Ordonanţa privind casele de marcat electronice a fost amânată de patru ori până acum, dar urmează să intre în vigoare în ianuarie 2018 pentru contribuabilii mari, în aprilie 2018 pentru contribuabilii mijlocii şi în august 2018 în cazul contribuabililor mici.
„Până în acest moment suntem în termen, nici ANAF, nici Ministerul Finanţelor nu a vorbit până acum de vreo amânare“, a spus Velin Ganev, preşedintele Asociaţiei Distribuitorilor de Aparate de Marcat Electronice Fiscale din România (ADAMEF).
Casele de marcat electronice au făcut parte pentru prima dată din pachetul de legi privind combaterea evaziunii fiscale anunţăt pe 4 decembrie 2014 de către Ministerul de Finanţe, condus atunci de Ioana Petrescu, dacă nu va mai fi din nou amânat. Reprezentanţii ANAF spun că elaborarea proiectului a durat atât de mult pentru că au întâmplinat probleme cu privire la costurile de modernizare a caselor de marcat, dar şi în ceea ce priveşte complexitatea datelor care urmau să fie raportate către ANAF.
„A trebuit să facem un compromis între datele pe care ANAF şi le doreşte a fi colectate şi costurile pe care le implică modernizarea caselor de marcat. Tot bonul fiscal va fi trimis către ANAF în timp real, iar fiecare produs va avea un cod de şapte cifre“, a spus Marius Daniel Peştină, director general al Direcţiei Generale de Tehnologia Informaţiei din cadrul ANAF.
De asemenea, legislaţia învechită a României a amplificat problemele existente în procesul introducerii caselor de marcat electronice. România este ultima ţară din lume care încă foloseşte casa de marcat tradiţională, în timp ce în ţări precum Ungaria, Bulgaria sau Ucraina se folosesc casele de marcat cu jurnal electronic de cel puţin 10 ani, spun reprezentanţii ADAMEF.
„Legislaţia noastră a apărut în anul 1999, atunci a fost introdusă casa de marcat cu memorie fiscală, iar de atunci până în ziua de astăzi nu s-a facut nicio schimbare în acest domeniu. La celălalt pol, într-o ţară precum Bulgaria s-au făcut modificări aproape la patru ani. Ei au făcut un proces lin, au trecut de la casele de marcat cu două role, la jurnalul electronic şi apoi au adăugat modul de transmisie“, a mai spus Velin Ganev. Următorul pas va fi emiterea unui ordin comun al Ministrului Comunicatiilor şi Ministrului de Finanţe prin care se vor stabili procedurile de omologare a caselor de marcat.
Reprezentanţii ADAMEF mai precizează însă că după avizarea caselor de marcat, acestea nu vor putea transmite datele către ANAF, urmând ca în noiembrie 2018 preşedintele ANAF să emită un ordin prin care va stabili data de la care se vor transmite informaţiile către ANAF.
„Acum vorbim doar de începerea procedurii de avizare, avizarea caselor de marcat şi vânzarea lor în piaţă, după care urmează să se întâmple şi conectivitatea caselor de marcat la serverele ANAF, care nu se ştie în acest moment când o să se întâmple“, mai spune Velin Ganev.
Printre noutăţile pe care la va aduce proiectul caselor de marcat cu jurnal electronic se numără obligaţia comerciantului de a oferi chitanţă atunci când casele de marcat nu funcţionează, în termen de maximum 60 de zile fiind nevoit să remedieze problemele. Costul pentru o casa de marcat electronică probabil că va creşte, în acest moment un astfel de echipament costă aproximativ 80 de euro, dar va ajunge să coste aproximativ 170-180 de euro sau chiar mai mult.
Sursa: ZF
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: