Bancpost a încetat de la începutul acestui an să emită carduri sub licenta American Expres, susţinând că Grupul American Express a decis „să îşi restrângă activitatea în această zonă“ având în vedere schimbările din mediul de afaceri din Europa.
„Ţinând cont de schimbările din mediul de afaceri din Europa, compania American Express a decis să îşi restrângă activitatea în această zonă. Astfel, începând cu data de 1 ianuarie 2017 Bancpost a încetat emiterea de carduri American Express. Cardurile American Express existente funcţionează în continuare în parametri normali“, au transmis reprezentanţii Bancpost la solicitarea ZF.
Povestea American Expres in Romania incepea in decembrie 1995 cand Banca Comerciala Ion Tiriac (BCIT) semna un acord privind emiterea, pentru clientii bancii, a cardurilor sub sigla American Express. Constantin Duna, presedintele de atunci al BCIT, declara ca prin emiterea acestor carti de plata, „banca încearca sa recupereze terenul în domeniul produselor financiare moderne”. Oficialul estima ca in primul an de activitate banca va avea peste 1.000 de clienti pe aceste produse.
Cardurile emise de BCIT sub licenta Amex erau de patru tipuri: „mass card” – pentru persoane fizice, carora li se solicita sa constituie la banca un depozit minim de 5.000 dolari; „corporate card” – pentru persoane juridice, la care limita minima pentru constituirea depozitului este de 5.000 dolari; „gold card” – limita de constituire a depozitului este de 10.000 dolari si „platinium card” – limita de constituire a depozitului este de 20.000 dolari.
„Cartile de plata”, cum erau denumite in epoca, „se adresau persoanelor fizice si firmelor al caror personal calatoreste des în strainatate în interes de serviciu, în vederea decontarii cheltuielilor ocazionate de deplasari si relatii de afaceri”, potrivit articolelor din presa vremii. Activitatea de emitere sub licenta Amex incepea cu cardurile de debit in primul trimestru din 1996.
Din 2005, aceasta activitate urma sa fie preluata, in regim de exclusivitate, de catre Bancpost. De-a lungul timpului, Bancpost a venit cu cateva premiere locale pe cardurile emise sub licenta American Expres precum asigurarea protectiei cumparaturilor si parteneriatul cu o companie aeriana (Tarom). Cu toate acestea, cardurile American Expres nu au reusit sa se impuna pe piata romaneasca.
In septembrie 2010, cand Bancpost anunta reinnoirea parteneriatului exclusiv cu American Express pentru emiterea si acceptarea la plata la comercianti a cardurilor de credit American Express in Romania, din cele peste 700.000 de carduri din portofoliul bancii, mai putin de 5% erau carduri American Expres.
De ce nu a fost Amex o poveste de succes in Romania? Pentru ca, mai intai, in perioada BCIT, a fost un brand extrem de exclusivist, ceea ce din start si-a ingustat clientela. Ulterior, in etapa Bancpost, strategia a fost schimbata cu 180 de grade, astfel ca portofoliul Euroline – considerat „subprime”, intrucat era format din clienti care primeau card de credit doar pe baza de buletin, a migrat sub licenta American Expres. In acest caz, explicatia insuccesului se explica prin aria mica de acceptare la plata.
Dupa 2005, cardurile Amex puteau fi acceptate la plata in Romania doar in reteaua Bancpost. Odata cu semnarea unui acord de colaborare cu Unicredit in aprilie 2013, reteaua se majora la peste 20.000, la cat se ridica numarul de terminale POS al celor doua banci (aproximativ 8000 Bancpost si circa 12.800 Unicredit). Acordul de colaborare prin care cele doua banci se angajau sa sprijine extinderea ariei de aceptare nu a fost insa in vigoare mult timp. In mai 2014, intr-un comunicat de presa, banca preciza urmatoarele: „Cardurile American Express® sunt acceptate la plata in toate cele peste 2.000 de locatii partenere care detin terminale POS instalate de Bancpost.”
Sursa: Extrase din cartea „20 de ani de carduri in Romania” – un produs NOCASH
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: