Băncile semnatare – Banca Comercială Română, Bancpost, ING Bank, Raiffeisen Bank și UniCredit Bank – și-au propus ca prin lansarea codului, după o perioadă de discuții publice intense și uneori controversate privind situațiile debitorilor consumatori aflați în situații dificile, să evidențieze măsurile pe care deja le adoptă și pe care le au în vedere și în viitor, precum și angajamentul asumat de a trata cu toată seriozitatea clienții aflați în reală dificultate.
Semnatarii documentului precizeaza ca acest Cod are în vedere „definirea unui cadru general de conduită a Băncilor în relația cu debitorii aflați într-o situație de Dificultate de plată sau în privința cărora este iminentă apariţia unei asemenea situații, precum şi în relaţia cu Debitorii reprezentând Cazuri sociale, fără însă a îşi propune identificarea unor soluții generalizate, aplicabile pentru toți Debitorii şi pentru toate situaţiile care pot sa apară în practică”.
De-a lungul timpului, instituțiile de credit au dezvoltat și propus soluții debitorilor consumatori aflați în astfel de situații dificile. Unele dintre aceste soluții sunt cunoscute, altele sunt mai puțin cunoscute. Tocmai de aceea, „semnatarii Codului de bune practici consideră că este benefic pentru relațiile dintre consumatori și instituții de credit să existe o comunicare proactivă asupra existenței unor astfel de posibile soluții în cazul apariției unor situații dificile.”, potrivit comunicatului de presa.
Fără a stabili sau a-şi propune să identifice măsuri comune de ordin comercial, Codul conţine atât posibile măsuri de sprijinire a clienţilor ce se confruntă cu situaţii generate de dificultăţi financiare, în vederea depăşirii acestora, cât şi principii de prevenire a situaţiilor de neplată a creditelor.
Codul introduce conceptul de creditare responsabila. „În vederea limitării consecințelor pe care Dificultățile de plată le generează atât pentru Debitori cât și pentru creditori, Băncile vor urmări aplicarea unui cadru de creditare responsabilă, care cuprinde, printre altele, furnizarea unui produs adecvat profilului fiecărui Debitor, atât ca structură, cât și ca grad de complexitate”.
Consultarea publică a Codului va putea fi realizată pe site-ul Consiliului Patronatelor Bancare din România (www.cpbr.ro), sugestiile și propunerile putând fi trimise atât direct în secțiunea de Consultare Publică a site-ului, cât și la adresa de e-mail consultare@cpbr.ro în următoarele șase luni, până la finele lunii ianuarie 2018.
Băncile semnatare își manifestă speranța unui schimb de idei cât mai obiectiv și mai constructiv în perioada consultării publice și sunt încrezătoare că acest cod va fi însușit în perioada următoare de cât mai multe instituții de credit.
Mai multe detalii aici: Codul de bune practici bancare in relatia cu debitorii consumatori
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: