Bancile obligate sa afiseze in ecranul ATM-ului toate costurile aferente unei tranzactii prin card din martie 2015

6 noiembrie 2014

ANPC nu a tinut cont de observatiile reprezentantilor bancilor si a publicat luni, in Monitorul Oficial, Ordinul privind obligativitatea institutiilor de plata, care presteaza servicii de acceptare la plata prin intermediul cardurilor emise in Romania, la ATM-urile din tara, de a informa consumatorii asupra tuturor comisioanelor aferente operatiunilor derulate la aceste terminale. Ordinul va intra in vigoare in 120 de zile de la data publicarii, desi atat ARB cat si Consiliul Patronatelor Bancare din Romania (CPBR) au solicitat minim 6 luni pentru implementare.

La art. 2 al ordinului se precizeaza ca „pe ecranul video al terminalelor ATM vor fi inscrise toate informatiile legate de costurile fiecarei operatiuni efectuate de: eliberare numerar, transfer intre conturi, plata facturi sau oricare alt serviciu solicitat in mod expres de consumator prin intermediul ATM, inainte de momentul efectuarii acestuia. Consumatorul va avea posibilitatea, daca tranzactia nu ii este oferita in mod gratuit, sa renunte la efectuarea acesteia, prin apasarea unui buton de anulare a respectivei operatiuni.”


In Ordinul publicat la începutul acestei saptamani in Monitorul Oficial se stipuleaza ca pentru cardurile de debit sau de credit emise de prestatorii de servicii care le accepta la plata la ATM proprii, „costurile operatiunilor se vor afisa in procent pentru fiecare operatiune de plata si, dupa caz, se va afisa si suma minima de plata.”

De asemenea,pentru cardurile de debit sau de credit emise de alti prestatori de servicii de plata decat cei carora le apartin ATM-urile, se va afisa urmatoarea avertizare: „Atentie! – Tranzactia dumneavoastra va fi comisionata conform conditiilor din contractul incheiat cu emitentul cardului.”

Reprezentantii comunitatii bancare au declarat pentru HotNews.ro ca legea induce mai degraba probleme de interpretare si ca bancile – in lipsa unui punct de vedere oficial al BNR – incearca sa desluseasca, cu cat mai multa exactitate, cum ar trebui interpretat acest Ordin.

Potrivit reprezentantilor Consiliului Patronatelor Bancare din Romania (CPBR), citati de hotnews.ro „La ultima intalnire cu reprezentantii ANPC, atat CPBR cat si ARB au insistat – iar ANPC a luat in consideratie punctul nostru de vedere – ca afisarea comisioanelor in cazul ATM-urilor bancilor acceptatoare sa se refere la comisioanele standard, fiind practic imposibila afisarea comisioanelor exacte (in procente sau altfel) inclusiv pentru clientii ce beneficiaza de oferte specifice (diferite de standard) mai ales intr-un timp atat de scurt. Or, observam ca Ordinul ANPC in varianta publicata in Monitorul Oficial nu mentioneaza daca Ordinul se refera de fapt la comisioanele standard.” In plus, atat CPBR cat si ARB au cerut un termen de intrare in vigoare de 6 (sase) luni de la publicarea in Monitorul Oficial, pentru o implementare cat mai judicioasa si cu costuri minime la clientii finali.

Reprezentatii CPBR citati de hotnews.ro au mai precizat ca bancile membre ale CPBR se afla in acest moment in procesul „evaluarii consecintelor acestui Ordin si a posibilitatii reale de implementare al acestuia in termenul prevazut, functie de dimensiunile si arhitectura retelelor fiecareia dintre ele”.

Adauga comentariu

Noutăți

The rise of the mobile wallet

Cifra/Declaratia zilei

Gabriela Nistor – director general adjunct BT

Tendinţele pe care le-am remarcat înainte de începerea pandemiei s-au accelerat pe perioada stării de urgenţă. Am văzut acest lucru ca o oportunitate, un tipping point pentru bancă. Post-pandemie nu avem cum sa ne întoarcem la comportamentul financiar pe care îl aveam până în februarie a.c. Relaţia românilor cu online-ul s-a schimbat. In plus, cardul fizic se va dematerializa. Vom asista la o scădere a cererii pentru cardurile fizice, respectiv la o creştere a preferinţei pentru componenta digitală a acestora.”

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale in 2020?