Euromonitor – vanzarile online au reprezentat 10% din total vanzari retail in 2020, de la 7% in 2019. Cresterea se va mai tempera astfel ca procentul este estimat sa ajunga la 16% in 2025.

4 martie 2021

Prin transformarile asteptate in industria de retail, comertul electronic va deveni principalul contributor la evolutia viitoare a vanzarilor totale, generand peste jumatate din cresterea asteptata in anul 2025, estimeaza Euromonitor.

Vânzările prin comert electronic au crescut cu 32% în 2020 și au reprezentat o zecime din totalul vânzărilor de retail, potrivit unui studiu Euromonitor prezentat astazi de Google România, la o conferință online. ” Piata de retail la un an de pandemie”, scrie startupcafe.ro.

Cu buline portocalii in graficul 1 este reprezentata evolutia vanzarilor online, mult peste dinamica industriei de retail per ansamblu, reprezentata cu buline albastre.

In cazul Romaniei, a patra cea mai importanta piata ecommerce in Europa s-a inregistrat o crestere de 32% a vanzarilor online in 2020, ajungand astfel la o pondere de 10% in total retail, in crestere de la 7% in 2019. Categoria food&drinks a fost cea mai dinamica, odata cu extinderea platformelor de livrare (+115%).

Grafic 1

Primii cinci jucatori din piata romaneasca de ecommerce au cumulat 42% din valoarea vanzarilor online in 2020. Pandemia a crescut fragmentarea in ecommerce, in atragerea de noi jucatori. eMAG ramane lider incontestabil. Singura schimbare la varf fiind urcarea puternica a celor de la Fashion Days.

Pentru jucatorii cu cele mai importante rate de crestere, strategiile anului trecut au fost variate: de la asimilarea de noi cumparatori din off-line – cazul Fashion Days – la pastrarea publicului tinta prin asigurarea alternativei online – cazul Mobexpert.

Putem adauga si explozia cererii si extinderea capacitatii de livrare, daca ne uitam la Carrefour, sau oferirea unor platforme pentru intrarea rapida in online – exemplul marketplace eMAG.

In grafic 2 se poate vedea cresterea ponderii vanzarilor online pentru marii retaileri care au fost afectati de inchiderea magazinelor, Flanco ajungand la aproape 40%.

Grafic 2

Ce urmeaza?

In urmatorii cinci ani Euromonitor estimeaza o crestere continua a ponderii vanzarilor online in total retail, pana la 16% in cazul Romaniei. Reprezentantii companiei considera ca acest canal se apropie de adoptia in masa „ceea ce ar trebui sa sustina cresterea in continuare a vanzarilor chiar daca lucrul acesta se intampla de la o baza mai ridicata”.

In Europa de est, Cehia si Polonia vor inregistra cea mai ridicata adoptie. In Romania este asteptata cea mai rapida dinamica (grafic 3) iar in Rusia asteptarile sunt ca se va inregistra cea mai mare crestere in valoare absoluta, determinata de baza mult mai ridicata si de dimensiunea tarii.

Grafic 3

Pentru urmatoarea perioada, in conditii de relativa stabilitate, estimarile pentru Romania arata o accelerare a vanzarilor din retail in 2021, urmata de o crestere continua pana in 2025.

Prin transformarile asteptate in industria de retail, ecommerce-ul va deveni principalul contributor la evolutia viitoare a vanzarilor totale, generand peste jumatate din cresterea asteptata in anul 2025,” spun reprezentantii Euromonitor.

Pentru canalele non-grocery, caracterizate de o dinamica mult mai temperata in urmatorii cinci ani, Euromonitor estimeaza ca vanzarile NU vor reveni la nivelul lui 2019 mai devreme de anul 2023.

„Motivul principal fiind tranzitia semnificativa dinspre magazinele fizice catre online, sustinuta de strategii omni-channel.”

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Irina Chitu – country manager finzoom.ro

„Cel mai bine este sa imprumuti maxim 25% din venitul net, pentru a sta linistit. Cata casa imi permit? Asta inseamna 4 ani de venituri.”

Afla aici sfaturile expertului

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?