Desi 70% dintre utilizatorii de internet din Romania citesc stiri online, doar 17% dintre acestia cumpara online si numai 7,7% folosesc internetul pentru tranzactii bancare – online banking. In fapt, aceasta reticenta a tranzactionarii online face din Romania tara cu cea mai mica rata de adoptie la nivelul Uniunii Europene.
„Aceasta este provocare cheie pentru Romania in ceea ce priveste utilizarea Internetului de catre cetatenii sai, deoarece o economie digitala este partial alimentata de consumul cetatenilor sai in canalul on-line.”, potrivit Comisiei Europene.
Comisia Europeana si-a stabilit drept prioritate crearea unei piete unice digitale prin inlaturarea obstacolelor pentru cetateni si intreprinderi. Pentru a realiza acest obiectiv, strategia privind piata unica digitala este construita pe trei piloni:
1. Imbunatatirea accesului consumatorilor si al intreprinderilor la bunuri si servicii digitale in intreaga Europa
2. Crearea unui mediu propice pentru dezvoltarea retelelor si a serviciilor digitale
3. Valorificarea maxima a potentialului de crestere al economiei digitale.
Cum sta Romania?
Saptamana trecuta, reprezentanta Comisiei Europene in Romania a organizat o masa rotunda cu subiectul „Agenda Digitala in Romania”. Cu aceasta ocazie, Comisia Europeana a prezentat o serie de aspecte legate de liberul acces la bunuri si servicii in cadrul UE, conditiile ce trebuie asigurate pentru dezvoltarea retelelor si serviciilor digitale, raportul dintre economia digitala si societate si nu in ultimul rand, investitiile in Piata Unica Digitala. Acest exercitiu participativ va fi continuat si dezvoltat de catre Comisia Europeana in perioada urmatoare si implica actiuni similare in toate statele membre ale Uniunii Europene.
Datele centralizate de Comisia Europeana releva faptul ca utilizatorii romani de Internet se angajeaza intr-o gama larga de activitati online. Astfel, romanii citesc stiri online (70%), asculta muzica, vizioneaza filme şi joaca jocuri online (46%), folosesc Internetul pentru a comunica prin intermediul apelurilor vocale sau video (46%) sau prin intermediul reţelelor sociale (67%) şi obtin continut video folosind propria conexiune de banda largă (36%). „Pentru cele mai multe dintre aceste activitati, gradul de utilizare la romani este mai mare decat media in UE.”, spune Comisia Europeana. Per total insa, Romania continua sa fie mult sub gradul mediu de utilizare al Internetului la nivelul Uniunii Europene.
„Desi romanii sunt dornici sa se angajeze in activitatile de Internet mai sus prezentate, ei sunt foarte reticenti sa efectueze orice tip de tranzactii on-line.”, se arata in fisa de tara realizata de Comisia Europeana. In fapt, ponderea celor care cumpara online in totalul utilizatorilor de internet este de 17% si coboara la numai 7,7% in cazul celor care folosesc serviciile de internet banking, acestea fiind cele mai scazute ponderi dintre toate tarile UE in privinta gradului de tranzactionare online.
Romania nu sta mai bine nici la capitolul integrarii tehnologiei digitale de catre mediul de afaceri. Se pare ca mai putin de una din 10 (7,3%) intreprinderi mici si mijlocii foloseste canalul online pentru a-si vinde serviciile si produsele. Procentul celor care vand online catre alte tari membre UE este inca si mai mic (3,4%). De asemenea, pentru companiile care vand online, ponderea comertului electronic in total vanzari este de numai 4,3% – cifre care arata clar ca Romania este inca la inceput de drum.
„Fara exploatarea comertului on-line firmele romanesti vor avea dificultati sa concureze in economia digitala globala. O reala economie digitala permite afacerilor sa profite din plin de posibilitatile si beneficiile oferite de tehnologiile digitale, atat pentru a imbunatati eficienta si productivitatea, precum si pentru a ajunge la clienti si a realiza vanzari. In acest scop, Romania are un drum lung de parcurs.”, apreciaza Comisia Europeana.
Perceptia antreprenorilor romani este ca cel mai mare dezavantaj al vanzarilor online este dat de costurile de livrare prea ridicate, urmat de garantiile si costurile costisitoare ale returnarilor precum si de necunoasterea regulilor de urmat. Cu toate acestea, daca normele privind comertul electronic ar fi aceleasi in intreaga UE, 44% dintre antreprenori ar incepe sa vanda online sau si-ar mari volumul de vanzari online. Culmea este ca aceste norme chiar sunt aceleasi la nivelul UE, ceea ce denota necunoastere in randul antreprenorilor si impune promovare din partea autoritatilor.
Cand vine vorba de utilizarea internetului pentru tranzactii bancare sau cumparaturi online, principala ingrijorare este legata de securitatea platilor online (36%). La acest capitol, un cetatean UE este mult mai ingrijorat (42%). Interesant este faptul ca gradul de ingrijorarea este identic in privinta posibilitatii de a nu primi produsul sau serviciile comandate online. Cu o asemenea perceptie pro-business, din nou, lipseste doar promovarea, pentru ca infrastructura, oferta de produse/servicii, instrumentele/metodele de plata si chiar banii pentru tranzactiile/cumparaturile online exista in piata.
Sursa: Comisia Europeana
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: