Conform unor studii recente, aproximativ 58 de milioane de consumatori din UE cu varsta de peste 15 ani nu au un cont de plati. Noua Directiva propusa de Comisia Europeana se doreste a fi o solutie la rezolvarea acestei probleme. Masurile continute in proiectul de directiva vizează trei domenii: transparenta comisioanelor de plata, transferul conturilor de plati si accesul la conturile de plati.
Directiva enumera serviciile esentiale care trebuie asigurate de contul de plati, printre care se numara retragerile, transferurile bancare si un card de debit. Descoperirile de cont sau facilitatile de credit nu vor fi autorizate pentru conturile de baza.
1. Transparenta comisioanelor de plata
Directiva propusa stabileste ca toti prestatorii de servicii de plata trebuie sa puna la dispozitia consumatorilor urmatorul set de documente:
un document de informare cu privire la comisioane, care sa prezinte cele mai obisnuite servicii furnizate si comisioanele percepute pentru fiecare dintre acestea;
o situatie a comisioanelor percepute de prestatorul de servicii de plata in ultimele douasprezece luni pentru serviciile oferite in legatura cu contul de plati;
la cerere, un glosar de termeni utilizati in ceea ce priveste conturile de plati.
Aceste documente trebuie sa fie intocmite utilizand terminologia si formatele standard, pentru a facilita comparatia intre ofertele diferitilor prestatori de servicii de plata.
In cele din urma, propunerea prevede ca ar trebui sa existe cel putin un site internet care sa functioneze drept comparator independent in fiecare stat membru, prin colectarea de informatii privind comisioanele percepute de catre prestatorii de servicii de plata. Acesta le va permite consumatorilor sa compare cu usurinta preturile si conditiile pentru conturile de plati oferite pe piata.
2. Transferul conturilor de plati
Directiva propusa va facilita, de asemenea, procesul pe care il presupune transferarea conturilor bancare. Atunci cand un consumator solicita transferul, integral sau partial, catre un alt cont al ordinelor de plata recurente (cum ar fi transferurile de credit sau debitele directe) inregistrate intr-un anumit cont, prestatorii de servicii de plata trebuie sa se ocupe de toate demersurile necesare pentru realizarea transferului. Clientii pot solicita, de asemenea, transferul soldului ramas pe vechiul cont si inchiderea acestuia.
Prestatorii de servicii de plata trebuie sa finalizeze aceasta procedura in termen de 15 zile (30 de zile in cazul in care transferul se realizeaza intre furnizori stabiliti in state membre ale UE diferite), iar acest serviciu trebuie pus la dispozitie in mod gratuit.
In sfarsit, furnizorii de servicii de plata vor trebui sa furnizeze consumatorilor informatii adecvate cu privire la drepturile lor de a-si transfera contul bancar si la procedura pe care trebuie sa o urmeze in acest sens.
3. Accesul la conturile de plati
Directiva propusa va permite consumatorilor din Europa sa isi deschida un cont de plati la orice prestator de servicii de plata din UE, indiferent daca sunt sau nu rezidenti ai tarii in care isi are sediul prestatorul.
In plus, consumatorii vor putea avea acces la un cont de plati cu functionalitati de baza, indiferent de tara lor de resedinta din UE sau de situatia financiara personala. Statele membre trebuie sa se asigure ca cel putin un prestator de servicii de plata ofera, pe teritoriul lor, un cont de plati cu functionalitati de baza si ar trebui sa informeze publicul cu privire la disponibilitatea acestor conturi de plati. Furnizorul de servicii de plata nu poate utiliza situatia financiara a solicitantului ca motiv pentru a refuza detinerea unui cont.
Comisarul pentru piata interna si servicii, Michel Barnier, a declarat: „In societatea moderna, lipsa accesului la un cont bancar de baza ingreunează viata de zi cu zi si o face mai costisitoare. Propunerea de astazi (8 mai n.dr.) va oferi, in sfarsit, tuturor cetatenilor europeni accesul la un cont bancar de baza si le va permite sa participe pe deplin la societatea in care traiesc si sa profite de avantajele pietei unice. Prin facilitarea posibilitatii de a compara comisioanele si de a transfera conturile bancare, speram, de asemenea, ca bancile vor face oferte mai avantajoase si la costuri mai mici. Propunerea va aduce, totodata, beneficii sectorului serviciilor financiare, oferind stimulente suplimentare in vederea propunerii de produse transfrontaliere si a patrunderii pe piete noi.”
Comisarul pentru sanatate si protectia consumatorilor, Tonio Borg, a declarat: „Aceasta propunere permite consumatorilor din intreaga UE sa aiba acces la serviciile legate de conturile bancare, sa le compare si, daca nu sunt multumiti, sa treaca la un alt furnizor. Scopul nostru este sa permitem consumatorilor sa fie mai bine informati cu privire la comisioane, atat inainte, cat si dupa ce deschid un cont, si sa isi poata schimba rapid si cu usurintafurnizorul, daca doresc. De asemenea, aceasta propunere va favoriza concurenta in sectorul serviciilor financiare cu amanuntul si va recompensa intreprinderile care pun la dispozitia consumatorilor o oferta mai variata, la preturi mai avantajoase.”
Pentru mai multe detalii accesati link-ul de mai jos:
Comisia Europeana – comunicat de presa – 8 mai 2013
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: