Pandemia nu a dezvoltat doar sectorul de comerț electronic, ci și digitalizarea accelerată, în special a instituțiilor publice. Numărul semnăturilor digitale a crescut de la 500.000 la 720.000 doar în prima parte a anului, în timp ce plățile prin card au înregistrat o creștere fără precedent în țara noastră.
„Daca pe trimestrul II 2019, BNR raporta cam 353 mil. de tranzactii de plata, in aceeasi perioada a acestui an numarul acestora a ajuns la 395 de milioane. Daca adaugam aici si cardurile de masa, lucrurile arata chiar mult mai bine,” a declarat Cosmin Vladimirescu, Country Manager Mastercard România și Croația, in cadrul conferintei online dedicate Zilei Nationale a Comertului Electronic, eveniment organizat de ARMO.
„Nu este singurul lucru imbucurator. Ce ne-a bucurat pe noi foarte mult este faptul ca numarul de utilizatori de plati online, in portofoliul Mastercard a crescut cu o treime fata de aceeasi perioada a anului trecut. Ponderea platilor online cu cardurile Mastercard, in totalul platilor cu cardul, s-a dublat la inceputul anului.„
Un segment cu o evolutie remarcata de oficialul Mastercard este plata cu mobilul.
„Vedem niste cresteri fenomenale pe platile realizate prin solutii de mobile wallet. In septembrie 2020, fata de februarie 2020, cresterea a fost de 145%. (…) Insa trebuie sa recunoastem: avem cresteri mari pentru ca ne raportam la o baza redusa de utilizatori.„
„Lock down-ul” instaurat de la jumatatea lunii martie timp de 30 de zile a adus cresteri spectaculoase in comertul electronic si a contribuit la modificarea comportamentelor, atat ale posesorilor de card cat si ale comerciantilor, care au migrat masiv catre plati online.
Elena Gheorghe, country manager PayU Romania: „La inceputul pandemiei, am vazut cresteri intre 33% si 600%. Am avut verticale care au avut niste cresteri absolut spectaculoase, printre ele numarandu-se jucarii, food, retail si marketplace, home & deco. Acest lucru a venit pe fundalul lock-down-ului. De asemenea, am avut comercianti care au raportat in timpul pandemiei ca plata online cu cardul a atins ca si pondere in marile orase, undeva in jurul a 60%. Asta in conditiile in care, de exemplu, inainte de pandemie era undeva la 25-30%. Practic, pandemia a venit sa accelereze intr-un mod absolut spectaculos eforturi care se faceau de cel putin 4-5 ani in ceea ce priveste plata online cu cardul.”
Aceasta idee a accelerarii lucrurilor datorata pandemiei, in ceea ce priveste migrarea catre digital, este confirmata si de cel mai mare retailer online din Romania. „Dezvoltari care le asteptam in 3-4 ani s-au intamplat in 3-4 luni atat la nivel de companie, cat si la nivel de procese care au loc in digitalizarea institutiilor statului,” a declarat Oleg Roibu, Legal & Public Policy Director eMag.
Elena Gheorghe: „La inceputul pandemiei am primit foarte multe cereri de inrolare a comerciantilor in online. Putem confirma faptul ca gradul de utilizare a cash-ului s-a redus. Daca inainte aveam undeva la 25% ca pondere a platii cu cardul pee total cifra de afaceri a comerciantilor in online, in perioada pandemiei ea a atins chiar si 60%, in marile orase, pentru anumiti comercianti.”
„Pandemia a determinat o schimbare de comportament. Este singurul factor? Cu siguranta nu. Am ajuns aici prin multe eforturi si cumva cred ca eforturile educationale si investitiile in tehnologie acum au facut sens dintr-o perspectiva noua,” a declarat Vladimirescu.
Dezbaterile din cadrul Zilei Comerțului Electronic pot fi urmărite pe site-ul evenimentului, www.ziuaecom.ro, sau pe pagina de Facebook ARMO.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: