5 din 10 români au auzit de Blue Monday, a treia zi de luni din ianuarie și ceea ce specialiștii numesc cea mai deprimantă zi a anului, iar fenomenul este cunoscut în special în rândul persoanelor cu studii superioare și al bucureștenilor, aceștia fiind mai conștienți de impactul acestei perioade asupra stării lor emoționale și financiare, relevă datele unui studiu Raiffeisen Bank România.
Începutul anului aduce pentru mulți români nu doar provocări financiare, ci și o stare emoțională dificilă. Potrivit studiului sus amintit, realizat în colaborare cu Appinio, companie globală de cercetare a pieței, trei din 10 români resimt ziua de Blue Monday* ca pe una dintre cele mai dificile din an, iar principalele cauze ale stării de disconfort emoțional sunt vremea rece, cheltuielile excesive din perioada sărbătorilor și oboseala acumulată.
Rezultatele studiului arată că Blue Monday nu este doar un mit urban, ci o realitate comună multor români, care îi afectează semnificativ, în special din punct de vedere financiar. Combinația dintre facturi mai mari la utilități, cheltuielile crescute din perioada sărbătorilor și vremea rece creează o presiune suplimentară asupra stării de bine, în general.
Griji mai mari, bugete mai mici
Luna ianuarie este percepută de mulți ca o perioadă de restricții. Conform studiului, 50% dintre respondenți își reduc cheltuielile sau își creează un buget strict (29%), iar 60% dintre respondenți indică un buget lunar mai mic în această perioadă.
În plus, 37% dintre respondenți consideră că situația financiară le influențează starea emoțională. În această perioadă, mai mult de jumătate dintre români (53%) devin mai precauți cu cheltuielile, în timp ce 22% sunt mai predispuși la decizii impulsive. De asemenea,stresul financiar este resimțit mai puternic în familiile cu copii.
Bugetele mai mici și cheltuielile mai mari împing mulți români să adopte soluții de urgență. Astfel, peste 40% dintre români apelează la economii sau credite pentru a face față cheltuielilor de după sărbători, în timp ce doar 4 din 10 folosesc aplicații financiare pentru gestionarea bugetului. Aceste date subliniază importanța unei mai bune planificări financiare.
Rezultatele studiului indică un comportament mai responsabil în rândul tinerilor cu vârste între 18 și 24 de ani. Aceștia încearcă să economisească mai mult în ianuarie, iar segmentul 18-35 ani este mai deschis către utilizarea aplicațiilor și a instrumentelor financiare pentru gestionarea bugetului, comparativ cu alte categorii de vârstă.
”Blue Monday nu trebuie să devină o tradiție deprimantă. Încurajăm românii să adopte o atitudine proactivă în gestionarea finanțelor personale, mai ales în perioadele solicitante precum începutul de an. Soluțiile pe care le punem la dispoziție pot ajuta în monitorizarea și optimizarea cheltuielilor, iar cu o planificare financiară personalizată și un control mai eficient al bugetului, putem transforma această perioadă într-una de echilibru.”, declară Mihail Ion, Vicepreședinte, Divizia Piețe de Capital, Servicii Bancare de Investiții și Planificare Financiară Personală, Raiffeisen Bank România
Studiul Raiffeisen Bank România, în colaborare cu Appinio, reprezentativ la nivel național, de tip CAWI, a fost realizat pe un eșantion de 700 de respondenți.
Studiul este primul din seria DESPRE BANI 1:1 pe care Raiffeisen Bank o va realiza lunar pe subiecte ce țin de comportamentul financiar al românilor și impactul banilor asupra deciziilor de zi cu zi.
___________
*Blue Monday este un termen inventat pentru a descrie a treia zi de luni din ianuarie, care este considerată cea mai deprimantă perioadă a anului. Conceptul a fost promovat inițial de către o agenție de turism din Marea Britanie și a fost popularizat printr-o formulă dezvoltată de psihologul Cliff Arnall. Formula includea variabile cum ar fi: condițiile meteo nefavorabile din ianuarie, datoriile acumulate după sărbătorile de iarnă, motivația scăzută la început de an, durata mare până la următoarea vacanță etc.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: