7 iunie, 2012 – Desi decizia de a cumpara pe card este influentata de reduceri in 80% din cazuri, principalul motiv pentru care romanii isi doresc un card de credit nu este sa beneficieze de reduceri ci de a avea la dispozitie o suma mai mare de bani, potrivit unui sondaj online efectuat de iVox la cererea Bancii Romanesti in luna mai a.c..
Principala concluzie a acestui studiu este ca daca in 2011, cei mai multi dintre respondentii care detin un card de credit l-au utilizat pentru achizitii de valoare mica, urgente sau cheltuieli lunare, anul acesta, ei se orienteaza catre cumparaturi cu valoare ridicata. De aceea, autorii studiului apreciaza ca in 2012 cardul de credit ar putea fi produsul vedeta al sistemului bancar.
Sondajele online realizate anterior de iVox, pentru alti clienti, nu sustin insa aceasta concluzie.
Astfel, in iulie 2011, una dintre concluziile studiului publicat la acea data era ca patru din zece romani nu prea au incredere sau nu au incredere deloc in sistemul bancar. Prezenta bancilor grecesti pe piata romaneasca era un factor important care contribuia la aceasta concluzie. Or atunci, Grecia tocmai primise un ajutor financiar consistent iar “incetarea de plati” a tarii parea o chestiune evitata. Intre timp, problemele Greciei si ale bancilor sale s-au acutizat, iar Agentia de rating Standard&Poors considera astazi ca exista o sansa din trei ca Grecia sa paraseasca Uniunea Europeana. Foarte probabil ca procentul de neincredere al romanilor in sistemul bancar autohton, in care opereaza nu mai putin de sase banci elene (ce detin o cota de peste 13% din activele sistemului), a mai crescut intre timp.
De asemenea, trei luni mai tarziu, un alt studiu iVox releva faptul ca, desi au nevoie de bani, marea majoritate a romanilor prefera sa se imprumute de la familie (42,4%) si prieteni (28,6%). Cu alte cuvinte, banca reprezinta tot mai putin o solutie pentru finantarea cheltuielilor personale – desi peste 34% dintre respondenti au recunoscut ca obisnuiesc sa se imprumute pentru acoperirea cheltuielilor lunare. Cu o asemenea reticenta, dublata si de o alta realitate cruda – tot mai putini romani reusesc sa indeplinesca criteriile de eligibilitate solicitate de institutiile financiare – este foarte greu de crezut ca vedeta produselor bancare in 2012 va fi cardul de credit. Poate doar un produs mai cautat decat in 2011, cand portofoliul de carduri al tuturor emitentilor bancari a crescut cu numai 60.000 de carduri.
Totusi, cardul bancar poate fi vedeta acestui an, insa cel de business, sau chiar premium, produse care au cunoscut intr-adevar o crestere continua in portofoliile bancilor de la declansarea crizei la finele lui 2008.
Universul cercetarii studiului comandat de Banca Romaneasca reprezinta populatia adulta neinstitutionalizata a Romaniei, din Bucuresti dar si din toate judetele tarii, care beneficiaza de acces la Internet. Sondajul “Cum folosești cardul de credit?” s-a desfasurat in perioada 1 – 31 mai 2012 pe un esantion de 9.093 de respondenti. Esantionul sondajului reproduce din punct de vedere al principalelor caracteristici structura socio-demografica a populatiei utilizatorilor de Internet din Romania, asa cum decurge din cercetarea Gallup, „Piata serviciilor de acces la Internet”, (Gallup, aprilie 2010) realizata la cererea ANCOM (Autoritatea Nationala pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii). Prin urmare, rezultatele acestui sondaj pot fi extrapolate, cu o minima marja de eroare, populatiei utilizatorilor de Internet din Romania.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: