), veti vedea, de obicei, fie dezvoltandu-se un parteneriat cu o banca, ori fintech-ul respectiv transformandu-se intr-o banca.”

Interviul integral aici

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?