[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

CEC Bank – retailul nu este o oportunitate in acest moment

23 mai 2012

23 mai, 2012 – In 2007,  CEC lansa un program pe 5 ani la finalul caruia isi propunea ca institutia sa se transforme dintr-o casa de economii intr-o banca universala. La finalul acestui program, CEC a devenit un puternic sustinator al agriculturii romanesti, astfel ca din cele 20.449 noi credite acordate in 2011 sectorului „corporate”, 19.203 (94%!) au vizat agricultura.  De altfel, unele segmente ale acestui sector, cum este zootehnia, sunt cele  mai profitabile plasamente pentru banca.

Expunerea pe agricultura a CEC Bank creaza o particularitate unica in peisajul bancar autohton. Astfel, desi anul 2011 s-a incheiat cu un sold al creditelor catre segmentul „corporate” de 5.285 mil.lei, sumele trase de catre persoanele juridice anul trecut au fost de peste doua ori mai mari (11,5 mld. lei). Explicatia, data chiar de catre presedintele institutiei, domnul Radu Gratian Ghetea, este ca la inceputul anului sau chiar primavara devreme, fermierii/managerii din agricultura vin sa contracteze credite care sunt apoi rambursate integral in lunile octombrie-noiembrie ale aceluiasi an.

Dincolo de aceasta schimbare in profilul institutiei, CEC Bank a inregistrat performante notabile in ultimii ani. Dupa ce inregistrase o cadere abrupta de cota de piata pe active, de la 32,9% in 1989 la 4,% in 2006, banca a recuperat ajungand la 7% in 2011. In termeni nominali, activele bancii s-au triplat de la 7,1 mld.lei in 2006 la 24,8 mld. lei in 2011.

In aceeasi perioada, creditele au crescut de la 3,2 mld. lei la 10,3 mld. lei iar depozitele atrase s-au marit de la 5,7 mld. lei la 17,6 mld. lei. La acest capitol, presedintele bancii a declarat ca „soldul depozitelor in ultimii patru ani a crescut cu 45% ca medie per total sistem bancar si cu 90% in cazul CEC”.

Numarul de clienti ai bancii a continuat sa creasca cu 300.000, la un total de peste 3,3 milioane. Foarte important este faptul ca institutia a reusit sa-si dubleze numarul de clienti persoane juridice, care au ajuns la 132.000. Cand a inceput programul de transformare institutionala in 2007, CEC Bank avea numai 76.000 de persoane juridice (cele mai multe dintre ele fiind asociatii de bloc).

CEC Bank a incheiat anul 2011 cu un profit net de 67 mil. lei. Obtinerea de profit a permis majorarea continua a capitalului social al bancii, care a crescut de la 650 mld. lei in 2007 la 1.048 mld. in 2011. Desi intr-o usoara scadere, banca a reusit sa-si mentina rata de solvabilitate la peste 17% in ultimii trei ani.

„Banca are nevoie de capital pentru a-si putea permite o dezvoltare mai puternica in viitor”, apreciaza domnul presedinte Ghetea (foto). Numai in schimbarea sistemului informatic al bancii ar trebui investite cateva zeci de milioane de Euro. Fara a mentiona la cat se ridica nevoia de capital, sursa citata a facut cateva comentarii privind modul in care va fi valorificat acest capital. „Nu ne-am propus sa finantam marile corporatii sau sa intram agresiv pe retail, care este acum intr-o stare latenta. Vom fi in continuare concentrati pe agricultura, fonduri europene – unde probabil ca suntem banca nr. 1 in ceea ce priveste cofinantarea pe programele europene –  dar nu vom sta deoparte atunci cand retailul va fi din nou o oportunitate”.

Cu toate acestea, portofoliul de carduri al bancii s-a dublat in ultimii cinci ani, de la 441.000 de carduri in 2007 la 953.000 de carduri in 2011, in vreme ce reteaua de ATM-uri a crescut si ea de la 597 la 981 terminale in aceeasi perioada.

Ghetea apreciaza ca si in 2012 bancile vor trebui sa-si desfasoare activitatea intr-un mediu extrem de volatil in care „este greu de spus daca se vede o luminita la capatul tunelului”. „Creditele neperformante la bancile care au credite preponderent in valuta pot creste si vor continua sa-si puna amprenta pe profitabilitatea bancilor si in acest an”.

Oficialul CEC apreciaza ca sistemul bancar ar trebui sa faca mai mult pentru gasirea unor solutii astfel incat „cei care nu reusesc sa plateasca integral datoriile sa poata fi in situatia de a fi acceptati la creditare”. Solutia ramane in continuare refinantarea.

Pentru CEC Bank, creditele restante si indoielnice detineau o pondere de 9,6% la finele anului trecut, fata de 7,3% in 2010. In cursul anului 2011, 15,3% din acest portofoliu de credite a fost restructurat (19,8% pentru persoane juridice si 9,8% pentru persoane fizice). In situatia in care situatia se va inrautati in continuare, CEC Bank va lua in calcul atat o noua restructurare cat si – in premiera – posibilitatea externalizarii/vanzarii creantelor cu probleme.

„Ambele variante vor fi luate in calcul, nu ne propunem executari silite”. Restructurarea va interveni in cazul acelor clienti care au dovedit „good behavior”, chiar si in cazul celor care au mai beneficiat de o restructurare anterioara.

In prezent, CEC Bank are 6.300 de salariati si 1.173 de unitati operative, dintre care 812 au fost modernizate dupa 2007 – proces care a costat banca peste 300 mil. lei. Valoarea creditelor aprobate si netrase este actualmente de aproximativ 800 mil. lei iar profitul pe primele 4 luni s-a ridicat la 42 mil. lei.

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?