[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

BCR Erste a dat oficial startul la un nou model de business pe activitatea de acceptare bazat pe externalizare – noi montaje vor aparea pana la sfarsitul anului

29 iulie 2015

Anuntul privind vanzarea de catre Erste Group a 51% din operatiunile de plati la comerciantii din Romania, Slovacia si Republica Ceha a starnit cel putin doua intrebari: de ce o astfel de decizie este luata tocmai acum si cum va reactiona piata.

In dorinta de a atrage cat mai multi comercianti in portofoliul propriu, bancile au scazut continuu comisioanele de interchange ajungand pana la a fi negative – adica sub 1%, cat banca acceptatoare trebuie sa plateasca bancii emitente a cardului acceptat la plata.


Aceasta politica nu a condus la marirea numarului de comercianti care accepta cardul la plata, ci doar la o migrare a acestora de la o banca la alta. Nivelul interchange-ului negociat de banci cu comerciantii a coborat in intervalul 0,7% – 1,8%. Comisioanele au coborat sub 1% la unele hypermarketuri si a ramas la limita superioara a intervalului sus amintit pentru comerciantii mici, care nu genereaza mari volume de business.

Pe partea de acceptare exista venituri doar din comisionul de acceptare la comercianti si o serie de cheltuieli: interchange, investitie echipamente, amortizare, mentenanta POS, multe taxe si comisioane VISA/MC, monitorizare frauda, IT (inclusiv update-uri si upgrade-uri atat la nivel de host cat si la nivel de terminal), operatiuni, personal, training, cladiri, negociere si administrare contracte acceptare, etc. In general peste costul de interchange (1%) toate celelalte cheltuieli mentionate se ridica la aprox.0,25% din valoarea tranzactiei deci costul total este de min 1,25%. Mai putem vorbi de profitabilitate? Bancile spun ca da,  pentru ca rentabilitatea este evaluata per client si nu pe activitate/serviciu/produs.

Specialistii consultati de NO CASH au fost de acord ca aceasta externalizare a serviciilor de plati la comercianti a venit cu intarziere. Ea ar fi trebuit sa se intample mult mai devreme, „inca de acum 3-4 ani” insa „nimeni nu a avut curajul sa fie primul”.

Din documentarea facuta, a rezultat ca acest lucru chiar s-a intamplat, insa doar pentru piata din Spania. Cei de la Caixa Bank – cea mai mare banca din Spania si actionarul Erste Bank prin intermediul Criteria CaixaCorp – anuntau inca din 18 noiembrie 2010 ca au format un „joint venture” strategic cu Global Payments, obiectivul declarat fiind acelasi: sa asigure servicii de acceptare, procesare si plati, comerciantilor din Spania.

Cei de la Global Payments plateau atunci 125 mil.Euro, pentru a detine tot 51% in noul „joint venture”. Potrivit comunicatului, pentru anul 2010, „la Caixa” se astepta ca afacerea de acceptare la comercianti sa genereze venituri de peste 60 mil. euro din peste 590 mil. de tranzactii.

Asadar, de ce a durat aproape 5 ani pentru a se lua aceeasi decizie si pentru Romania?
Adevarul este ca, in urma crizei, toate actiunile bancilor au fost sub comandamentul „cutting costs” iar aceasta a insemnat inchideri de sucursale, taieri de personal, renegocieri la sange cu furnizorii de servicii, amanarea sau chiar renuntarea la emiterea de noi produse/servicii dar nimic pe partea de inovatie si schimbare de model de business.

A trebuit sa vina aceasta reducere a comisioanelor de interchange la 0,2% pe cardurile de debit si 0,3% pe cele de credit– care foarte probabil ca va intra in vigoare din decembrie a.c. – pentru ca bancile sa fie obligate sa ia atitudine.

Aceasta idee a reducerii comisioanelor de interchange nu era tocmai noua. La Bruxelles mesajul aparea inca de acum doi ani. Institutiile de credit dar si IFN-urile au inceput sa-si faca studii de impact si sa ia in calcul diverse scenarii. Era clar ca lucrurile nu aratau tocmai bine insa nimeni nu facea niciun pas, nu lua nicio decizie.

In toti acesti ani de criza, bancile au trecut printr-o transformare radicala. Inainte de 2008 toti doreau sa fie primii si sa-si creasca, cat mai mult, cota de piata. Acum nu mai vrea nimeni sa fie primul, strategia castigatoare este „second best”: sa vedem ce fac ceilalti si daca merge atunci facem si noi, eventual cu ceva imbunatatiri. Cat despre cota de piata, noul obiectiv este acum – pentru marea majoritate a bancilor – stabilitatea financiara si mentinerea pe linia de plutire pana la noi ordine.

Foarte probabil ca aceasta decizie a Erste va avea doar un efect de „window dressing” pentru ca BCR nu va inregistra un profit mai mare din activitatea de acceptare ci doar isi va reduce cheltuielile si va arata mai bine în bilant.

Decizia este insa foarte importanta pentru ca da oficial startul unor noi abordari a modelului de business. Vor exista diferite montaje. Avem inclusiv scenariul in care mai multe banci isi externalizeaza activitatea de acceptare catre un (singur) procesator tert. Foarte probabil ca acest scenariu sa prinda viata pana la sfarsitul acestui an.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?