[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Contactless va atinge masa critica in Romania anul viitor

11 decembrie 2015

In 2000 piata cardurilor depasea un milion de carduri valide in circulatie, oferind astfel primul moment de masa critica in dezvoltarea industriei cardurilor. Care credeti ca sunt momentele actuale de masa critica? Cand putem vorbi ca s-a atins masa critica in ceea ce priveste cardurile/tehnologia contactless si comertul electronic? In piata sunt deja aproximativ 3 mil, de carduri contactless iar sumele cheltuite in magazinele online de romani vor depasi 1,3 mld. euro in 2015.

Catalin CretuCatalin Cretu – director regional pe Romania, Croatia si Slovenia la Visa Europe

„In momentul de fata identific masa critica pe contactless. Este foarte clar ce se intampla, cifrele sunt incredibile. In sfarsit, trebuie sa spun in sfarsit pentru ca ne-a trebuit ceva timp. Acum observam pentru prima oara aceasta sinergie a colaborarii dintre comercianti si banci. S-a ajuns sa vedem cum casierul iti ia cardul din mana si iti arata, daca nu stii, cum sa faci tranzactia contactless. Deci iata ce importanta a ajuns sa aiba la comercianti acest element educational pentru un nou produs. Daca comerciantul acolo, la nivelul platii – unde nu poate fi nicio banca sau schema – face promovare, asta va impinge piata foarte mult.

Daca vom face plata contactless cu un card sau cu mobilul, are mai putina importanta. Ele sunt oricum solutii complementare. Este insa nevoie de timp pentru aceasta migrare. Asa cum in continuare avem banda magnetica, care este inca pe sute de milioane de carduri – in conditiile in care vorbim de telefonul mobil – asa se va intampla si cu istoria viitoare.

Legat de ce va urma… nimeni nu este „casatorit” cu plasticul. Din punctul nostru de vedere, experienta ideala este ca omul sa nici nu simta cand face o plata. Totul sa fie integrat ‘seamless’ si fara absolut nicio frictiune.

As vrea insa sa fac referire la un slide pe care il aveam la o prezentare, in care era trecuta asa: adoptarea tehnologiilor noi in timp. Si se incepea cu telefonia, care a durat 15 ani pana a ajuns la 50 mil. de conturi, dupa care urma televiziunea – 10 ani, ipad-ul cu trei ani, Android – un an si in cele din urma aveam Angry Birds – 6 luni. Deci hai sa facem un „angry birds” cu tehnologiile noi.”

Gabriela Nistor – deputy CEO retail banking Banca Transilvania

Gabriela Nistor BT„Pe partea de contactless, 2016 deja va crea masa critica pe zona de acceptare. Cel putin tot ce inseamna comercianti relevanti, orase mari, vor fi acoperite. Pe partea de emitere poate sfarsit de 2016 si inceput de 2017. Imediat ce devine relevanta partea de acceptare, daca va fi totul acoperit, pe emitere solutiile exista. Sa faci „deployment” pe carduri nu este o mare problema. Deci, masa critica pe contactless este atinsa in 2016 pentru acceptare si in 2017 pentru emitere. Asa cred ca am atinge ceva relevant. Dar cresterile pe tranzactii se vad deja spectaculos.

Cat despre modalitatea in care fac plata contactless, plasticul in sine poate sa dispara. Chiar daca el va fi in telefon, sub forma de  wallet, tot o platforma de carduri vom folosi, pentru ca oamenii vor interoperabilitate. Eu vreau sa fac plati aici dar si la comerciantul din strainatate si vreau sa stiu ca este acceptat oriunde ma duc. Si atunci conteaza platforma din spate. Ca-mi pun si un card in telefon, este ok. Nu vad sa se concureze.”

Dana Demetrian – Vicepresedinte Executiv Retail şi Private Banking BCR
Dana Demetrian„Desi sunt un mare visator ca o sa folosim totul 100% virtual si nu o sa mai fie nimic tangibil, istoria demonstreaza ca avem cam 4-5 ani necesari, de la momentul in care o tehnologie intra pana cand ea incepe sa fie inteleasa si inca vreo 4-5 ani pana cand ea este si utilizata, serios. Acum ne uitam la contactless, la plati electronice. Cand incepeau si cand am ajuns sa avem o masa critica? Indiferent cat de mult mi-as dori ca maine sa se intample totul virtual sunt constienta, si realista. Vorbim de Bucuresti, de oameni care stiu tehnologie, care stiu banca, care stiu financiar … Haideti sa ne uitam la toata tara pentru ca masa critica nu se formeaza doar cu Bucurestiul si sa intelegem ca, din punctul nostru de vedere, realist vorbind, cred ca o sa avem mai multe canale si instrumente de utilizare a platilor.

Trebuie sa fim pregatiti pentru toate, sa le tratam intr-un mod unitar, simplu, rapid, indiferent ca este plata online cu cardul, fie ca este plata online prin internet banking, fie ca este virtual fie ca este cu plastic, fie ca plasticul o sa fie un ceas sau un sim pus nu stiu unde … Oricare ar fi tehnologia, oricare ar fi instrumentul trebuie sa le acoperim pe toate. Cei care vor oferi un serviciu calitativ, rapid si de incredere pentru populatie, cine va sti sa faca acest lucru, va fi un castigator. Deci, nu ne vom desparti prea repede de toate tehnologiile existente dar cu siguranta vom crea altele noi.”

Declaratiile au fost facute in cadrul unei conferinte de specialitate organizata de ZF cu ocazia implinirii a 20 de ani de la emiterea primului card Visa pe piata romaneasca. Cele mai recente date releva faptul ca, la nivel continental, cardurile contactless au o pondere de 15% in total portofoliu de carduri valide aflate in circulatie, Pana in 2020, se asteapta ca acest procent sa ajunga la 40% in Europa. In aceasta perioada, este foarte probabil ca Romania va depasi 70%.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?