Numărul sesizărilor transmise la 1911 privind incidentele informatice s-a dublat în acest an, comparativ cu 2018, când acestea erau transmise prin e-mail, în top fiind campaniile de phishing, a afirmat Cătălin Aramă, directorul general al Centrului Naţional de Răspuns la Incidente de Securitate Cibernetică, in cadrul celei de-a IX-a ediţii a Conferinţei Internaţionale Anuale organizate de CERT-RO in perioada 7-8 octombrie, potrivit Agerpres.
„România se încadrează într-un trend crescător (în privinţa ameninţărilor cibernetice, n.r.), dar practic întreg spaţiul cibernetic se confruntă cu probleme din ce în ce mai mari datorită numărului crescut de echipamente conectate, datorită noilor tehnologii care vin pe piaţă.
Numărul de urgenţă 1911 a dublat numărul sesizărilor venite pe calea tradiţională a CERT-RO, şi anume sesizările prin e-mail. În mod special, aceste sesizări vin din rândul cetăţenilor, ceea ce este foarte important, pentru că ne ajută să creăm campanii de alertare în urma verificărilor pe care le facem. În topul sesizărilor se află phishing-ul, ceea ce înseamnă o mare atenţie din partea utilizatorilor.
In ultima perioadă a crescut numărul campaniilor de phishing care au şi o componentă de inginerie socială, ceea ce paradoxal reduce costurile atacului, dar poate creşte pericolul acestuia. De cele mai multe ori, victimele sunt apelate telefonic sau prin chat-uri, tocmai pentru a le convinge să urmeze un link, să-şi dea datele personale, date despre cont”, a declarat Aramă.
Pe de altă parte, întrebat în legătură cu riscurile la care vor fi supuşi utilizatorii, odată cu implementarea tehnologiei 5G, directorul general al CERT-RO a menţionat că viteza de transfer şi multitudinea dispozitivelor conectate „nu fac decât să favorizeze creşterea numărului de atacuri pe care le cunoaştem”.
„Tehnologia 5G aduce viteze de lucru mari, aduce foarte multe echipamente conectate. Practic, trebuie să trecem la o nouă etapă în domeniul securităţii. Vorbim de Security by Design, iar echipamentele ar trebui atent verificate înainte de a fi conectate la reţele. De aceea, la nivel european se discută despre standardizare în acest domeniu, impunerea unor măsuri de securitate încă din faza de arhitectură, ceea ce eu cred că va pondera sau cel puţin va fi o contra-pondere pentru vulnerabilităţile pe care le vor aduce aceste soluţii şi aceste noi tehnologii. Viteza de transfer, multitudinea dispozitivelor de transfer care ne vor înconjura nu fac decât să favorizeze creşterea numărului de atacuri pe care le cunoaştem. Practic, ameninţările vor fi mult mai multe şi riscul unui atac va fi mai mare”, a explicat oficialul CERT-RO.
Începând din data de 2 mai 2019, persoanele fizice, juridice şi instituţiile publice din România pot raporta, la numărul unic 1911, incidentele de securitate cibernetică pe care le-au constatat, costul proiectului fiind de un milion de euro. Numărul poate fi apelat gratuit din orice reţea de telefonie, şi este disponibil non-stop.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: