[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

CSALB anunta ca anul trecut 9 din 10 negocieri s-au încheiat cu acceptarea de către cele două părți a soluțiilor propuse de conciliatorii institutiei – dupa 5 ani de existenta

13 ianuarie 2022

În ultimii doi ani observăm o profesionalizare a concilierii, dar și îmbunătățirea rezultatelor negocierii dintre consumatori și bănci, potrivit comunicatului CSALB.

Chiar dacă am avut mai puține dosare de negociere decât în anul de vârf 2019 (555 de dosare în 2021 față de 664 în 2019), anul trecut a fost cel mai bun în privința negocierilor încheiate cu împăcarea părților. Practic, 9 din 10 negocieri s-au încheiat cu acceptarea de către cele două părți a soluțiilor propuse de conciliatorii CSALB.” – spune Alexandru Păunescu, membru al Colegiului de Coordonare al CSALB.

O contribuție pozitivă la acest lucru au avut-o și recomandările pe care le-am transmis băncilor pentru a accepta cât mai multe cereri de la consumatori. Spre exemplu, am recomandat băncilor să reanalizeze cererile respinse, mai ales acolo unde consumatorii aduc argumente în susținerea solicitării lor. Rezultatul a fost că, pentru unele cereri inițial refuzate, băncile și-au reconsiderat opinia și s-au constituit dosare. Ne așteptăm ca acest mod de operare să devină un standard în felul în care băncile analizează cererile și decid dacă intră sau nu în negociere.” a mai precizat  Păunescu.

Analiza celor 2.525 de cereri de negociere cu băncile/IFN-urile trimise către Centrul de Soluționare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) în 2021 arată că profilul consumatorului de servicii financiar-bancare este al unui bărbat din București, cu vârsta cuprinsă între 41-50 de ani, care are un credit de nevoi personale în lei și care solicită băncii diminuarea costului creditului.

Sursa: CSALB

Peste jumatate dintre cereri sunt depuse in 10 judete. Bucurestiul detine peste 20% din totalul solicitarilor de conciliere, in scadere fata de aproape 28% in 2019. De asemenea, 30% dintre solicitari provin din mediul rural.

Sursa: CSALB

Printre problemele sesizate, peste 45% se refera la diminuarea costului creditului, a ratei sau a dobanzii, eliminarea unor comisioane. Un procent de peste 13% vizeaza restituiri de sume.

Sursa: CSALB

Peste 80% dintre creditele la care fac referire cererile de conciliere sunt in lei. Din graficul de mai jos se observa ca scazut de peste patru ori ponderea creditelor in franci elvetieni in total cereri de conciliere: de la 25% in 2019 la sub 6% in 2021.

Sursa: CSALB

Beneficiile obținute în urma negocierii sunt cu 70% mai mari față de anul anterior crizei. Dacă în 2019 valoarea medie a beneficiilor obținute într-o negociere era de aproximativ 2.500 de euro, anul trecut această valoare a fost de 4.300 de euro.

Sursa: CSALB

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?