Românii tind să devină tot mai generoși, pe măsură ce se apropie sărbătorile de iarnă şi sunt dispuşi să cheltuiască mai mult decât anul trecut pe cadouri, mâncare, băutură, decorațiuni și excursii de Crăciun.
Dintre toate țările europene studiate, doar polonezii se apropie de nivelul de 22% atins de români, cu 14%, în timp ce locuitorii din Cehia sunt cei mai conservatori când este vorba de a cheltui mai mult, cu doar 7% dintre respondenți gata de a aloca un buget mai mare, potrivit unui studiu Ipsos MORI contractat de grupul britanic International Personal Finance ce operează Provident Financial România.
În acelaşi timp, doar 12% dintre români iau în calcul un buget mai mic pentru sărbătorile de iarnă din acest an. 57% mențin totuși lucrurile sub control și intenționează să păstreze același nivel de cheltuieli ca anul trecut.
Cu toate acestea, planul românilor de a cheltui mai mult de Crăciun ar putea să nu fie o decizie voluntară, deoarece aproape o jumătate (48%) consideră costul crescut al vieții drept motiv pentru cheltuielile mai mari vizate în acest an.
Un motiv principal pentru a aloca mai mult buget sărbătorilor este reprezentat, pentru peste jumătate dintre respondenți (51%), de cheltuielile mai mari pentru cadouri, în timp ce un sfert menționează circumstanțele personale sau familiale modificate față de anul trecut (24%).
La polul opus, dintre românii care au de gând să consume mai puține resurse financiare de Crăciun, 33%* admit că au cheltuit prea mult anul trecut și că, de această dată, intenționează să și economisească.
Un român din cinci (20%) a cheltuit anul trecut, de Crăciun, între 200 și 400 de lei, urmat îndeaproape de de cei care au cheltuit între 401 și 600 de lei (19%). Doar 8% dintre respondenți declară că au consumat peste 1.500 de lei, iar aceeași proporție de 8% a cheltuit sub 200 de lei.
Dintre românii care ar contracta un credit, 15% ar face-o pentru a acoperi cheltuielile de Crăciun, ce includ mâncarea, băutura, decorațiunile, cadourile sau călătoriile.
Când este vorba de sumele pe care ar fi dispuși să le împrumute, un sfert (25%**) dintre cei care ar contracta un credit de Crăciun ar opta pentru sume între 801 și 1.000 de lei, urmați de cei care ar alege fonduri de la 601 la 800 de lei, la egalitate cu românii care ar împrumuta 401 – 600 de lei, ambele categorii reprezentând 18%. Doar 16% dintre aceștia ar mai contracta, acum, credite de peste 1.500 de lei.
Metodologie
În numele IPF, Ipsos MORI a efectuat un sondaj online în rîndul adulților cu vârste de 18-75 de ani. Au fost intervievate, în total, 4.001 de persoane (câte 500 din Cehia, Lituania, Mexic, România și Spania, 501 din Polonia și 1.000 din Ungaria). Colectarea datelor s-a desfășurat între 23 octombrie și 31 octombrie 2019.
Eșantionul de participanți a fost intervievat în cote stabilite în funcție de vârstă, sex, regiune geografică și status de angajat. Datele sondajului au fost ponderate în raport cu proporțiile reale ale populației din fiecare țară. Pe lângă furnizarea individuală a rezultatelor pentru fiecare din cele șapte țări incluse în sondaj, am produs un total total bazat pe „mediile țărilor”. Aici, rezultatele fiecărei țări au aceeași pondere, în comparație cu adevăratele proporții ale populației.
*Eșantion de 60 de respondenți
**Eșantion de 61 de respondenți
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: