[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Doar 6 din 10 IMM-uri accepta cardul la plata. APERO și ANAF lansează campania de informare „ACCEPTĂ PLATA CU CARDUL” pentru a populariza beneficiile dar si a creste gradul de conformare.

Premium
12 aprilie 2023

Conform ultimelor prevederi legale (Legea nr. 370/2022), persoanele juridice care desfășoară activități de comerț cu amănuntul și cu ridicata, precum și cele care desfășoară activități de prestări de servicii, care realizează în cursul unui an încasări în numerar cu o valoare mai mare de 50.000 lei, au obligația să accepte ca mijloc de plată cardurile de debit, de credit sau preplătite, amenzile pentru neconformare fiind între 20.000 și 50.000 lei.

Conformitatea cu obligațiile legale privind acceptarea plăților cu cardul și promovarea beneficiilor acestui instrument de plată, atât pentru comercianți, cât și pentru cetățeni, sunt principalele obiective ale campaniei de informare pentru IMM-uri „ACCEPTĂ PLATA CU CARDUL”, lansată marți de Asociația Plăților Electronice din România (APERO) și Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF), cu sprijinul Consiliului Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR).


Campania de informare se va desfășura pe o perioadă de câteva luni și va consta în distribuirea de afișe și flyere de informare în structurile subordonate ANAF din toată țara, materiale de informare disponibile pe paginile web și postări pe rețelele sociale ale ANAF, APERO și CNIPMMR, precum și mesaje trimise sutelor de mii de IMM-uri care fac parte din patronatele membre CNIPMMR.

Acceptarea plății cu cardul face parte din procesul de modernizare și digitalizare a economiei românești și credem că este nevoie de un efort susținut al autorităților, împreună cu asociațiile de profil și organizațiile patronale, de a comunica beneficiile acestui tip de plată înainte de a verifica nivelul de conformare. De informarea corectă a contribuabilului depinde succesul implementării prevederilor legale”, a declarat Lucian Ovidiu Heiuș, Președintele ANAF.

Acceptarea plății cu cardul este o necesitate la ora actuală pentru firmele care vor să se dezvolte și să răspundă cererii în creștere din partea clienților de a plăti prin metode digitale. Reducerea costurilor cu administrarea numerarului, transferul banilor în timp real, plata cu cardul direct pe factura digitală sunt beneficii reale și imediate pentru comercianții și furnizorii de servicii care adoptă mijloace moderne de plată. În plus, costurile acceptării plăților digitale sunt aproape nule, având în vedere apariția tehnologiei care permite transformarea telefoanelor mobile și a tabletelor în terminale de plată,” a declarat Răzvan Faer, președintele APERO.

Conform datelor BNR, numărul de terminale de plată (POS) se situa la peste 332.000 la mijlocul anului trecut, în creștere cu 22% față de perioada similară a anului precedent, iar numărul de carduri în circulație era de 20,2 milioane. România are aproape 18 terminale la mia de locuitori față de media europeană de 36 de terminale, conform datelor BCE, prin urmare are nevoie să dezvolte în continuare infrastructura de plăți electronice.

Asteptarea mea este ca am terminat anul 2022 cam cu 20 de terminale la mia de locuitori. Ramane de vazut daca cifrele, care vor fi publicate, vor valida aceasta ipoteza. Ne asteptam ca motorul platilor cu cardul sa fie in continuare comertul electronic.” – a declarat Elena Ungureanu.

Eate insa nevoie de mai multa atentie si monitorizare a industriei de comert electronic, iar aceasta campanie poate ajuta. Aceasta pentru ca, pe de o parte, pentru 7 din 10 IMM-uri, procentul de incasari prin comert electronic este mai mic de 20%. Cu alte cuvinte exista potential dar trebuie explicate beneficiile acceptarii mijloacelor de plata electronice.

Pe de alta parte, evaziunea fiscala in acest sector este foarte mare. ANAF a verificat persoanele care au vandut in sistem de plata ramburs, de cel putin 100.000 de euro in 2022, si nu au depus nicio declaratie de venit. Pe baza declaratiilor firmelor de curierat, prin intermediul carora au fost trimise coletele, au fost identificate peste 20.000 de persoane cu o valoare cumulata a vanzarilor de 2 mld. lei.

Cel mai mult a fost o persoana care a vandut anul trecut de 44 mil. lei, produse cosmetice, fara sa depuna nicio declaratie. Este clar ca se produce evaziune fiscala, in comertul online. Este inca un motiv care ne-a convins ca trebuie sa colaboram si sa demaram aceasta campanie, care este in beneficiul tuturor.” – a declarat presedintele ANAF.

Plățile digitale oferă oportunități de creștere a veniturilor pentru IMM-uri și mai multe opțiuni pentru clienții lor, în magazine și în mediul online. Datele noastre arată că antreprenorii văd transformarea digitală ca o necesitate și solicită acordarea de deduceri fiscale pentru cheltuielile aferente acesteia sau finanțarea de cursuri de perfecționare în acest domeniu pentru angajați. Prin urmare, prioritatea noastră trebuie să fie reprezentată de educarea mediului de afaceri, a angajaților în general, a spațiului public în domeniul digitalizării”, a declarat Florin Jianu, președinte CNIPMMR.

Presedintele ANAF (foto mijloc): „Zi de zi nu ne dorim altceva decat sa incasam mai mult si sa avem eficienta in lupta impotriva evaziunii fiscale”

Florin Jianu a mai prezentat rezultatele unui studiu recent efectuat care releva ca, in acest moment, doar 6 din 10 IMM-uri accepta plata cu cardul. Printre motivele pentru care aproape 4 din 10 IMM-uri NU accepta cardul la plata se numara, in primul rand, perceptia IMM-urilor ca implementarea din punct de vedere tehnic ar fi complicata. Jumatate dintre respondenti crede acest lucru.

Celelalte doua motive invocate, ca importanta, sunt legate de nivelul considerat prea ridicat al comisioanelor si faptul ca nu se cunoaste procedura de acceptare a platii cu cardul (12,5%)

Putin peste marja de eroare a studiului se afla termenul de incasare a banilor este prea mare (4,3%) si motivul ca nu este sigura plata cu cardul (un procent de 4%).

Foarte important este si principalul motiv pentru care IMM-urile accepta cardul la plata: 40% spune ca este o metoda solicitata de catre clienti.

Cei 4 din 10 comercianti care nu accepta plata prin card au fost intrebati daca intentioneaza sa implementeze solutii de plata electronica, fie card fie alta modalitate.

Jumatate dintre ei nu intentioneaza. Prin urmare, trebuie sa mergem in fata lor si sa aratam beneficiile si de aici importanta acestei campanii.” a mai precizat Florin Jianu.

Reprezentantul ANAF nu are o previziune sau un obiectiv in ceea ce priveste cresterea incasarilor la bugetul general consolidat, sau a scaderii evaziunii fiscale, ca urmare a introducerii cardurilor ca mijloc de plata.

Ce se doreste este ca principalul beneficiar al acceptarii acestor plati cu cardul sa fie consumatorul. Pe locul doi este agentul economic „care poate sa vanda mai mult si mai bine” si abia pe locul al treilea este statul, din prspectiva cresterii incasarilor la buget.

Principalul beneficiar al campaniei este persoana care vrea sa plateasca cu cardul, oriunde se duce in Romania. Asta ne dorim, Sa aiba posibilitatea, fiecare roman, oriunde, la orice magazin, restaurant, orice bar, sa i se accepte plata cu cardul.” – a mai precizat Lucian Ovidiu Heiuș.

La mijlocul anului 2022, doar 24% din totalul consumului privat al populatiei era pe carduri. „Restul era pe alte mijloace de plata, preponderent numerar.” – potrivit reprezentantului Visa.

Conferinta de presa aici

______________

Conform raportului european privind Indicele economiei și societății digitale (DESI) din 2022, în România, “ponderea IMM-urilor care au cel puțin un nivel de bază de intensitate digitală (22%) și procentajul întreprinderilor care fac schimb electronic de informații (17%) sunt cele mai scăzute din UE. Nivelul scăzut de digitalizare și progresele relativ lente împiedică economia României să profite pe deplin de oportunitățile oferite de tehnologiile digitale”.

Asociația de Plăți Electronice din România (A.P.E.R.O.) este organismul profesional reprezentativ al industriei de plăți electronice din România și principala voce a ecosistemului de plăți. A.P.E.R.O. abordează provocările ecosistemului de plăți aflat într-o continuă evoluție, oferind membrilor săi coordonare și sprijin de specialitate în îndeplinirea obiectivelor de afaceri și în conștientizarea oportunităților născute din implementarea unor sisteme și servicii de plată inteligente, inovatoare, sigure și personalizate, atât în prezent, cât și pentru viitor. Info:

Consiliul Național al Întreprinderilor Private Mici și Mijlocii din România (CNIPMMR) a fost înființat în anul 1992 și este o confederație patronală reprezentativă la nivel național ce reprezintă interesele IMM-urilor și a mișcării patronale la nivel național și internațional. Cu peste 60.000 de membri și 100 de structuri prezente în toată țara, CNIPMMR promovează și susține dezvoltarea și creșterea competitivității și performanței mediului de afaceri din România.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?