Bilant la un an de la momentul lansarii serviciului de plati instant in Romania. Disponibilitate de peste 99,9%. Cota de piata dupa active a participantilor la serviciu insumeaza 40% din total sistem bancar.

22 aprilie 2020

Pe fondul stării de urgență, serviciul de plati instant pe lei a înregistrat o creștere de peste 50% a volumelor de tranzacții în luna martie 2020 față de luna februarie a acestui an, iar ca nivel zilnic, la momentul curent față de începutul anului, volumul tranzacțiilor a crescut de peste patru ori.

Serviciul de plati instant a fost operaționalizat în urmă cu un an, în data de 22 aprilie 2019, de către Banca Transilvania și CEC Bank, instituții de credit care au ales să adopte noul standard de procesare a plăților de retail. Tot în anul 2019, Libra Internet Bank și Banca Comercială Română au decis să se alăture din timp acestui demers și să ofere clienților proprii posibilitatea utilizării acestui serviciu.


„În perioada aprilie 2019 – aprilie 2020, serviciul Plăți Instant în lei a funcționat la întreaga sa capacitate, cu o disponibilitate totală de peste 99,9%.”, potrivit comunicatului.

„Serviciul a înregistrat o creștere spectaculoasă a numărului tranzacțiilor procesate, de peste 200%, în primele trei luni ale acestui an, în comparație cu ultimul trimestru al anului trecut.”, precizeaza Transfond.

De altfel, pe fondul stării de urgență, serviciul a înregistrat o creștere de peste 50% a volumelor de tranzacții în luna martie 2020 față de luna februarie a acestui an, iar ca nivel zilnic, la momentul curent față de începutul anului, volumul tranzacțiilor a crescut de peste patru ori.

Infrastructura de plăți instant administrată de către TRANSFOND este capabilă să conecteze toate instituțiile de plată din țară, astfel încât orice persoană fizică sau juridică deținătoare de cont bancar să poată plăti sau încasa bani în timp real (în mai puțin de 10 secunde între conturile bancare) și oricând – 24/7/365.

„România se bucură de o infrastructură de telecomunicații dezvoltată. Azi, peste 95% dintre români folosesc smartphone-uri și au acces la Internet pe mobil. Rapiditatea și ușurința în utilizare sunt cerințe de bază ale consumatorului modern și de aceea, tot mai multe servicii sunt accesate de pe telefonul mobil. Serviciile de plăți instant și mobile banking-ul în general sunt domeniile cu cel mai ridicat potențial de creștere” – a declarat Bogdan Neacșu, Președinte – Director General al CEC Bank.

“Serviciul Plăți Instant reprezintă un răspuns foarte bun la nevoile de siguranță, rapiditate și mobilitate financiară ale clienților noștri. De la aceste exigențe am pornit și atunci când am decis să introducem acest serviciu în mod gratuit ca parte integrantă din oferta noastră standard pentru persoanele fizice. Imediat și oricând, 24/7/365, sunt caracteristici perfect corelate cu nivelul tehnologic actual și apreciate din plin de către clienții noștri persoane fizice care pot efectua plăți instant către celelalte bănci înrolate în acest sistem, direct din aplicațiile de internet și mobile banking ale băncii”, a declarat Ionel Umbreș, Director General Adjunct al Libra Internet Bank.

„Suntem mândri că oferim clienților noștri serviciul de Plăți Instant, în completarea ecosistemului financiar digital disponibil în George. În 2020, servicii bancare moderne înseamnă rapiditate și conveniență. Noi credem în platforme deschise și colaborare și suntem convinși că cererea consumatorilor pentru astfel de plăți rapide, ce conectează toate conturile bancare din România, indiferent de bancă, va urma un trend puternic ascendent. Încrederea și deschiderea sunt elemente esențiale ale noului banking” – a declarat Marian Ignat, Head of Digital Banking, Banca Comercială Română.

”În acest moment, cota de piață după active a participanților la serviciu (Banca Transilvania, CEC Bank, Libra Internet Bank și Banca Comercială Română) însumează 40% din total sistem bancar, un procent foarte bun, dacă luăm în considerare adoptarea strict pe baze comerciale a unui serviciu puternic inovator într-o piață relativ slab bancarizată și, prin urmare, destul de îngustă. Avem încredere că gradul de acoperire a pieței de către Plățile Instant va înregistra în continuare o creștere importantă, dată fiind utilitatea serviciului demonstrată în aceste zile, dar și faptul că administrarea acestuia în cadrul băncii, după implementare, presupune un efort operațional mai redus față de plățile tradiționale. Implementarea serviciului cunoaște o amploare diferită în fiecare bancă, însă ulterior, toate eforturile conduc la optimizarea și simplificarea proceselor interne. Bazat pe acest fapt, dar mai ales pe asigurarea fidelizării clientelei bancare prin oferirea de servicii la distanță performante și rapide, care reflectă perfect vremurile în care trăim, încurajăm toate băncile să adopte cât mai curând plățile instant.” – a declarat  Sabin Carantină, Director General TRANSFOND.

Concret, pentru a plăti instant, utilizatorului de servicii de plăți nu îi este necesară nici achiziția sau instalarea unei aplicații dedicate serviciului și nici înregistrarea într-o interfață distinctă pentru plățile instant. Singura condiţie care trebuie îndeplinită pentru a beneficia de plățile instant este ca serviciul să fie oferit de către banca celui care inițiază plata și de către banca beneficiarului plății, în special prin platformele de mobile banking și de internet banking (deși există deja și o ofertă de astfel de servicii disponibile chiar la ghișeul fizic al băncii, dacă un client doritor nu este ”conectat”).

* * *

TRANSFOND este administratorul și operatorul Casei de Compensare Automată a plăților comerciale interbancare. Activitatea principală constă în furnizarea de servicii instituțiilor financiare și financiar-bancare, în ceea ce privește plățile interbancare de retail în moneda locală și în euro, atât național cât și transfrontalier. Obiectivul TRANSFOND este acela de a consolida și diversifica activitatea curentă, cu accent pe componenta IT&C. Astfel, TRANSFOND a dezvoltat o serie de soluții complexe și performante în beneficiul unor segmente mai largi ale sectorului financiar autohton în special, dar și ale tuturor tipurilor de operatori economici locali: servicii de Facturare Electronică și servicii de Arhivare Electronică.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?