Bancile au ajuns la o rata medie a profitului de peste 100% pe activitatea de emitere carduri, potrivit unui studiu al Consiliului Concurentei. In 2011, 9 dintre cele 27 de banci emitente chestionate au inregistrat o rata mai mare decat rata inregistrata pe sector, intre 106,1% si 1.240,2%. In aceste conditii, Consiliul Concurenetei concluzioneaza ca “aceste rezultate indica faptul ca activitatea de emitere a cardurilor pare a fi extrem de profitabila, pentru majoritatea bancilor”.
Consiliul a investigat si cum anume se obtin aceste profituri si a solicitat bancilor o serie de date privind taxele si comisioanele practicate. Asa s-a putut constata ca, desi suntem saracii Europei, avem printre cele mai mari comisioane interbancare. Mai mult, majoritatea bancilor nu stie cine si cum stabileste nivelul acest comision.
Potrivit Raportului privind Piata Serviciilor de Plati prin Carduri, elaborat de Consiliul Concurentei, “Din raspunsurile oferite de banci, in ceea ce priveste modul de stabilire al comisionului interbancar aplicabil tranzactiilor nationale, exista totusi o clara disproportie a modului in care bancile percep acest lucru. Astfel, 47% din bancile emitente si achizitoare chestionate afirma ca nivelul comisioanelor interbancare este stabilit de catre organizatiile Visa si MasterCard, 39% afirma ca este stabilit de catre bancile din Romania, asa cum de altfel se si intampla, iar 14% au raspuns ca nu stiu”.
In acelasi studiu al Consiliului Concurentei se mai arata ca: “In ceea ce priveste valoarea tranzactiilor pentru fiecare tip de comision aplicat, majoritatea bancilor nu a fost in masura sa comensureze aceasta valoare, desi s-au incercat reveniri succesive asupra raspunsurilor primite. Motivarea bancilor a fost aceea ca nu exista o segmentare a valorii tranzactiilor in functie de tipul comisionului, nu exista date diferentiate pe tipul de card (debit/credit), sistemul informatic al bancii nu permite diferentierea comisionului interbancar in functie de tipul tranzactiei, etc. In aceste conditii, o analiza coerenta a valorii medii (ponderate) a comisioanelor platite de bancile achizitoare bancilor emitente de carduri nu poate fi efectuata”.
Media comisioanelor interbancare aplicabile in Europa anului 2011 a fost in jurul a 0,8% in vreme ce pentru Romania nivelul a fost de 1%. Practic, dintre cele 24 de tari europene luate in calcul (Austria, Belgia, Bulgaria, Cehia, Cipru, Danemarca, Estonia, Finlanda, Franta, Germania, Grecia, Italia, Letonia, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovacia, Slovenia, Spania, Suedia, UK si Ungaria), Romania este in primele 5 cu cel mai ridicat nivel al comisioanelor interbancare practicate.
Comisioane interbancare aplicabile in Europa – 2011
Tara |
Visa Consumer |
MasterCard Consumer |
||
|
debit |
Credit |
debit |
credit |
Romania |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
1,00 |
Media UE |
0,78 |
0,81 |
0,83 |
|
Bulgaria |
0,40 |
0,40 |
|
|
Ungaria |
0,21 |
0,55 |
1,16 |
0,80 + 24 HUF |
Finlanda |
0,19 |
0,55 |
0,23 |
|
Comisioane cele mai scazute sunt in tarile nordice (inclusiv Suedia si Olanda) acolo unde nu intamplator cardul este o modalitate de plata mai utilizata decat numerarul.
Revenind la Romania si urmarind evolutia nivelului comisioanelor aplicate detinatorilor de card se observa o tendinta clara de crestere a taxarii pe emitere si administrarea anuala a contului, in vreme ce comisionul aplicat pentru eliberarea extrasului de cont manifesta o tendinta inversa.
Consiliul Concurentei a avut curiozitatea sa calculeze si rata profitului din activitatea de carduri. Pe activitatea de emitere carduri debit, in toata perioada analizata, rata profitabilitatii a fost in jurul a 123%. La emiterea cardurilor de credit rata profitabilitatii, chiar daca este mult mai mica, a crescut de patru ori (de la 22% la 79%).
Sursa: Consiliul Concurentei
Sursa: Consiliul Concurentei
Sursa: Consiliul Concurentei
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: