[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Desi este prima optiune pe piata interna, doar unul din 4 euro este cheltuit de romani pe carduri Visa in magazinele offline din strainatate

25 iulie 2014

Visa Romania a raportat ca la magazinele externe din lumea reala, posesorii romani de carduri Visa au cheltuit 360 mil. Euro in 2013, in conditiile in care datele BNR releva faptul ca suma totala cheltuita de romani la magazinele fizice din strainatate a fost de 1,3 mld. Euro. Sigur ca la aceasta valoare se adauga sumele cheltuite de romani pe magazinele online din strainatate astfel ca, in fapt, platile efectuate pe cardurile romanesti in strainatate se ridica in jurul a 1,4 – 1,5 mld. Euro/an. Plecand de la aceste cifre, inseamna ca aproape 1 din 4 euro cheltuiti de romani in magazine, pe card, intra in conturile comerciantilor de afara.

Visa Romania precizeaza ca cele 360 mil. Euro au fost cheltuite prin intermediul a 5,3 mil. de tranzactii la POS, dintre care o treime doar in trimestrul al III-lea, perioada de varf in care sumele cheltuite pe card s-au ridicat la 107 mil. Euro.

Romanii au folosit cel mai des cardul in strainatate pentru a plati serviciile de cazare (in special hoteluri), imbracaminte si carburant, in timp ce europenii au platit cel mai des cu cardul in supermarket-uri, in sectorul divertismentului, magazine, restaurante si servicii turistice in general.

Cele mai populare destinatii pentru romani in 2013 au fost Italia, Franta, Germania si Marea Britanie, care au reprezentat 44% din totalul cheltuielilor pe cardurile Visa anul trecut. Spre deosebire de romani, destinatiile preferate de europeni au fost Spania, Franta, SUA, Marea Britanie, Suedia si Italia.

Cele mai mari cresteri in ceea ce priveste cheltuielile cu cardurile Visa in sectorul turismului s-au inregistrat pentru urmatoarele coridoare: Marea Britanie – Spania (+ 12%); Marea Britanie – Franța (+ 11%); Franța – Italia (+ 11%); Germania – SUA (+10%); Franta – Spania (+10%); Norvegia – Suedia (+10%).

Atunci cand calatoresc in strainatate romanii folosesc foarte putin automatele bancare pentru retrageri de numerar. Practic, doar 13% dintre tranzactii sunt la ATM. Potrivit datelor centralizate de BNR, in cursul anului 2013, pe cardurile emise in Romania s-au efectuat peste 22,1 mil. tranzactii in strainatate, dintre care 19,3 mil. plati la comercianti si 2,8 mil. retrageri de numerar. Valoarea sumelor cheltuite de romani pe card anul trecut la extern s-a ridicat la 7,8 mld. RON (aprox. 1,8 mld. Euro), dintre care cumparaturile pe card din magazine au fost de 5,6 mld. RON (aprox. 1,3 mld. Euro).

Asadar, daca datele au fost raportate corect de banci si centralizate corect de BNR, rezulta ca desi este lider de piata la intern, Visa detine doar putin peste o patrime (27,7%) din cheltuielile efectuate de romani pe card in strainatate. Sigur ca la cele 360 mil. Euro se mai adauga o suma consistenta din tranzactiile de plati efectuate pe cardurile romanesti de pe magazinele online din strainatate astfel ca suma cheltuita efectiv de romani la extern, inclusiv pe carduri Visa, este mult mai mare. Datele BNR confirma acest lucru.

Conform metodologiei BNR, sunt doi indicatori de raportare a platilor prin card emise in Romania. Primul este “valoarea la POS” a tranzactiilor cu cardul, si reflecta platile efectuate in magazinele reale, atat in tara cat si in strainatate. Cel de-al doilea se numeste “valoare tranzactii de plata” si cumuleaza toate canalele prin care s-au facut plati, intern sau extern, offline sau online. Prin urmare, acest al doilea indicator are o valoare mai mare si include si comertul electronic, tranzactiile de plati de tip “card not present” (CNP). Asadar, daca din valoarea totala a platilor prin card scadem platile efectuate la POS, rezulta o diferenta de 1.544 mil. RON (aproximativ 350 mil. Euro) care reprezinta – conform metodologiei de raportare – valoarea tranzactiilor CNP in 2013.

plati carduri tabel BNR

Sursa: Banca Nationala a Romaniei

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?