In perioada 28.08.2017 – 06.10.2017, ANPC a desfasurat o actiune tematica de verificare a respectarii prevederilor legale privind modalitatile sau mijloacele de desfasurare a activitatilor de publicitate a operatorilor financiari bancari. Raportul complet al ANPC contine 34 de pagini de exemple de practici comerciale incorecte si actiuni inselatoare considerate contraventii. Institutia nu precizează care au fost băncile amendate.
In cadrul actiunii de control au fost verificati 15 operatori economici iar pentru abaterile constatate s-au aplicat amenzi contraventionale in valoare totala de 570.000 lei, fiind incheiat un numar de 15 Procese Verbale de Constatare a Contraventiei.
De asemenea, „s-au dispus masuri de aducere la conformitate cu prevederile legale a contractelor in termen de 30 de zile, masuri de incetare a practicilor comerciale incorecte, masuri de restituire a sumelor incasate fara temei legal in termen de 15 zile, masuri de corectare a oricăror neconformităti cu prevederile legale constatate in termen de 15 zile, cat si masuri de suspendare a derularii campaniilor publicitare pana la intrarea in legalitate.”, potrivit comunicatului de presa.
Abateri constatate la contractele de credit pe card
1. Contract de credit pentru nevoi curente cu limita de creditare in contul de card de credit, imprumutat ………..
a) Lista de taxe si comisioane din pliantul publicitar aferenta contului de card difera de cea din contract, referitor la:
. inlocuire card in regim de urgenta in strainatate: pliant -150EUR echivalent in lei, contract-200 EUR echivalent in lei
. taxa penalizatoare pentru intrarea pe sold: pliant -15%/ an debitor a contului de card, contract -20%/an
b) Perioada de gratie pentru cardul de credit -pliant – pana la 56 zile – informatii standard la nivel european- pana la 55 zile 2. Contract de credit pentru nevoi curente cu limita de creditare in contul de card de credit, imprumutat …….
a) Perioada de gratie pentru cardul de credit: pliant- pana la 56 zile, informatii standard la nivel european- pana la 55 zile
b) In pliantul publicitar exista mentiunea ca poti cumpara in rate fara dobanda tot ce iti doresti, sau iti aduce puncte pentru toate cumparaturile facute. 1 punct =1 leu In partea de jos a pliantului (la final), cu litere minuscule si greu de citit, exista inscrisul ,,Pentru cumparaturile in rate nu se acorda puncte de loialitate,,
2. Contract de credit pentru nevoi curente, cu limita de creditare in contul de card de credit, imprumutat ……..
a) Lista de taxe si comisioane din pliantul publicitar aferenta contului de card, difera de cea din contract, referitor la:
. inlocuire card in regim de urgenta in strainatate: pliant -100EUR echivalent in lei, contract-150 EUR echivalent in lei
. taxa penalizatoare pentru intrarea pe sold: pliant -15%/ an debitor a contului de card, contract –nu este inscrisa (spatiu liber)
Abaterile mentionate anterior, la litera A. care constau in informatii neclare, ce induc in eroare sau sunt susceptibile de a induce in eroare imprumutatii/consumatorii/ prin :
. diferente ale cuantumului tarifelor (taxe si comisioane) inscrise in pliantele publicitare fata de cele inscrise in contracte
. diferente privind perioada de gratie pentru cardul de credit – inscrierea in format mic, cu caractere greu vizibile (la partea finala a materialului publicitar) a informatiei esentiale pentru consumatori ,, Pentru cumparaturile in rate nu se acorda puncte de loialitate,, in contradictoriu cu mentiunea (partea de inceput a materialului publicitar),, cardul tau de cumparaturi (…) iti aduce puncte pentru toate cumparaturile facute,,
sunt considerate practici comerciale incorecte, respectiv actiuni inselatoare , asa cum sunt mentionate la art. 6 aliniatul (1) din Lg. 363/2007 actualizata si, contravin prevederilor art.15 (1) litera (b) din acelasi act normativ, coroborat cu art. 17 alin. (2) lit. c) cu amenda contravetionala intre 7000 lei si 100000 lei. Data savarsirii faptei este data incheierii contractelor de credit de card respectiv: 23.05.2017, 01.08.2017, 16.08.2017, si are caracter continuu. Data constatarii faptei este data de 03.10.2017, data la care agentii constatatori si-au facut convingerea vinovatiei operatorului economic financiar.
În ultimii doi ani ANPC a primit de la clienţii băncilor şi ai IFN-urilor circa 16.000 de plângeri. Amenzile aplicate anul trecut au însumat 1,7 milioane de lei, în timp ce sumele pe care băncile au fost nevoite să le restituie clienţilor au cumulat 3 milioane de lei. În 2017 amenzile au însumat 826.000 de lei, iar sumele restituite clienţilor s-au ridicat la circa 700.000 de lei.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: