Invitat in studioul ZF Live, Catalin Cretu – director regional Visa Europe pentru Romania, Croatia si Slovenia – a vorbit despre 2015 si ce ne rezerva 2016. In opinia doamniei sale, anul acesta a fost marcat de doua elemente importante care vor influenta atat 2016 cat si anii urmatori: cardurile contactless si scaderea comisioanelor de interchange.
„Daca vreti, povestea de succes a anului 2015 aceasta este: cresterea vertiginoasa si chiar impresionanta a tranzactiilor contactless in urma extinderii acceptarii contactless.”,a declarat Cretu. „In acest moment sunt 140.000 de POS-uri instalate, din care deja aproape o treime sunt contactless.”
Pentru 2016 oficialul Visa Europe nu se asteapta la cresteri mari ale portofoliului de carduri din circulatie insa concentrarea va fi pe cresterea retelei de acceptare la comercianti.
„Cred ca in ceea ce priveste portofoliul de carduri nu vom inregistra cresteri mari insa ce este important, si la ce ne uitam, este numarul POS-urilor care urmeaza sa fie instalate. Ce am vazut anul acesta este ca POS-urile au crescut cu in jur de 7% pe primele trei trimestre. Probabil ca o sa terminam anul cu o crestere de 7-8%. Cred ca ne putem duce usor in 10% anul viitor, adica vom trece de 150.000 de POS-uri.”
Preocuparea pentru cresterea retelei de acceptare la comercianti vine din faptul ca aici este foarte mult busines potential. Numarul numarului de POS-uri la numarul de locuitori din zona urbana este inca foarte redus.
„Tarile din Europa au in general undeva la de doua ori mai multe POS-uri la mia de locuitori. Sunt semnificativ mai departe. Avem un numar mare de comercianti mici si mijlocii unde nu se accepta plata cu cardul. Mai mult ca sigur a fost o problema de cost dar aceasta problema cred ca va disparea ca factor dupa reducerea comisioanelor de interchange”.
Tocmai de aceea, Cretu declara ca se asteapta la cresterea continua a volumelor cheltuite pe card la comercianti. „Anul acesta probabil ca vom incheia cu o crestere in jur de 20% si ne asteptam ca aceasta crestere sa continue.”
O importanta sursa potentiala de crestere a tranzactiilor comerciale pe card este data de tichetele de masa in format electronic, piata pe care vor intra si bancile in 2016.
„Un alt proiect foarte important este intrarea bancilor pe segmentul produselor tichetelor de masa electronice. In momentul acesta bancile se pregatesc sa emita carduri de masa pentru a oferi acest beneficiu social cu multiple beneficii comerciantilor, angajatorilor si angajatilor. Astazi vorbim de 1,5 mld. euro emise pe aceste tichete de masa pe care le primesc 2-2,5 mil de oameni. O piata foarte mare unde bancile prin aceste carduri de masa vor aduce foarte multe beneficii. „
In materie de tehnologie, accentul se va pune in continuare pe promovarea tehnologiei contactless, in premiera insa, pe segmentul platilor mobile.
„Ne uitam din ce in ce mai mult la introducerea tehnologiilor noi si ne asteptam sa creasca din ce in ce mai mult penetrarea tehnologiei contactless si sa fie introduse si platile cu telefoanele mobile, in sfarsit, in 2016. Vom plati cu telefonul foarte usor, fie in aplicatia comerciantului, fie prin acea tehnologie NFC, contactless – apropii telefonul si platesti la terminalul respectiv. „, a mai adaugat Cretu care a mai precizat ca anul viitor vor fi promovate si noi noi tipuri de intrumente de plata precum accesoriile.
„Exista acum tot felul de „wearables”, bratari, brelocuri, ceasuri. Cipul in care sunt inmagazinate informatiile personale poate sta in mai multe obiecte. Deja am vazut si dorim sa introducem aceste bratari la aceste evenimente mari, concerte unde intra zeci de mii de oameni. De ce sa ne chinuim cu cozi imense unde trebuie sa-ti iei intai jetoane dupa care sa te duci cu jetoanele nu stiu unde cand pur si simplu iti iei aceste bratari cu care platesti contactless. Nici nu mai ai nevoie de un om care sa fie acolo. Bratara este ca si un portofel: fie poti sa o cumperi de o valoare finita, fie poti sa o cumperi de o anumita valoare care poate fi ulterior reincarcabila. Dar exista aceste instrumente deja facute.”
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: