[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Cristian Barbu, Managing Partner IT Smart Systems despre ce franeaza dezvoltarea open banking-ului in Romania: „pentru banci este nevoie de o motivatie ceva mai substantiala decat amenintarea reglementatorului”

14 ianuarie 2022

Open banking-ul in Romania nu se poate dezvolta fara deschiderea bancilor. Atata vreme cat bancile sunt motivate de a dezvolta si a pune la dispozitia pietei un API doar pentru a evita o amenda, open banking-ul nu-si va atinge niciodata potentialul in Romania, spune Cristian Barbu, Managing Partner IT Smart Systems, intr-un interviu acordat NOCASH la Banking 4.0.

„Pentru banci este nevoie de o motivatie ceva mai substantiala decat amenintarea reglementatorului. In conditiile in care singura ta motivatie este sa eviti o amenda, calitatea serviciului pe care il oferi nu are cum sa fie foarte sus. Toata lumea spune ca open banking este o oportunitate uriasa, miliarde de euro. Perfect de acord. Dar daca din aceasta oportunitate beneficiaza doar o parte a ecosistemului si tocmai cea care asigura fundatia nu beneficiaza … pe unii ii motivezi cu morcovul pe altii cu batul, atunci cei care sunt motivati de bat nu au cum sa te sustina in demersul tau. Trebuie gandite niste scheme de participare fair pentru toti jucatorii din ecosistem care sa ii motiveze pe toti sa creasca adoptia, sa sustina solutiile si serviciile care se dezvolta in directia asta si sa mergem impreuna la utilizatori cu niste lucruri care au sens pentru el.” – spune Barbu.

Reprezentantul IT Smart Systems considera ca bancile trebuie motivate prin exemple de business clare, care vor schimba paradigma, si ajutate sa inteleaga cum pot monetiza open banking-ul.

Barbu spune ca, in acest moment, bancile nu vad cum pot face bani din open banking si pana cand nu vor intelege cum pot face bani, nu o sa faca niciun pas. „Din pacate, cred ca asta este realitatea deocamdata.

Noi am avut deja mai multe discutii cu bancile pe tema asta: cum putem duce open banking-ul dincolo de API-uri, de serviciile pe care sunt obligate sa le expuna prin reglementarea PSD2. Cum putem face sa oferim mai mult si sa monetizam impreuna acel mai mult. Trebuie sa recunosc ca exista o reticenta din partea bancilor. Nu am reusit sa convingem. Poate ca nu am reusit noi. Poate ca ele nu sunt inca pregatite sa mearga pe drumul acesta. Mesajul este ca da, o sa ajungem si acolo. Oportunitatea este reala dar nu este pentru astazi. Cu asta nu sunt neaparat de acord. Ne intoarcem la oul sau gaina. Nu este cerere pentru ca nu este calitatea serviciului care trebuie si nu e calitatea pentru ca nu e cerere. Uite asa ne invartim si o sa avem aceeasi discutie si peste trei ani.”

In acest moment, bancile trebuie sa isi infranga teama ca isi vor pierde clientii pentru a putea merge mai departe.

„Teama nu a fost niciodata un factor de progres.  Daca ne agatam de temerile noastre nu o sa facem niciodata nimic, nici pe cont propriu si nici impreuna. Cu atat mai putin impreuna. Treaba asta trebuie depasita si sunt sigur ca va fi depasita la un moment dat. Sper cat mai devreme. Pentru ca ti-e teama sa nu pierzi o feliuta dar poate ca la un moment dat poti sa intelegi ca daca iti invingi aceasta teama ai putea sa ai acces la o felie mult mai mare. Si atunci, cred ca lucrurile se vor schimba.”  

Este insa nevoie de o deschidere reala din partea bancilor, care trebuie sa-si imbunatateasca API-urile si sa-si instruiasca personalul, pentru a putea oferi clientilor asistenta pe open banking.

Barbu apreciaza ca sunt foarte multe probleme tehnice care apar in executia platilor cont la cont, care conduc in final la un abandon al platilor. Iar daca un client vrea sa raporteze aceasta problema la banca, apare … o alta problema.

„In call center daca suni, in momentul de fata, dincolo de timpul de asteptare – care e comun oricarei probleme pe care ai vrea sa o raportezi unei banci – dai de lipsa de instruire a personalului de suport cu privire la ceea ce inseamna open banking.”   

In aceste conditii, Barbu crede ca intr-un orizont de timp de trei ani, vom inregistra primul milion de romani care vor fi initiat plati prin open banking.

Ce urmeaza pentru companie in 2022?

Barbu spune ca in 2022 „o sa fim destul de ocupati in a anunta noi parteneriate, noi clienti, noi solutii„.

La inceputul acestui an, impreuna cu partenerii de la Smart Fintech, vom lansa o solutie de Request to Pay. Vom continua sa promovam si sa participam la initiativa GAIN (Global Assured Identity Network) care este o initiativa la care am contribuit deja si pe care vrem sa o continuam. De asemenea, ne uitam la extinderea prin parteneriate la nivel regional. Vrem sa iesim si in restul tarilor europene.

Interviul integral aici:

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?