Catalin Cretu, Visa: ghiseul.ro ar putea colecta pana la 10% din total taxe si impozite in urmatorii cinci ani

5 iulie 2016

Dupa cinci ani de la relansarea ghiseul.ro, campionul in randul primariilor este DITL Sector 3 care a ajuns ca 12% din incasarile de taxe si impozite de la persoane fizice  sa fie efectuate online prin intermediul acestei platforme de tranzactionare. Proiectia lui Catalin Cretu, director general Visa Romania este ca in urmatorii cinci ani, ghiseul.ro va avea o pondere cuprinsa intre 5-10% in total incasari de taxe si impozite la nivel national.

“In momentul de fata, campionul dintre primariile locale a ajuns undeva la o penetrare de 30% din totalul de taxe si impozite platite cu cardul, online si POS. Doar online este de trei ori mai putin. Sper ca vom putea ajunge ca in urmatorii cinci ani, intre 5% si 10% din valoarea taxelor si impozitelor care trebuiesc platite sa fie facute prin intermediul acestei platforme.”

Aceasta va insemna plati online de  sute de milioane de euro anual pana in 2020. Cat de probabil este un astfel de scenariu?

In acest moment pe platforma ghiseul.ro sunt peste 121.000 de utilizatori activi, care si-au activat credentialele pentru a-si afla obligatiile de plata sau a le plati efectiv de pe aceasta platforma iar valoarea platilor pe primele sase luni a avut o medie lunara de aproximativ 1 mil. Euro.

Asteptarile sunt ca numarul utilizatorilor sa creasca la cel putin 500.000 in urmatorii doi ani, urmare a inrolarii ANAF in platforma din aceasta toamna, ceea ce va permite plata si a impozitelor pe venit, a CAS-ului, a impozitelor din chirii, s.a.m.d. In acest moment, romanii au deja posibilitatea de a-si plati impozitele si taxele locale, pe case, masini si terenuri la care se adauga plata amenzilor de circulatie.

De asemenea, un rol foarte important il va juca si introducerea posibilitatii, inca din aceasta vara, de a se putea plati pe platforma folosind un card emis in strainatate. Adaugata la facilitatea de generare a credentialele (user si parola) direct pe ghiseul.ro, asteptata a fi implementata in cursul lunii iulie a.c., aceasta se traduce prin faptul ca peste trei milioane de romani plecati la munca in strainatate isi vor putea plati taxele si impozitele fara sa mai vina in tara, sau sa trimita bani la rudele ramase acasa.

“In momentul acesta, in sistem, exista debite inregistrate deja pentru mai mult de doua milioane de cetateni care astfel vor putea sa-si acceseze aceste debite si sa le plateasca. Odata conectat si ANAF la ghiseul.ro ducem facilitatea pe care o oferim contribuabililor de a-si plati usor, sigur, de oriunde, oricand, intr-o noua dimensiune.“, a declarat reprezentantul Visa.

Conectarea ANAF la platforma ghiseul.ro este vazuta de catre Cretu ca avand un foarte mare impact atat in ceea ce priveste comportamentul de plata cat si al volumelor tranzactionate.

“Ca urmare, cred ca foarte multi cetateni care doresc sa plateasca sigur, confortabil, sa nu mai piarda timpul facand drumuri nenumaratate la diverse ghisee vor dori sa faca aceste plati online. Ceea ce cred ca va aduce in zona de plata online, pentru prima oara, foarte multi detinatori de carduri care pana acum poate ca nu au facut nicio plata online. Aceasta conectare a ANAF va avea rolul de a incuraja platile cu cardul online. Odata facand aceste plati online de taxe vor putea beneficia de acelasi confort si siguranta si pentru platile online pentru produse si alte servicii. Deci, nu numai valoarea platilor va creste semnificativ, datorita valorii debitelor existente la nivelul administratiei centrale, date de impozitele pe venituri, dar va exista si acest rol educational pentru cei care nu au facut niciodata plati online.”, crede reprezentantul Visa.

ghiseul.ro – „one stop shop”

In acest moment, peste 40% dintre tranzactiile de comert electronic in Romania inseamna de fapt plata de facturi. Cu alte cuvinte, cele mai mari magazine online sunt companiile de utilitati. Cretu crede ca este foarte posibil ca ghiseul.ro sa devina „magazinul online” care genereaza cele mai mari volume de tranzactionare online daca ar permite si plata de facturi.

„Este foarte posibil pentru ca, dupa cum vedem in acest moment, diferitele companii de utilitati accepta intr-o proportie mai mare sau mai mica, in functie de companie, de zona geografica, inclusiv plata cu cardul. Ce nu exista in acest moment este un one stop shop. Adica o platforma care sa reuneasca toate platile de utilitati aferente unui individ astfel incat persoana respectiva sa intre pe aceasta platforma si sa vada ca are acolo reunite toate facturile: de la apa, electricitate, gaze si telefon, si astfel sa le poata plati cu cardul, cu comision zero. Daca aceste facturi ar putea fi in format electronic impinse catre ghiseul.ro, s-ar crea acest one stop shop in care oricine ar putea sa-si faca cont, si sa intre o data pe luna pentru a-si face toate platile de facturi fara a plati niciun comision. Ar fi un caz foarte fericit si un serviciu pe care sunt convins ca foarte multi il asteptam.”

Plata taxelor si impozitelor cu mobilul

Presedintele Agentiei pentru Agenda Digitala a Romaniei (AADR) a anuntat in 30 mai, la evenimentul ocazionat de implinirea a 5 ani de ghiseul.ro, ca in urmatoarele trei luni se va lansa o solutie de mobile banking care sa permita plata taxelor si impozitelor prin intermediul telefonului mobil. L-am intrebat pe domnul Cretu cand vede posibil un scenariu in care romanul nu mai intra intr-un sediu de DITL, pentru a evita cozile, si va plati taxele direct de acasa, de la birou, din masina, sau din metrou, cu telefonul mobil. Raspunsul a fost unul neasteptat de optimist.

„Telefonul mobil a marit ritmul acesta de cumparare si de adoptie a noului comportament de a face cumparaturi online. Deja marii retaileri online mentioneaza ca pana la 20% din cumparaturi se fac de pe telefonul mobil. Cred ca telefonul mobil va accelera aceasta comversie a platilor …Cred ca acest scenariu, mai ales pentru cei care utilizeaza astazi cardul zilnic, nu este un scenariu utopic sau indepartat. Este un scenariu care poate fi vazut nu mai departe poate de inceputul anului viitor.”

Interviul integral cu Catalin Cretu

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?