Romania a incheiat primul semestru cu 16,8 mil. de carduri valide in circulatie, cu 4,3% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. La cresterea de sold cu aproximativ 700.000 de carduri (696.942), cardul de debit a contribuit cu peste 96%. Cu alte cuvinte, la fiecare 100 de carduri de debit s-au emis numai patru carduri de credit, probabil cel mai mic raport inregistrat dupa 2008.
Potrivit datelor raportate de banci la BNR, portofoliul de carduri a crescut pe sold cu numai 25.200 de unitati in cazul cardurilor de credit, si cu 672.000 in ceea ce priveste cardurile de debit. Mergand mai departe cu analiza, pe cardurile de credit, rezulta ca media lunara de crestere a soldului a fost de numai 2.100 de unitati, pe intreg sistemul financiar-bancar, institutii de credit si IFN-uri.
Daca luam in calcul 20 de emitenti, cresterea de sold pe cardurile de credit inseamna o medie lunara de 100 de carduri, sau o medie de 5 carduri / luna /emitent, sau o medie de putin peste un card / saptamana / emitent.
Putem considera doar primii 10 emitenti de carduri de credit care conteaza, dar cifrele ar arata la fel de ingrijorator. Evident, presupunand ca cifrele raportate sunt corecte iar BNR nu a facut erori in centralizarea datelor.
Numarul cardurilor active, care genereaza efectiv tranzactii a depasit pentru prima oara in istorie 13 mil. de unitati, in crestere cu 5%. Cu toate acestea, avem in continuare o crestere de sold (696.942) a portofoliului de carduri valide din circulatie, mai mare decat cresterea numarului de carduri active (666.655). Ceea ce inseamna ca bancile nu reusesc sa-si convinga clientii sa-si foloseasca toate cardurile din portofel, sau macar cardul recent emis, ponderea cardurilor inactive in total portofoliu carduri fiind de aproximativ 23%.
In termeni nominali, vorbim de 3,8 mil. de carduri care sunt doar plastic in portofelele romanilor.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: