[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Dragos Chivu, CEO Printec: migrarea tehnologiei contactless in materie de plati prin card este inevitabila

8 septembrie 2014

„Tehnologia contactless este inca la inceput, chiar daca penetrarea in retelele de retail este mai mare. Numarul de carduri contactless este inca la 10% din totalul din piata, deci nu s-a format acea masa critica necesara pentru a se dezvolta pe scara larga acest mod de plata. Este, totusi, un proces inevitabil”, afirma Dragos Chivu, CEO Printec, într-un interviu acordat wall-street.ro.

Reprezentantul Printec spune ca tehnologia contactless este promovata de cateva banci din piata si ar putea inlocui treptat platile cu un card traditional, însă apreciaza ca pana la adoptia de catre marea masa a consumatorilor mai este mult. „As spune ca punctul de start in ceea ce priveste tehnologia contactless a fost de abia anul trecut. De aici as incepe sa numar adoptia contactless in Romania”, subliniaza Chivu.

Numarul de carduri contactless din piata va creste considerabil in urmatorii ani, dupa ce ING Bank si Banca Transilvania au luat decizia sa inceapa procesul de migrare a cardurilor spre tehnologia contactless. Peste 2-3 ani, in lipsa altor miscari similare din partea altor banci, piata va beneficia de cel putin 3 milioane de carduri contactless in plus. Chivu apreciaza ca in prezent numarul de carduri contactless este de circa un milion.

Cerere pe zona de contactless exista in primul rand din partea bancilor, care sunt principalii actori din piata, iar acestea ofera chiar facilitati pentru platile contactless, incurajand astfel comerciantii. „Un comerciant isi doreste sa minimizeze comisioanele la plata cu cardul, iar daca asta presupune plata cu cardul contactless, va adopta tehnologia. De asta nu consider comerciantii ca fiind o frana in dezvoltarea pietei de contactless, chiar daca casierii pot fi nepregatiti”.

In plus, consumatorii sunt suficient de pregatiti si educati pentru o noua tehnologie de plata si acest lucru reiese si din statisticile referitoare la platile cu cardurile romanesti in strainatate. In ultimii ani, evolutia platilor din strainatate ale romanilor a fost de 5 ori mai agresiva decat cea din Romania, ceea ce spune multe despre infrastructura de acceptare.

„Daca casierul de la un lant de retail, cand iese din tura, ar avea posibilitatea sa plateasca in mediul contactless biletul de autobuz, atunci probabil ca ar fi mai obisnuit cu genul asta de plata si nu i s-ar mai parea nimic straniu cand un client ii cerere sa plateasca contactless la casa. Este un cerc virtuos care concura la adoptia tehnologiei”, spune Dragos Chivu (foto), referindu-se la problemele inca mari de intelegere si aplicare a tehnologiei in lanturile de retail.

Speranta in ceea ce priveste extinderea tehnologiei vine, insa, din zona de transport public, unde proiectul pilot de la metrou functioneaza bine si este asteptata si adoptia de catre RATB.
„Nevoia unor astfel de plati este atat de mare incat au aparut solutii intermediare, platile prin SMS, in parcari sau la transportul in comun. Faptul ca acestea cresc si au adoptie ridicata in comunitati arata ca apetitul pentru solutii simple de plata exista”.

CEO-ul Printec aminteste de orasul Alba Iulia, care a implementat in premiera plata prin SMS a calatoriei inca din decembrie 2010. Rata de adoptie a ajuns deja la 14% in randul utilizatorilor. Cel putin 10 orase din Romania au introdus plata prin SMS la transportul public, iar unele dintre ele au extins serviciul si in zona metropolitana.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?