[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Dezbatere publica – Proiectul de lege referitor la retinerea datelor

27 iulie 2011

27 iulie, 2011 – Datele vor fi retinute doar pentru o perioada de 6 luni, iar la sfarsitul termenului de retinere, informatiile vor fi distruse prin proceduri automatizate, ireversibil. “Prin aplicarea acestei legi, la nivel national se creeaza conditiile pentru reducerea infractionalitatii, cetatenii fiind mult mai protejati”, a declarat ministrul Valerian Vreme la o intalnire recenta cu reprezentanti ai operatorilor telecom, precum si membri ai institutiilor cu competente in domeniu.

In expunerea de motive a actului normativ sa arata ca: „Intrucat retinerea datelor constituie un instrument de investigare necesar si eficient pentru aplicarea legii, si in mod particular in legatura cu chestiunile deosebit de grave precum criminalitatea organizata si terorismul, a fost necesar sa se asigure faptul ca datele retinute sunt puse la dispozitia autoritatilor care trebuie sa aplice legea, cu respectarea cerintelor prevazute in Articolul 8 din Conventia Europeana pentru apararea drepturilor omului.

Prin acest proiect de lege se urmareste reglementarea la nivel national a obligatiei furnizorilor de servicii si retele publice de comunicatii electronice de a retine anumite date generate sau prelucrate in cadrul activitatii lor de furnizare a serviciilor de comunicatii electronice, pentru punerea acestora la dispozitie autoritatilor competente in scopul utilizarii in cadrul activitatilor de cercetare, descoperire si de urmarire a infractiunilor grave.

Furnizorii de retele publice de comunicatii si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului vor avea obligatia de a asigura, pe cheltuiala proprie, crearea si administrarea unei baze de date, in format electronic, in vederea retinerii, pentru o perioada de 6 luni de la data efectuarii comunicarii, a urmatoarelor categorii de date: datele necesare pentru urmarirea si identificarea sursei unei comunicari; datele necesare pentru identificarea destinatiei unei comunicari; datele necesare pentru a determina data, ora si durata comunicarii; datele necesare pentru identificarea tipului de comunicare; datele necesare pentru identificarea echipamentului de comunicatie al utilizatorului sau a dispozitivelor ce servesc utilizatorului drept echipament; datele necesare pentru identificarea locatiei echipamentului de comunicatii mobile.

Legea se aplica doar in privinta datelor de trafic si de localizare ale persoanelor fizice si juridice, precum si datelor necesare pentru identificarea abonatului sau utilizatorului inregistrat. Prezenta lege nu se aplica in ceea ce priveste continutul comunicarii sau informatiile consultate in timpul utilizarii unei retele de comunicatii electronice.

In cazul in care datele pot fi retinute de mai multi furnizori de servicii si retele publice de comunicatii electronice, activitatea de retinere a datelor se va face doar la unul dintre furnizori, si anume furnizorul care ofera datele in baza emiterii comunicatiei.

Legea are ca obiect de reglementare doar obligatia operatorilor de a retine date, iar accesul la aceste categorii de date retinute este strict reglementat de Codul de Procedura Penala si legile speciale in materie. Astfel, furnizorii de retele publice de comunicatii si furnizorii de servicii de comunicatii electronice destinate publicului au obligatia ca, la solicitarea autoritatilor judiciare competente ori organelor de stat cu atributii in domeniul sigurantei nationale,  potrivit dispozitiilor Codului de procedura penala si a legilor speciale in materie, sa asigure accesul, in baza reglementarilor speciale.

La sfarsitul perioadei de retinere, toate datele retinute in baza legii, cu exceptia datelor puse la dispozitia autoritatilor competente in aplicarea prezentei legi si care au fost pastrate de catre acestea, vor fi distruse prin proceduri automatizate, ireversibil.

Actul normativ propus transpune in totalitate Directiva nr. 2006/24/CE privind pastrarea datelor generate sau prelucrate in legatura cu furnizarea serviciilor de comunicatii electronice accesibile publicului sau de retele de comunicatii publice si de modificare a Directivei 2002/58/CE, datele ce urmeaza a fi retinute de operatorii romani fiind aceleasi date ca cele mentionate in Directiva. Romania isi va prezenta pozitia cu privire la Directiva nr. 2006/24/CE, in cadrul procesului de revizuire, care va incepe la Bruxelles, in toamna acestui an.

Oficialii MCSI au solicitat propuneri cu privire la proiectul de lege, acestea putand fi transmise pana la data de 1 august 2011.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?