[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Desi preocupati de cresterea infractionalitatii informatice, romanii sunt mult mai deschisi pentru shopping online decat pentru banking online

12 februarie 2015

Un sondaj Eurobarometru la care au participat 1.015 romani, a relevat faptul ca 13% dintre acestia folosesc servicii de online banking in vreme ce ponderea celor care acceseaza Internetul pentru a cumpara online se ridica la 22%. Media UE este de 54% si respectiv 57%.

Asadar numarul romanilor care cumpara online este de aproape doua ori mai mare decat numarul celor care fac banking online. La nivelul mediei Uniunii Europene, diferentele sunt nesemnificative in sensul ca numarul celor care lucreaza cu banca de la distanta este comparabil cu cel care cumpara de la distanta.

In principiu, o platforma de internet banking este mai sigura decat o platforma de comert electronic, mai ales daca aceasta din urma nu foloseste standarde bancare de tranzactionare (vezi 3D Secure). Atunci, de ce nu este folosit internetul pentru banking la fel de mult ca pentru cumparaturi? Mai ales ca putem face cumparaturi direct din platformele de internet banking (serviciul iTransfer).

Pentru simplul faptul ca romanii au mai mult acces la servicii de internet decat au acces la servicii bancare. De exemplu, rata de penetrare a internetului în mediul rural, acolo unde bancile abia daca au acoperit 10%, este de 60% in randul tinerilor, in general mari amatori de cumparaturi online (potrivit unui studiu Starcom MediaVest).

„In cazul internetului mobil de banda larga, numarul conexiunilor a inregistrat un salt de la 8,2 milioane de conexiuni active la jumatatea anului 2013 pana la 10,5 milioane la jumatatea anului 2014, adica, in medie, peste un milion de conexiuni in plus la fiecare 6 luni”, declara la finele anului trecut Catalin Marinescu, presedintele ANCOM. Or numarul noi de clienti bancari are o rata de crestere de cel mult cateva sute de mii pe an.

In plus, viteza de conectare la Internet in Romania este de maximum 58,7 megabytes pe secunda, fiind cea mai rapida din UE si a sasea a nivel mondial. Daca adaugam la aceasta si faptul ca Guvernul investeste masiv pentru a asigura celor domiciliati in mediul rural accesul la serviciile de e-guvernare (vezi proiectul RO-NET), devine evident ca in Romania, si pe termen lung, numarul celor care cumpara online va fi net superior celui care face banking online.

Sondajul Eurobarometru, citat de Mediafax, cu privire la securitatea cibernetica a fost realizat in perioada 11-20 octombri 2014 a venit cu o serie de alte concluzii cel putin la fel de interesante.

Aproape 80% dintre romani sunt ingrijorati de cresterea infractionalitatii informatice, insa doar 36% sunt preocupati de nivelul securitatii platilor online, nivelul informarii cu privire la criminalitatea cibernetica fiind cu mult sub media din UE.

Furtul de identitate reprezinta principalul motiv de preocupare in randul utilizatorilor de internet din Romania, 63% dintre respondenti declarand ca sunt ingrijorati sa nu le fie furate datele personale, urmat de riscul de infectare cu virusi si programe malware (62%) si spargerea conturilor de email sau cele de pe retelele de socializare (59%).

De asemenea, romanii sunt ingrijorati in privinta posibilitatii de a cadea victima unei fraude care se refera la contul bancar sau la servicii bancare online (57%) sau in legatura cu primirea de mesaje electronice sau apeluri telefonice prin care se solicita in mod fraudulos accesul la computerul personal sau date personale (54%).

Frauda online, unde bunurile cumparate nu sunt livrate, sunt falsificate, sau nu corespund reclamei, este motiv de teama pentru 53% dintre romani, usor sub media de la nivelul UE, de 56%, potrivit sondajului. Circa 11% dintre romanii chestionati au declarat ca s-au confruntat cu situatii in care le-au fost furate datele personale, peste media de 7% din Uniunea Europeana, in timp ce ponderea celor care au cazut victime unor fraude care aveau legatura cu contul bancar sau cu serviciile bancare online folosite este de 6%, fata de 8% in UE.

In ceea ce priveste gradul de informare cu privire la riscurile criminalitatii informatice, doar 31% dintre cetatenii din Romania se declara bine informati, fata de 47% la nivel european.

Majoritatea romanilor se conecteaza la internet pentru a accesa retelele de socializare (64% vs 60% dintre utilizatorii la nivelul intregii Uniuni Europene), pentru a citi stiri (55% vs. 63%), pentru a verifica posta electronica (48% vs. 86%) sau pentru a se juca online (36% vs. 29%).
In ciuda ingrijorarii crescute cu privire la criminalitatea cibernetica, 69% dintre romani si 74% dintre cetatenii UE se declara capabili sa se protejeze singuri impotriva unor atacuri online, evitand sa divulge informatii personale sau instaland programe antivirus.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?