[stock-market-ticker symbols="FB;BABA;AMZN;AXP;AAPL;DBD;EEFT;GTO.AS;ING.PA;MA;MGI;NPSNY;NCR;PYPL;005930.KS;SQ;HO.PA;V;WDI.DE;WU;WP" width="100%" palette="financial-light"]

Andreea Voinea, director HR in BCR: Bancherul viitorului va fi IT-ist. Clientul viitorului va cumpara experiente, nu branduri.

12 august 2020

Directorul de resurse umane al BCR, pozitie pe care o ocupa de 12 ani, a vorbit la ZF Live despre cum vede schimbarea in organizatie, de la structura locurilor de munca si pana la modelul de business al bancii. Viitorul va fi influentat (si) de cum se raporteaza tinerii la banking iar mesajul Andreei Voinea este ca „generatia tanara nu cumpara branduri, cumpara experiente.”

Andreea Voinea spune ca „suntem cu siguranta intr-un moment important, de cotitura, si intr-o migrare de model, de la un model traditional catre un model mai digital”.

Pe cale de consecinta, si banca isi cauta angajati cu care sa intampine mai pregatita noile tendinte, iar IT-istii sunt de departe cea mai cautata categorie.

Vom avea mai multi IT-isti in banking, cu siguranta, decat am avut in trecut. Si deja vedem lucrul acesta in ultimii doi-trei ani. Este o schimbare masiva de abordare in sectorul bancar.

Dintre cei aproximativ 7000 de angajati din BCR, banca are in IT undeva la 500-550 de oameni, „dar suntem in crestere”. „Chiar in perioada de pandemie am angajat vreo 180 de oameni.

„Provocarea cu IT-ul o are toata piata. Noi am luat tineri absolventi de la facultati. Si peste vara acum am luat 30 de tineri in internship. Traditional luam intre 30 si 50 de proaspeti absolventi, pe care ii pregatim, ii tinem peste vara. Cam 50% ii tinem in intern, ii bagam in Academia de IT si raman permanent in banca.”

Voinea spune ca acesti IT-isti au sanse sa ajunga in conducerea executiva a bancii, si sa vina cu un nou model de conducere in organizatie. De aceea BCR investeste foarte mult in programul IT Academy si in certificarile acestor IT-isti.

Oficialul bancii spune ca „am investit masiv in ultimii trei ani” in IT Academy, care este un program structurat pe trei directii:

. zona de technical, unde banca ofera acces la training-uri tehnice internationale – prin intermediul platformelor specifice

. zona de soft skills – care presupune dezvoltarea de competente in ceea ce priveste colaborarea si interactionarea cu echipa, care este formata din oameni de business, legal, specialisti pe „user experience”, nu doar IT-isti.

. zona de leadership in IT, unde un „developer” nu mai este valorizat doar prin competentele tehnice dar si prin calitatile de a conduce o echipa multidisciplinara pentru a putea sa digitalizeze un proces sau produs.

Cu cat lucrezi mai bine in echipa respectiva cu atat reusesti sa ajustezi mai repede la client si sa livrezi mai repede,” spune Voinea.

Abordarea IT-istilor

Toata lumea vrea sa digitalizeze, nu doar industria de banking, iar realitatea este ca pe joburile emergente din IT, care sunt legate de digitalizarea proceselor, user experience etc., bazinul potential de talent(e) pentru recrutare este relativ limitat in piata.

In aceste conditii, atragerea si pastrarea talentelor este una dintre cele mai mari provocari in procesul de transformare digitala, bancile fiind in competitie cu companiile din IT pentru angajarea specialistilor din domeniu.

Voinea spune ca durata medie petrecuta in banca de catre noua generatie este de doi-trei ani. „Multi pleaca sa aiba si alte experiente. Daca treci de pragul de cinci ani, deja stau mult mai mult(i).”

„Generatia tanara se misca mult mai usor decat generatia noastra. Au o abordare diferita si nu as spune care are legatura cu banking-ul. Cred ca are legatura cu modul in care generatia tanara se uita la un job. Au atasament mult mai mic fata de organizatie si se uita la job-uri ca la proiecte. Ai un proiect interesant, ma bag. Nu ai, nu ma bag.”

„Generatia tanara nu cumpara branduri, cumpara experiente, cumpara proiecte interesante. Daca eu ca angajator reusesc sa-l atrag, si vede ca are o experienta interesanta o sa-mi stea. Noi lucram foarte mult pe zona asta de experienta.”

Provocarile unui om din HR

Voinea spune ca prima provocare este legata de ce facem in noua realitate. Cum o sa lucram in viitor si care este formula optima?

A doua este legata de ce tip de leadership ne trebuie astfel incat „sa putem include pe toata lumea si sa miscam echipele catre banca viitorului”. Or asta depinde de cum se va reusi racordarea tuturor angajatilor la ceea ce inseamna mentalitate digitala. „Angajatii nostri trebuie sa devina niste ambasadori de brand pentru procesul acesta de digitalizare.

A treia provocare este data de cum pot fi anticipate si construite proactiv abilitatile emergente. „Ca daca intram in competitie directa in piata cu companiile de IT nu avem nicio sansa.”

Alte declaratii

„Cu siguranta, structura joburilor in banking va fi alta in viitor. Vad o reasezare a competentelor in intern catre call centere si modelul de advisory care cu siguranta ca va fi putin accelerat.”

„Vom continua sa functionam si in mediul digital si in branch-uri incercand sa oferim acelasi tip de experienta, indiferent de canal.”

„Cred ca oamenii din IT nu o sa poata sa functioneze fara oameni din business apropo de product developeri care spun unde merge piata. Pentru ca tot acest proces de digitalizare „it takes two to tango”. Adica nu poti sa faci o digitalizare de proces sau o digitalizare de produs de banking fara sa ai input de la oamenii comerciali care inteleg ce vrea clientul si omul de IT care vine cu solutia de tehnologie.”

„Ne uitam sa scalam modelul acesta de remote contact center migrand o parte din oamenii care stateau in fata clientilor pe zona de contact center pentru clienti. Este o solutie pe care am incercat-o in perioada asta de criza astfel incat sa ne putem deservi clientii dar cred ca este un model pe care cu siguranta o sa-l scalam „a la long„.

Directia este ca, in zona de retail, angajatii vor fi mai mult adviseri urmand ca deservirea clientilor sa se faca digital. Si la corporate cred ca o sa vedem o scalare pe contact center, apropo de ce poti sa faci la distanta pentru client dar cred ca o sa ramana contact-ul cu relationship managerul meu local care va juca un rol promordial in gestionarea relatiilor cu clientul.”

„Anul acesta am avut previzionata o marire salariala, care era discutata tocmai pentru a ne alinia la piata si a corecta niste discrepante istorice, aliniere pe care am implementat-o. Prin negocierea colectiva am inchis negocierile in aprilie si am implementat in luna iunie. Nu avem niciun plan de ajustari salariale dar nici nu cred ca vor mai fi cresteri. Cred ca anul viitor toata lumea va fi prudenta, vis-a vis de cresteri.”

Interviul integral aici

Adauga comentariu

Noutăți
Cifra/Declaratia zilei

Anders Olofsson – former Head of Payments Finastra

Banking 4.0 – „how was the experience for you”

So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”

Many more interesting quotes in the video below:

Sondaj

In 23 septembrie 2019, BNR a anuntat infiintarea unui Fintech Innovation Hub pentru a sustine inovatia in domeniul serviciilor financiare si de plata. In acest sens, care credeti ca ar trebui sa fie urmatorul pas al bancii centrale?