Programele de tip Buy Back au devenit atractive mai ales pentru cumpărători din Generația Z și Millennials, care preferă să cumpere de la branduri sustenabile.
Cu o valoare totală estimată la 44,3 miliarde de dolari anul acesta, piața globală a electronicelor reciclate va crește considerabil până în 2030, ajungând la 110,6 miliarde de dolari, cu o rată de creștere anuală compusă (CAGR) de 13,6%, conform Statista.com. Există mai multe motive pentru care piața electronicelor reciclate prin programele Buy Back, în special a smartphone-urilor, crește de aproximativ trei ori mai repede decât a celor noi:
Accesibilitatea – echipamentele au devenit de la an la an mai scumpe, ceea ce a determinat consumatorii să apeleze la piața electronicelor pre-owned.
Nivelul ridicat de performanță al produselor electronice actuale – Durata de viață a echipamentelor a devenit mai lungă, iar îmbunătățirile aduse dispozitivelor de generație nouă sunt, în general, de detaliu, iar nu fundamentale. Din aceste motive, utilizarea unui smartphone de generație mai veche este convenabilă pentru mulți dintre utilizatori, cu atât mai mult cu cât probabil nu și-ar permite ultimul model de pe piață.
Opțiunea pentru produse sustenabile. Potrivit Statista, în 2023, numărul utilizatorilor de smartphone-uri în lume se ridică la 6,92 miliarde, adică 85,95% din populația lumii, în timp ce numărul utilizatorilor de mobile, indiferent de tipul lor, este de 91,04%. Amprenta de carbon a acestor dispozitive este de aproximativ 580 de milioane de tone, la care se adaugă cantitatea în creștere an de an de deșeuri electronice. În acest context, electronicele Buy Back sunt asociate cu prelungirea ciclului de viață al produselor și creșterea durabilității.
„Buy Back tinde tot mai mult să se impună ca un fenomen mainstream, practicat de jucători importanți ai pieței”, observă Cosmin Popovici, CEO CreditAmanet, companie care oferă clienților un program Buy Back permanent pentru produse electronice.
Piața electronicelor reciclate oferă o gamă variată de echipamente, de la smartphone-uri, care sunt cele mai solicitate, la tablete și laptopuri, smartwatch și smart TV- uri, console pentru jocuri și aparate foto.
În România, programele Buy Back s-au extins treptat către zona electronicelor. „Fenomenul Buy Back pentru electronice înregistrează o creștere accelerată în România”, spune Cosmin Popovici. Compania comercializează electronice pre-owned încă de acum 10 ani, dar în ultimii trei s-a putut observa o creștere importantă a interesului consumatorilor față de aceste produse. „Practic, s-a dublat”, mai spune Cosmin Popovici.
Telefoanele din clasa medie sau premium, în stare foarte bună sunt cele mai căutate, pentru că permit cumpărătorilor să țină pasul cu cele mai noi tendințe din domeniu, cu achiziții la prețuri foarte avantajoase. În același timp, sunt valorificate și electronicele care nu mai sunt utilizate.
„Clienții au posibilitatea să vină la noi cu un telefon utilizat și să-și aleagă un altul, de o generație mai nouă. Totodată, primesc până la 75% din valoarea produsului dacă este în stare bună și garanție de 1 an”, explică CEO-ul CreditAmanet. „Electronicele din programele Buy Back sunt o afacere bună pentru clienți. În același timp, încurajarea unui model economic circular are beneficii pentru toată lumea, atât pentru zona de business, cât și pentru societate și mediu”, concluzionează Cosmin Popovici.
____________
Lider de piață cu o experiență de 15 ani, CreditAmanet oferă servicii de creditare pe termen scurt de tip amanet și schimb valutar și administrează cea mai diversificată platformă de tranzacționare pentru metale preţioase, electronice, bijuterii şi produse de lux. Prin intermediul companiilor pe care le deține integral (Digital Sale SRL și EUROCREDIT EXCHANGE SRL) dezvoltă trei linii de business – amanet, schimb valutar și comerț cu bunuri mobile. Compania opereaza 24 de agenţii în Bucureşti, Ilfov, Sibiu, Braşov, Piatra Neamţ, Focşani, Bacău, Galaţi şi Constanţa, Tg. Mureş, Buzău și Ploieşti. CreditAmanet a servit până acum peste 2 milioane de clienți.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: