Concluzii Retail Arena: „online-ul este un fenomen care a pus capat epocii de aur a raftului”

7 noiembrie 2014

In perioada 4-6 noiembrie, s-a desfarurat la Bucuresti conferinta „Retail Arena – Innovation in Retail”, un eveniment la care au participat importanti jucatori din retailul clasic si online. In continuare va prezentam cele mai interesante declaratii facute de participanti, asa cum au fost ele surprinse de catre wall-street.ro, organizatorul evenimentului.

Radu Butufei – managerul platformei de eCommerce Carrefour online
„Anul acesta Carrefour Online a livrat 1.800 de tone de produse din care 100 de tone au fost produse proaspete …aproape in toate comenzile s-a regasit si un produs fresh. Eliminarea limitei minime de cumparaturi pe Carrefour Online a avut mai mult un efect psihologic. De altfel, bonul mediu pe online este de 4 ori mai mare decat in magazine. Rata de retur pe Carrefour Online este zero, imateriala.”

Andreea Florea, managing partner BrandTailors
Online-ul, sau digitalul, este un fenomen care pune capat “epocii de aur a raftului”, in care comunicarea de pe orice mediu ducea consumatorul direct in retail, pentru o interactiune directa. Prezenta in online este o conditie necesara, dar nu suficienta, pentru succesul comunicarii brandului. Online-ul trebuie folosit si ca pe un suport de informatie reala, nu numai ca pe un alt mediu de propagare a unui mesaj de comunicare unidirectional…In branding nu mai exista “strategie de online”, exista doar strategie, companiile integrand deja online-ul pe ordinea de zi a activitatii de comunicare si pozitionare pe piata a produsului.”

Anca Ignat – senior brand manager in cadrul Danone
“Avem o comunitate in online care ne ajuta sa stabilim daca un produs va avea sau nu succes in piata. Numim aceste campanii – campaniile 360 – si se desfasoara de doua ori pe an. In online am investit si vom continua. Bugetul alocat in online pentru o campanie se ridica chiar si la 15% din total.”

Catalin Dobre (foto), executive creative director McCann
In Romania sunt foarte putine campanii care au depasit spatiul TV-ului, o “bariera” care trebuie depasita si extinsa si catre alte medii. “Cand construiesti o campanie ai nevoie de integrare”. Catalin Dobre a dat exemplul Tesco de la metrou, aplicat cu succes in Coreea de Sud.
Practic, pe displayurile montate la metrou erau afisate rafturile magazinelor Home Plus, detinut de Tesco pe piata asiatica, in dreptul alimentelor existand un QR Code, prin intermediul caruia clientii puteau sa acceseze de pe smartphone-uri si tablete pagina unde se afla produsul si il puteau comanda. Rezultatul? Peste 10.000 de clienti au vizitat magazinul si vanzarile online au crescut cu 130%, iar Home Plus a devenit al doilea cel mai mare retailer din regiune.
http://www.youtube.com/watch?v=nJVoYsBym88&width=500&height=350

Se poate aplica la noi? “Da. Romania a ajuns la un nivel de tehnologizare foarte ridicat. Romanii sunt deschisi catre tehnologie si deschisi catre solutiile noi”.

“Mi-as dori sa vedem si la noi astfel de idei aplicate. Sa depasesti TV-ul si sa te axezi pe alte tipuri de comunicare si apropiere fata de client este vital. (…) Retailerii sunt pregatiti sa investeasca. Ar trebui sa fie mai curajosi, dar sunt prinsi in batalia preturilor si este greu sa construiesti o poveste a brandului si sa dezvolti o campanie integrata. Este greu sa te diferentiezi, lupta se duce intr-un razboi de reformulari, dar acest lucru face rau pietei. Nu exista un brand diferentiat si de aceea sunt putine campanii relevante.

Mario Coletti, channel planning director Geometry Global
“Nu e vorba de cat de mult vinzi ci de cat de bine folosesti datele despre clienti. Daca te adresezi consumatorilor de peste 45 de ani ca retailer, necesitatea de a include online-ul in comunicare este redusa. Insa daca vorbim de consumatorii tineri, online-ul este fundamental pentru un business. Acestia au inceput sa aiba mai multi bani in buzunare, ei sunt viitorul business-ului tau. Trebuie sa intrebi cat de digitali sunt consumatorii tai si cat de digitali vor fi peste cativa ani”, a declarat Mario Coletti.

Mihaela Bourceanu, client service director Geometry Global
„Peste 50% din timpul liber al consumatorilor este petrecut conectat la internet. Peste 60% dintre consumatorii care vor sa cumpere din magazinul fizic isi fac temele online. Si cand ajung in magazin se uita din nou pe internet, cauta informatii, se uite dupa recenzii… Sunt permanent conectati in ambele zone”
„Consumatorii au nevoie de incredere, ca alegerile pe care le-au facut sunt bune, ca nu-i pacaleste nimeni, ca dincolo erau mai ieftine si tot felul de alte ganduri care le-ar putea sta in cale. Au nevoie de distractie, nu vor doar un produs excelent. Vor sa fie implicati in povestea brandului. Acest lucru trebuie sa-l facem si in retail. Vremea discountului de 20% si atat s-a cam dus. Sau poate ca mai functioneaza o luna. Trebuie sa incepem sa cream experiente si in retail, asa cum consumatorul le asteapta: distractie, experienta, parte din viata brandului”.

Cristian Constantinescu – director general Noriel
„Anul trecut am lansat un catalog digital, de Craciun, care a functionat foarte bine. Am avut 150.000 de descarcari. Am facut marketing pe vreo cinci canale diferite si s-a convertit foarte bine. Am avut un voucher in plus pe care clientii l-au dus in magazine si am stiut astfel, pe ce canale, ce rata de raspuns am avut. Poate n-a fost foarte inovativ, dar a functionat. Au fost generate vanzari cu peste 20% folosind catalogul digital.”.

Bogdan Belciu, partener in cadrul departamentului de consultanta pentru management al PwC
Evolutia dinamica a online-ului, dar si abordarea multichannel a businessurilor din retail, va aduce modificari care se vor materializa inclusiv in schimbarea formatului de magazine. “Cresterea online-ului trebuie sustinuta cu schimbarea formatului de magazine. Nu inseamna ca magazinele nu vor mai exista, dar vor avea suprafete mai mici, ideea fiind de a le folosi mai mult ca un showroom decat ca un spatiu de vanzare sau a combina cele doua elemente”.

Cornelia Nicolae, country manager Stefanel
Clientii romani nu mai tin cont de perioada nationala de reduceri existand un apetit crescut pentru promotii pe toata perioada anului. “Nu se mai tine cont de mult de perioada nationala de sold-uri. Exista un apetit crescut pentru promotii. Impactul asupra business-ului este insa unul negativ, afecteaza afacerile. Incercam sa facem fata miscarilor din piata. Varianta ideala ar fi ca dupa ce ai reusit sa vinzi mai mult de 50% din stoc sa incepi sa te gandesti la o perioada de reduceri.”

Alina Stepan, director general Ipsos Research
„Vedem in diferite studii, faptul ca rezonanta germana a numelor de branduri nu mai reprezinta mirajul pe care il reprezenta acum cativa ani. Consumatorii chiar incep sa consume alimente romanesti din convingerea calitatii lor. Este un trend care a fost determinat de criza, dar acum este din ce in ce mai pregnant”

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?