[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Elena Ungureanu, Visa: un sfert din consumul privat al populatiei este pe card. Urmatoarele zone de crestere sunt transportul public si utilitatile.

12 iulie 2022

In momentul de fata, aproape un sfert din tot ceea ce inseamna consumul privat al populatiei este cheltuit prin intermediul cardurilor, a declarat Elena Ungureanu, country Manager Visa Romania, in cadrul ZF Bankers Summit.

Am ajuns la 24%. In 2019 era la 17%. Media europeana este undeva la peste 40%. Dar noi facem pasi rapizi pentru ca ratele noastre de crestere sunt foarte mari,” a precizat oficialul Visa.


Unul din motoarele de crestere il reprezinta platile online. In Romania, platile online au crescut cu 34% in 2021 fata de 2020 si cu 78% fata de 2019.”

Ungureanu spune ca si platile in magazinele fizice cresc la fel, cam cu o treime de la un an la altul.

„Aceste cresteri nu ar fi fost posibile fara dezvoltarea infrastructurii. In prezent, avem peste 300.000 de terminale instalate la comercianti, ceea ce inseamna ca avem 18 terminale la 1000 de locuitori. Media europeana este la 33 de terminale. Dar acum cinci ani eram la 12 terminale la mia de locuitori. Suntem optimisti ca va creste in continuare.”

Transformarea terminalelor mobile in POS-uri. Curierii!

Cand vine vorba de utilizarea noilor tehnologii, pentru a face infrastructura de aceptare mai accesibila comerciantilor, Visa nu se uita doar la IMM-uri. O tinta aparte o reprezinta curierii, pentru care schema internationala de plata a dezvoltat un program in Romania.

Avem un program care se adreseaza curierilor din Romania, pentru dotarea acestora cu terminale de tip tap-to-phone. Proiectul este la inceput. Din sapte curieri, patru sunt dotati cu aceste dispozitive. Trebuie sa mai asteptam vreo sase luni ca sa putem spune impactul, insa proiectul creste – atat ca numarul de terminale cat si utilizare,” spune Ungureanu.

Oficialul Visa este optimist legat de succesul acestui program, argumentul fiind ca, deja, din totalul tranzactiilor cu cardurile Visa peste o treime sunt tranzactii efectuate cu dispozitive mobile. Oamenii isi folosesc intr-adevar telefoanele mobile pentru plati.

Desi plata in numerar la livrare este inca o optiune foarte des utilizata, ponderea acestei modalitati de plata este in scadere, chiar accelerata.

„Din datele pe care le-am vazut in piata, ne uitam undeva intre 50% si 60%, depinde de comerciant, plata online cu cardul in momentul efectuarii tranzactiei vs restul plata cu numerar la livrare.”

Noi zone de interes

Visa se va concentra in continuare pe doua domenii care vor genera volume suplimentare de tranzactionare. Este vorba despre plata contactless cu cardul a calatoriei in transportul public si plata utilitatilor

Ungureanu spune ca din punct de vedere al numarului de tranzactii contactless pe zona de transport public suntem pe locul doi in Europa, dupa Marea Britanie. Sunt 18 orase in care se poate plati cu cardul direct in autobuz si peste 1,6 milioane de tranzactii pe luna, doar cu cardurile Visa.

Cresterile in transportul urban sunt mai mari de doua ori decat cresterile cu cardurile Visa in general. Bucurestiul creste de 8,5 ori mai mult din punct de vedere tranzit decat creste tara,” potrivit managerului.

Cat priveste utilitatile, Ungureanu spune ca, „pana nu de mult, o foarte mica parte, estimarea noastra era de 3-4% din totalul sumelor cheltuite pe utilitati erau cheltuite cu cardul. Restul erau colectate prin diverse alte forme gen PayPoint sau prin virament bancar. In prezent, estimarile noastre arata ca am crescut la peste 10%.”

Ungureanu crede ca in aceasta evolutie, un rol important l-a avut dorinta celor care furnizeaza aceste servicii de a impinge cat mai mult cetatenii catre online. „Si cand omul stie, si vede ca e simplu sa tranzactionezi online, atunci incepe sa foloseasca tot mai mult.”

Tendinte pe plan mondial in domeniul platilor

Ungureanu crede ca biometria va juca un rol tot mai important.

„Experienta de plata este mult mai usoara si, in general, experienta de autentificare in online este mult mai usoara si mai de incredere daca folosesti biometrie. Estimarile noastre spun ca parolele statice sau cele dinamice, primite prin sms, vor ajunge in curand istorie. Am inceput deja sa trecem de etapa respectiva.”

De asemenea, tehnologia blockchain isi va pune tot mai mult amprenta. „Data fiind nevoia aceasta de securitate pentru a-ti proteja prezenta online si posibilitatea de a verifica o tranzactie printr-o retea si nu printr-o autoritate centrala, credem ca va fi fructificata in foarte mare masura,” crede Ungureanu.

Asta nu inseamna neaparat ca platile vor „sari” sistemele. „Vor exista alte tipuri de sisteme si alte tehnologii care vor face posibila verificarea platilor in timp real,” explica reprezentantul Visa.

In fine, ultima tendinta ar fi poate realitatea virtuala, care deja este prezenta in multe domenii, in comert, in domeniul medical. Si nu in ultimul rand metaversul, viitorul internetului.

Aici credem ca o sa ajungem din datorita faptului ca in momentul de fata intra in zona de adulti generatia Z. Avem deja generatia millenials care este in acest domeniu, generatia Z este si mai mult. Cam care ar fi studiile de caz? In primul rand poate sucursale in metavers, ar putea sa prinda pe viitor. Aceste platforme online ar putea avea o utilitate foarte mare in tranzactionarea activelor digitale. Aici vorbim despre criptomonede, NFT-uri, piata care a ajuns undeva la peste doua trilioane USD.”

Crede Visa cu adevarat in aceste piete?

Problema nu este daca o companie crede sau nu, este o alta poveste. Problema este ce crede consumatorul si gradul de adoptie al consumatorului. Pentru ca in momentul in care consumatorul vede ca e ceva pentru el, acea metoda de plata, de autentificare, de orice, atunci adopta acel produs, acel serviciu.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?