Rata anuala de crestere a comertului online din Romania, este constanta de trei ani, intre 30 si 35%. Mai mult, fata de un 5% in 2013, ponderea platilor online in total comenzi online pe industria de retail s-a dublat in acest an si este foarte probabil ca va detrona plata cash la livrare in cinci ani. Unul dintre principalii factori este scaderea dramatica a comisioanelor la tranzactionare.
Invitat in studioul ZF Live la o discutie despre tendintele comertului electronic, Daniel Nicolescu – CEO PayU Romania – a facut o serie de comentarii care ne-au atras atentia plecand de la un studiu pe care compania l-a dat recent publicitatii.
Ce conteaza pentru un client care se duce in online, pretul?
„Din studiul nostru, poate surprinzator, nu pretul este principalul motiv pentru care clientii prefera mediul online. Multi se uita intr-adevar la online ca locul in care este ieftin insa ieftin se traduce prin faptul ca ai foarte multe oferte si toate sunt la un clic distanta fara sa mai vizitezi mall-urile. In 15-30 de minute, clientul isi poate gasi cea mai buna combinatie pret/produs/accesorii si servicii post-vanzare.”
O alta concluzie desprinsa din studiul PayU este ca romanii combina intr-un mod extrem de eficient atat off-line-ul cat si online-ul, uitandu-se la toate diferentele si beneficiile exclusive. In online este avantajul recenziilor si al comentariilor numeroase legate de produse/servicii dar si al gamei largi de oferte care pot fi comparate intr-un timp foarte scurt. La randul sau, mediu off-line vine si el cu beneficiile lui precum atingerea produsului, eventual probarea lui – mai ales pe zona de fashion si incaltaminte.
De aceea, Nicolescu afirma ca: „Nu vrem sa-i dezvatam pe romani sa renunte la magazinele traditionale, urmarim mai degraba un mix. Cele doua medii nu se exclud. Clientul cumpara folosindu-se de ambele medii.”
In privinta companiilor ce se constata este ca in acest moment magazinele de succes sunt cele care si-au ajustat strategiile astfel incat sa urmareasca comportamentul clientului. „Cel care se lanseaza in online trebuie sa inteleaga asteptarile clientului si sa fie langa el atunci cand are nevoie. Exista foarte multe companii care urmaresc clientul in online. Trebuie sa te duci acolo unde este clientul.”
Legat de plata ramburs, reprezentantul PayU a declarat ca romanii nu opteaza pentru aceasta modalitate de plata pentru ca exista perceptia ca platile online sunt nesigure ci mai degraba pentru ca ei vor sa detina controlul intregului proces, de la comanda si pana la livrare si plata efectiva, dupa verificarea coletului.
„Din studiile noastre, nesiguranta nu vine din securitatea platii – procentul de eroare pe care il avem noi in mediul online este net superior fata de mediul offline. La PayU, avem 0,012% rata de eroare in mediul online. Ma refer la fraude nedetectate.”, a declarat Nicolescu.
In aceste conditii, de ce prefera totusi romanii sistemul ramburs?
„Practic, pe ei nu-i intereseaza modalitatea de plata, ci ca magazinul sa-si mentina promisiunea facuta in momentul tranzactiei. De multe ori ei sunt deschisi sa plateasca cu cardul chiar si la livrare insa ii intereseaza sa primeasca comanda conform promisiunii de livrare a magazinului si in buna stare. Este un proces de migrare a acestor clienti care inca aleg plata la livrare dar explicatia este data de faptul ca ei doresc sa aiba controlul intregului proces.”, considera Nicolescu.
Sunt categorii din retail unde ponderea platilor electronice in total comenzi este majoritara. Potrivit datelor de tranzactionare pe platforma PayU Romania, o astfel de categorie este turismul unde clientii aleg sa plateasca online biletele – cu toate ca in multe situatii acestia au si optiunea sa plateasca intr-o agentie. Explicatia: „pentru ca se primeste produsul in timp real.”
„Au fost situatii in cazul biletelor pentru meciurile la fotbal disputate pe Arena Nationala, cand toate biletele, cateva mii bune, sau vandut in 10 minute, exclusiv online. Deci clientul roman este pregatit sa plateasca insa are anumite asteptari si noi trebuie sa fim pregatiti sa i le onoram. Aceasta este tot ce trebuie combinat in strategia de business a oricarui magazin online.”
Nicolescu apreciaza ca, pe industria de retail, ponderea platilor electronice in total tranzactii este, in medie, la 10%, poate chiar 15%.
„Exista insa magazine care ating 25% in acest moment, plata electronica in avans. De ce? Pentru ca pentru un magazin este important sa aiba siguranta acelei tranzactii. Plata online, indiferent daca este cu cardul sau prin Internet banking, este motivul prin care magazinul este sigur ca la celalalt capat clientul asteapta o comanda. Rambursul nu-ti da aceasta garantie.”
Procentul de 25% este intalnit in cazul magazinelor – foarte multe la numar potrivit oficialului PayU – care incearca sa incurajeze adoptia platii online tocmai din acest motiv si ofera o serie de facilitati: livrare gratuita sau livrare in aceeasi zi, etc.
Plecand de la toate aceste evolutii din ultimii ani ale comertului electronic, Nicolescu este optimist si crede ca plata online va deveni principala modalitate de plata in cel mult cinci ani.
„Un scenariu optimist ar fi trei ani. Pentru asta trebuie sa se intample anumite lucruri in mediul electronic. In online comisioanele vor scadea dramatic. Exista o lege in acest moment in Romania care stipuleaza ca interchange fee-ul sa scada de la 1,5% pana la 0,3%. Asta inseamna ca nu va mai fi o presiune atat de mare pe pret iar comerciantii se vor concentra si mai mult pe calitatea serviciilor iar acest lucru se va vedea si in adoptia platii online de catre clientul final. Practic, tot ecosistemul se va dezvolta. Ma astept, optimist sa aungem in trei ani, insa nu mai mult de 5 ani chiar si intr-un scenariu pesimist.”, a concluzionat managerul PayU Romania.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: