[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Bancile incearca sa prinda trenul pe piata de reincarcare a cartelelor telefonice

24 august 2012

24 august, 2012 – In primele sase luni din acest an, numarul tranzactiilor de reincarcare a cartelelor telefonice de la automatele bancare au crescut cu peste 70% fata de aceeasi perioada a anului trecut, ajungand la peste 40.000 de tranzactii. Principala cauza o reprezinta faptul ca din a doua jumatate a anului trecut atat Raiffeisen cat si Unicredit au introdus acest serviciu in reteaua proprie de terminale.

In ciuda acestei cresteri, bancile sunt inca departe de potentialul pe care il reprezenta, pentru ele, aceasta piata anterior inceperii crizei. In 2006, BCR era singura banca din Romania ce oferea acest serviciu clientilor iar cifrele erau net superioare celor inregistrate in prezent. In acel an, BCR inregistra peste 150.400 de tranzactii de reincarcare a cartelelor de la ATM-uri, fata de aproximativ 75.000 cate a inregistrat in ultimele trei semestre.

La nivelul pietei bancare, sumele totale tranzactionate pentru reincarcari de cartele au fost de 1,7 milioane lei in 2011 si de aproximativ 1,3 mil. RON in primele 6 luni din acest an – valoarea medie fiind de 32 lei/tranzactie.

Fata de cele 4 banci prinse in grafic, mai exista o banca – ING – care insa permite acest serviciu de reincarcare a cartelelor telefonice nu de la ATM ci, online, folosind platforma de internet banking. Lansat in ianuarie 2011, serviciul este disponibil 24 de ore din 24, clientii ING Home’Bank putand sa isi reincarce cartela de telefon oricand si oriunde exista un calculator conectat la internet.

Potentialul acestei piete de reincarcare a cartelelor telefonice a fost mult mai bine fructificat de retelele nonbancare, precum Qiwi, Rompay, ePIN, ZebraPay, Payzone, PayPoint, PayUp si altele asemenea, care permit reincarcarea cartelelor prin intermediul a zeci de mii de terminale.

Cea mai veche dintre companiile care gestioneaza retele independente de terminale nonbancare, Ecco Group Development, este infiintata abia din anul 2006 si are ca principal obiect de activitate tocmai operarea automatelor pentru reincarcare electronica sub brandul e-pin. Aparitia acestei companii dar si a celorlalte care au urmat este principala cauza a reducerii numarului de tranzactii de reincarcare prin reteaua BCR, care in 2006 era singura institutie din Romania ce oferea acest serviciu in afara retelelor de telefonie si a magazinelor lor partenere. Din 2007 si pana in prezent, prin terminalele e-PIN s-au realizat peste 3 milioane de tranzactii, compania fiind si lider de piata in randul societatilor comerciale cu retea de terminale de tip self-service.

Intr-un raport recent al Consiliului Concurentei, generat in urma unei anchete ce a vizat modalitatea prin care fiecare dintre operatori isi alege distribuitorii si subdistribuitorii de cartele si coduri de reincarcare, rezulta ca in piata sunt cel putin 50 de mari distribuitori care detin terminale de reincarcare electronica, atat magazine specializate in comercializarea produselor si serviciilor de telefonie mobila cat si magazine nespecializate, aici intrand chiar si hipermarketurile.

Mai mult, in acelasi raport se mai arata ca vanzarea de cartele si de coduri de reincarcare pentru cartelele preplatite de telefonie mobila este un business de aproximativ un miliard de euro pe an, in care sunt implicate sute de companii si in care operatiunile comerciale sunt realizate prin aproximativ 50.000 de puncte de retail.

In Romania exista in jur de 15 milioane de cartele preplatite active de telefonie mobila, pentru care clientii cumpara, de regula, lunar credit care sa le permita initierea de apeluri, trimiterea de SMS-uri sau navigarea pe internet.

Situatia clientilor companiilor de telefonie mobila la 30 iunie 2012

Compania Clienti abonati Clienti prepaid Total clienti
Vodafone 43% – 3.353.000 57% – 4.445.000 7.798.000
Orange 40% – 4.000.000 60% – 6.000.000 10.046.000
Cosmote 23,4% – 1.500.000 76,6% – 4.900.000 6.400.000

Sursa: operatorii de telefonie mobila

Acceptand ca fiecare cartela este reincarcata cel putin o data pe luna, aceasta inseamna 180 de milioane de tranzactii de reincarcari cartele anual care la o valoare medie de minimum 4 Euro/tranzactie genereaza un volum de peste 700 milioane Euro. Asadar, vorbim de o afacere cu volume mari, foarte profitabila, din care bancile detin 0,001%. In acest context nu mai surprinde interesul in crestere din partea bancilor pentru acest serviciu de reincarcare a cartelelor de la ATM. Orice sursa suplimentara de venit este binevenita, cu atat mai mult cu cat este si un canal potential de atragere a clientelei.

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?