[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

CNADNR desfiinteaza taxe pentru ca nu le poate colecta

30 iulie 2013

30 iulie, 2013 – CNADNR pierde incasari de 1,7 mil. Euro in aceasta vara prin necolectarea taxei de pod de la Fetesti in week-end. Solutia pentru fluidizarea traficului nu este eliminarea taxei ci introducerea unui sistem alternativ de plata. Specialistii apreciaza la sub 300.000 Euro implementarea unui astfel de sistem, indiferent daca vorbim de o solutie de plata prin card sau telefon mobil.

Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR) a desfiintat taxa de la Fetesti pe durata sfarsitului de saptamana, in perioada iulie-august, pentru a elimina cozile care se formau.

Ieri insa CNADNR a constatat ca aceasta nu este nici pe departe o solutie intrucat romanii merg la mare si-n timpul saptamanii, tocmai pentru a evita traficul aglomerat din week-end. Astfel, in cursul dupa-amiezii de ieri s-au format coloane de autovehicule de cativa km, pe ambele sensuri de mers, in zona statiilor de taxare. Pentru a trece de acestea, soferii au asteptat la coada mai mult de o ora.

In loc sa le fie puse la dispozitie metode alternative de plata, soferii primesc rute alternative. Pentru a evita aglomeratia Centrul Infotrafic al Politiei Romane recomanda utilizarea rutei Drajna-DN21-Slobozia-DN2A-Slobozia-Harsova-Constanta, potrivit Mediafax.

Situatia este de neinteles, pentru ca, pe de o parte, dureaza de ceva vreme potrivit declaratiilor politistilor iar, pe alta parte, CNADNR nu este straina de introducerea metodelor moderne de plata.
In parteneriat cu Orange Romania, CNADNR lansa inca din 5 decembrie 2012, in premiera nationala sistemul de plata a rovinietei folosind telefonul mobil. 5 luni mai tarziu, in 13 mai 2013, si Vodafone anunta faptul ca a introdus aceasta facilitate de plata.

Cum functioneaza?
1. Soferul trimite un SMS la numarul 7500 cu numarul de inmatriculare al masinii si categoria rovinietei corespunzatoare tipului de vechicul;
2. Soferul primeste prin SMS un mesaj in care este informat ca rovinieta va fi emisa pentru datele furnizate, tariful pentru emiterea rovinietei si solicitarea de a le confirma;
3. Daca detaliile sunt corecte, se trimite SMS la 7500 cu textul DA;
4. Soferul primeste prin SMS mesajul de confirmare a emiterii rovinietei, seria rovinietei si durata de valabilitate. Odata cu aceasta confirmare, clientilor de cartele Prepay li se va retrage din cont suma necesara pentru plata rovinietei solicitate iar in cazul clientilor cu abonament, suma de plata se va regasi pe factura de servicii.

Totul in cateva zeci de secunde, la un cost de 0,05 euro/SMS trimis. Pot fi solicitate roviniete pentru mai multe vehicule de pe acelasi numar de telefon. Este nevoie de aceeasi solutie de plata si in cazul statiilor de taxare de la Fetesti. De ce nu s-a intamplat acest lucru inca de la sfarsitul anului trecut ramane un mister.

Exista si varianta de a plata prin card la benzinarii sau chiar pe Internet, CNADNR putand implementa pe site-ul propriu aceasta modalitate sau pe platforma ghiseul.ro, unde se platesc online toate taxele si impozitele locale, inclusiv amenzile de circulatie, pentru peste 60 de primarii.

„Din punct de vedere tehnic, solutii exista pentru implementarea unui sistem de tipul rovinietei si in cazul podului de la Cernavoda. Se poate folosi un sistem de plata in avans prin SMS sau ulterior, dupa un anumit termen, 24 sau 48 de ore. Ar mai putea fi folosita varianta abonamentului sau a unui card pre-paid“, spun reprezentantii grupului UTI, citati de ZF, care au implementat alaturi de integratorul de solutii IT&C Novensys un sistem informatic de emitere, gestiune, monitorizare si control al rovinietelor.

Managementul CNADNR a confirmat faptul ca se ia in calcul, nu stim cat de serios, implementarea unor sisteme inteligente de taxare (pe podul de la Cernavoda), insa nu precizeaza cand se va implementa efectiv o solutie de plata alternativa.

Poate ca s-ar gasi voci care sa spuna ca sunt proiecte mici si nu intereseaza pe nimeni. Din perspectiva sumelor rulate, cifrele sunt insa interesante. In 2012, CNADNR a declarat ca veniturile incasate din taxa de la Fetesti s-au ridicat la 14,5 milioane de euro.

De asemenea, alte voci ar spune ca este o problema de cost, incasarea in numerar fiind mai ieftina. Pe durata sezonului estival, trei casiere, in trei schimburi, cu un salariu net de 1000 lei inseamna un buget salarial (includem si costul impozitelor) in jur de 10.000 Euro. In extrasezon, chiar daca nu mai avem 3 casiere pe tura, costurile salariale raman in continuare. La o casiera pe tura, vorbim de 3 angajati, ceea ce pentru restul celor 9 luni din an mai inseamna inca 10.000 Euro. Mai intervin costuri pentru plata suplimentara a personalului sambata si duminica, plus alte costuri de transport, incalzire, etc. Cu totul, sa zicem ca se ridica la alte 10.000 Euro. In total, 30.000 Euro.

Prin introducerea unui sistem alternativ de taxare cu o medie pe tranzactie de 1,5%, procent aplicat la suma incasata in 2012, rezulta un cost in jur de 200.000 Euro, adica de vreo 7 ori mai mare.Sigur, daca s-ar lua in calcul un comision interbancar de 0,7% – cat este in cazul petrolului – atunci costurile ar fi de sub 100.000 Euro. (Toate aceste costuri rezulta din aplicarea procentului la incasarile pe 2012, provenite din taxa de la Fetesti.)

Cu toate acestea, sistemul de plata alternativa este solutia. Iata si de ce.
Anul trecut taxa de la Fetesti a fost de 11 lei. Anul acesta a fost deja majorata de 2 ori si a ajuns la 13 lei. Teoretic, aceasta majorare ar trebui sa conduca la o suplimentare a veniturilor fata de anul trecut cu 1,5 mil. Euro. Practic, eliminand taxa in sfarsiturile de saptamana pe durata celor mai bune 2 luni din sezonul estival, s-ar putea ca veniturile sa fie mai mici decat cele inregistrate in 2012. De altfel, CNADNR a si calculat o valoare estimata a pierderilor pentru intreaga perioada estivala din 2013 si a ajuns la concluzia ca vorbim de 1,7 mil. Euro.

Cu alte cuvinte, acesta este costul platit pentru neimplementarea platii fara numerar. Din discutiile purtate de NOCASH cu specialistii, a rezultat ca introducerea unui sistem de plata fara numerar, indiferent ca vorbim de plata prin card (la POS sau pe Internet) sau prin telefon mobil (SMS), ar fi costat cel mult 300.000 Euro – asta daca luam in calcul inclusiv construirea unei piste separate dedicate exclusiv celor care platesc fara numerar.
Din pacate, este un rezultat asteptat care pleaca de la inxistenta unei strategii coerente, nationale, in materie de colectare a taxelor si impozitelor, folosind metode moderne de plata.

Update
La inceputul sedintei Guvernului de marti – 30 iulie a.c., premierul Ponta a cerut informatii referitoare la situatia creata pe Autostrada Bucuresti-Constanta, la punctul de taxare a trecerii pe Podul Cernavoda, aratand ca Guvernul a eliminat obligativitatea platii taxei in week-end, pentru a evita producerea aglomeratiei, dar cozile la punctul de taxare se formeaza din nou incepand de luni.
Ministrul Sova l-a informat pe premier ca taxa de trecere a fost suspendata si in zilele de luni, pana la ora 14.00, dar si in sarbatorile legale, moment in care seful Guvernului a intrebat retoric cand se mai plateste utilizarea podului.
„Si cat o sa mai ramana taxa? De luni dupa-amiaza pana…”, a exclamat primul-ministru. El a cerut ca problema sa fie rezolvata cat mai repede, astfel incat statul sa poata incasa taxa de traversare a podului peste Dunare, iar soferii sa poata circula pe autostrada in conditii normale.
„Vara asta trece asa, cu faptul ca am scos taxa ca se faceau cozile alea…Ne batem joc de oameni, avem autostrada, doua ore Bucuresti-Constanta si doua ore stau la bariera.Va rog frumos, impreuna cu CNADNR sa faceti un proiect pe care sa-l imprementam in toamna asta, cel mai tarziu in primavara, ca sa nu ne trezim vara

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?