Cu un grad de intermediere de doar 27%, aferent anului 2019, România se situează mult sub media Uniunii Europene de 83% şi sub nivelul unor ţări cu economie emergentă cum cum ar fi Polonia şi Cehia, cu 52%, sau chiar Bulgaria cu 51%.
In acest context, băncile din România lansează in premiera campania de informare #DreptulLaBanking, prin care îşi propun să îmbunătăţească dialogul cu publicul despre rolul pe care îl au băncile şi despre cum pot utiliza românii serviciile bancare.
La evenimentul de lansare a campaniei au fost prezenti reprezentantii ai celor mai importante banci din sistem care au vorbit despre nevoile personale al românilor, precum achiziţia unei locuinţe, dar si despre mai buna cunoastere a posibilitatilor si oportunitatilor pe care clientii le au in relatia cu bancile, cu care aleg sa lucreze.
Daca suntem intr-o situatie care ingrijoreaza cu adevarat, ne-am fi asteptat la masuri ceva mai concrete care sa reflecte gravitatea situatiei. Altele decat cele cu care ne-am obisnuit deja.
De pilda, o campanie in care bancile isi iau angajamentul ca, macar pentru o perioada, ecartul dintre dobanzile pasive (bonificate la depozite) si cele active (percepute la credite) sa fie de maxim 4 p.p.
Procesatorii de plati din industria de comert electronic deja lucreaza cu marje de profit de 0,5 p.p. – maxim 1 p.p. Este timpul, ca si bancile sa invete sa faca acest lucru, sa opereze cu marje de profit mai mici, daca vor cresterea gradului de intermediere financiara.
La fel, ar fi fost interesant de vazut daca exista proiecte sau initiative pentru atragerea clientilor din mediul rural care sa combata clasicul mesaj „nu exista model de business”. Sunt multi tineri care s-au mutat la sat, unde si-au deschis ferme, si altii care si-ar dori sa se intoarca din strainatate, sa faca acelasi lucru, daca ar gasi conditiile favorabile, inclusiv de finantare.
In fine, recent Consiliul National a Discriminarii a amendat o banca din Romania pentru ca nu a vrut sa-i deschida cont. Poate ca persoana respectiva era si educata financiar si avea si nevoie de un credit, dar banca pur si simplu i-a refuzat dreptul la banking.
Din pacate, banca respectiva nu este singura din Romania cu o asemenea abordare discriminatorie. In comunicatul bancilor nu se spune nimic nici despre masurile concrete intreprinse pentru a se evita pe viitor asemenea situatii.
Dialogul poate fi o conditie necesara dar in mod evident nu este suficient pentru a ajunge din nou la macar 40%, cat era gradul de intermediere financiara in 2011.
.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: