Potrivit datelor din studiul Dynata realizat pentru Revolut, 55% dintre respondenții români au spus că se tem de schemele sofisticate prin care escrocii ar putea să obțină bani de la ei deoarece cred că le-ar putea cădea victime. 9% se tem pentru cei din jurul lor care ar putea să fie păcăliți, 22% se tem de astfel de scheme complicate de escrocare, dar cred că atenția îi poate feri de ele. Doar 7% sunt siguri că sunt suficient de vigilenți pentru a evita astfel de cazuri, în timp ce 2% se consideră protejați pentru că nu folosesc decât foarte puțin serviciile online.
Revolut, banca digitală cu aproape 4 milioane de clienți retail în România și peste 45 de milioane pe plan global lansează un avertisment, alături de un expert britanic specializat în depistarea escrocheriilor și psihologia fraudelor, Jenny Radcliffe: oricine poate fi vulnerabil la fraude bancare și scam-uri, indiferent de vârstă și cunoștințele tehnice.
Potrivit unui studiu realizat de Dynata și Revolut în rândul a 15.000 de respondenți din Europa, 77% dintre respondenții europeni se tem de schemele sofisticate de fraudare, iar procentul este chiar mai mare în rândul românilor – de 86%.
În urma analizării datelor rezultate din aplicație pentru 12 luni complete, Revolut a constatat că cele mai multe cazuri de scam din România* au fost raportate de utilizatorii aparținând Generațiilor Z și Mileniali, care au reprezentat 74% din totalul cazurilor:
. Milenialii (28-43 de ani) și adulții din generația Z (18-27 de ani) împreună au raportat peste 65% din cazurile totale de scamuri din ultimele 12 luni, de aproape trei ori mai multe cazuri decât pentru cazurile raportate de Gen-X și Boomeri (25%).
. Doar Gen-Z a raportat 41% din cazurile de scam înregistrate în aplicația Revolut.
Deși generațiile mai mature se confruntă mai rar cu scamuri care reușesc, impactul financiar al acestora este mult mai mare decât pentru categoriile de vârstă mai tinere:
. Gen-X (44-59 de ani) au fost victime în 14% dintre cazurile înregistrate, dar au suferit pierderi medii de 20.240 lei/ caz, în timp ce Boomerii (60-78 de ani) au reprezentat 12% din cazuri, dar au avut, în medie, o pierdere de aproximativ 44.000 de lei/ scam.
. Spre comparație, Gen-Z și Milenialii au pierdut, în medie, 1.780 de lei și 4.000 de lei/ scam.
Elementul comun cel mai des întâlnit printre cazurile de scamuri care au provocat pierderi clienților s-au aflat cele inițiate în social media. În cazul adulților din GenZ, 76% dintre sumele pierdute au avut la bază fraude inițiate prin social media, 13% din online, 7% fără sursă identificată, 3% din apeluri telefonice.
În cazul milenialilor, repartiția fost următoarea: 67% din social media, 16% de pe site-uri, 13% fără sursă precisă, 2% prin recomandare.
Pentru GenX, repartiția după sursa scam-urilor cu cel mai mare efect financiar a fost următoarea: 78% din social media, 10% de pe website-uri, 5% din apeluri telefonice.
Pentru Boomeri, repartiția a fost următoarea: 61% din social media, 25% din website-uri, 8% din apeluri telefonice.
Jenny Radcliffe, o expertă britanică în inginerie socială, FinCrime și securitate cibernetică, a comentat aceste date: „Toți credem că nu o să ni se întâmple tocmai nouă. Dar adevărul este că oricine e vulnerabil la scam-uri și atunci când realizează că au fost păcăliți e prea târziu. Mulți escroci sunt ingineri sociali talentați care știu exact pe ce butoane să apese și când. Realitatea este că majoritatea oamenilor cred că nu sunt importanți sau suficient de bogați pentru a fi expuși sau cred că vor descoperi semnele atunci când vor fi vizați de astfel de tentative de fraudă. Dar când escrocii provoacă stări emoționale, creierul nostru rațional s-ar putea să nu funcționeze așa cum credeam noi. Toată lumea este vulnerabilă și ar trebui să fie în alertă pentru semnele că lucrurile ar putea să nu fie așa cum par.”
Woody Malouf – Șeful Departamentului de FinCrime la Revolut, a adăugat: „Frauda nu este adesea luată în serios, până nu este prea târziu. Datele evidențiază câte persoane au căzut victime, indiferent de vârstă și de gradul de familiarizare cu tehnologia și, prin urmare, este important ca nimeni să nu se complacă. Înainte de a face orice tranzacție, indiferent cât de sigură pare aceasta, utilizatorul ar trebui să-și facă timp să se gândească la ce se solicită și de ce. Să nu se grăbească niciodată să trimită bani decât dacă este absolut sigur. Dacă are îndoieli, să se oprească, să se gândească și să lase telefonul jos. Furnizorul de servicii de digital banking nu îl va grăbi niciodată să facă tranzacții, iar Revolut nu va suna niciodată fără a confirma mai întâi prin chatul nostru securizat, în aplicație.”
____________
*Perioada de referință este 1 mai 2023- 14 iunie 2024
Despre Jenny Radcliffe
Cunoscută și ca „Hackerul oamenilor” (People Hacker), Jenny Radcliffe este un expert britanic în securitate cibernetică și psihologia infracțiunilor. Este considerată unul dintre specialiștii în inginerie socială care consiliază frecvent companiile pentru a-și îmbunătăți sistemele de protecție și securitate și pentru a-și educa angajații ca să prevină infracțiunile online sau în viața reală.
Născută și crescută în Liverpool, Jenny a devenit o obișnuită a birourilor din cartierul financiar al Londrei, ajutând sute de corporații să își identifice vulnerabilitățile la nivel de pază și securitate, să își evalueze siguranța fondurilor financiare și să își protejeze angajații și activele de răufăcători.
Jenny este un excepțional speaker la evenimente de specialitate sau cu public larg și a participat ca principal invitat la conferințe recunoscute în domeniul siguranței și protecției precum Infosec, Rant, DISA, Nordic IT Security, ICS2, Trend Micro, Cisco, NTT, Bright talk, Cyber Security Week, dar și la mai multe ediții ale evenimentelor TEDx. În cadrul acestora, a vorbit despre experiențele sale diverse precum: elementul uman în sistemele de securitate, scam-urile și ingineria socială, mecanismele psihologice ale infracțiunilor și escrocheriilor.
A apărut în numeroase emisiuni de televiziune și la radio, a fost un “HQ Hunter” în show-ul de televiziune ”HUNTED” (Channel 4), joacă roluri sub acoperire în diverse emisiuni tv și este gazda unui podcast premiat – “The Human Factor”, unde intervievează lideri din business, bloggeri, experți și specialiști în prevenirea fraudelor și înțelegerea ingineriilor sociale. Jenny Radcliffe colaborează cu Revolut ca expert angajat.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: