[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Comisia Europeana lanseaza o platforma pentru solutionarea online a litigiilor dintre consumatori si comercianti

15 februarie 2016

Astăzi, Comisia Europeană a lansat o nouă platformă care le va permite consumatorilor și comercianților să-și rezolve online litigiile având ca obiect produse sau servicii achiziționate pe internet.

Platforma de soluționare online a litigiilor (SOL) pune la dispoziția consumatorilor și a comercianților o modalitate de a rezolva litigii legate de cumpărături efectuate pe internet atât din propria țară, cât și din străinătate. Mai exact, litigiile sunt înaintate unor organisme de soluționare alternativă a litigiilor (entități SAL) înregistrate pe platformă. Acestea sunt selectate de statele membre după anumite criterii de calitate și comunicate apoi Comisiei.

Prevederile Regulamentului nr. 524/2013 privind soluţionarea online a litigiilor în materie de consum se aplica incepand cu 9 ianuarie 2016. Aceste prevederi obliga toti comerciantii din Uniunea Europeana care incheie contracte de vanzare sau de prestare servicii online sa furnizeze pe paginile lor web un link electronic catre platforma SOL. Linkul trebuie sa fie usor accesibil pentru consumatori si comerciantii trebuie, de asemenea, sa precizeze adresele lor de e-mail. Nerespectarea acestei obligatii se sanctioneaza de catre ANPC cu aplicarea unei amenzi intre 2.000-5.000 lei.

Vĕra Jourová, comisarul pentru justiție, consumatori și egalitate de gen, a declarat: „De cele mai multe ori, consumatorii care au probleme când fac cumpărături online nu depun reclamații, crezând că procedurile durează prea mult și că șansele de rezolvare sunt mici. Platforma de soluționare online a litigiilor este un instrument inovator care le va permite atât consumatorilor, cât și comercianților să economisească timp și bani. Astfel, consumatorii vor avea mai multă încredere să cumpere pe internet, iar întreprinderile vor fi încurajate să vândă peste hotare, aspecte care vor dezvolta piața digitală unică a Europei”.

Principalele caracteristici ale platformei: Este ușor de utilizat și poate fi accesată de pe toate tipurile de dispozitive. Consumatorii pot completa formularul de reclamație pe site, în trei etape simple. Le oferă utilizatorilor posibilitatea de a parcurge online întreaga procedură de soluționare.Este multilingvă. În plus, include un serviciu de traducere care facilitează rezolvarea litigiilor între părți din țări diferite.

În prezent, pe platformă sunt înregistrate aproximativ 117 de entități de soluționare alternativă a litigiilor din 17 state membre. Comisia colaborează cu autoritățile naționale pentru a obține o acoperire completă a tuturor statelor membre și a tuturor sectoarelor economice, în cel mai scurt timp.

Procedurile de soluționare alternativă a litigiilor (SAL) reprezintă modalități rapide și necostisitoare de rezolvare a litigiilor. Cazurile sunt soluționate, în medie, în maximum 90 de zile. Pentru consumatorii europeni care au recurs la acest tip de proceduri, experiența pare să fi fost mai degrabă pozitivă: 70 % dintre aceștia s-au declarat mulțumiți de modul în care le-a fost tratată reclamația.

Platforma propune modalități alternative prin care consumatorii își pot soluționa litigiile. Ea nu va înlocui posibilitatea de a apela la instanțe, procedură care este însă, de obicei, mai costisitoare și mai lungă. Doar 45 % dintre consumatori sunt mulțumiți de modul în care instanțele le-au soluționat reclamațiile. Comercianții vor avea, la rândul lor, de câștigat dacă utilizează noua platformă, deoarece procedurile de soluționare alternativă a litigiilor le vor permite să evite cheltuieli de judecată substanțiale și să mențină relații bune cu clienții.

Sursa: Comisia Europeana

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?