Finantarile noi acordate prin intermediul cardurilor de credit de catre institutiile financiare nebancare membre ale ALB, au atins valoarea de 573 milioane lei in primul semestru din 2016, in crestere cu 14% comparativ cu acelasi semestru din 2015, se arata intr-un comunicat al Asociatiei Societatilor Financiare. In ultimii trei ani, ponderea finantarilor noi acordate prin intermediul cardurilor de credit s-a diminuat continuu de la 49 % din total in 2013 la 41 % in prezent, in favoarea creditelor de nevoi personale.
„Devine tot mai vizibila preferinta clientilor de a limita utilizarea cardurilor de credit pentru finantarea nevoilor imediate de valoare scazuta, in timp ce pentru finantarea achizitiilor de valoare ridicata contracteaza credite de nevoi personale, fapt ce a determinat cresterea continua a ponderii acestora in totalul finantarilor.”, se mai arata in comunicat.
„Cardurile de credit au devenit un instrument integrat in viata de zi de zi, pentru cumparaturi recurente, de valoare mai mica, ceea ce demonstreaza inca o data tendinta de crestere a increderii consumatorilor in predictibilitatea propriului buget”, a declarat Ema Randjak, Director General Adjunct al Cetelem IFN S.A. – presedintele Consiliului Creditului de Consum, in cadrul ALB Romania.
Companiile de credit de consum membre ale Asociatiei Societatilor Financiare au acordat in primul semestru din 2016 imprumuturi noi in valoare de 1,55 miliarde lei, cu 35% mai mult fata de aceeasi perioada a anului trecut. Imprumuturile destinate consumului personal au cea mai mare pondere in totalul finantarilor noi acordate de companiile de credit de consum membre ale ALB, respectiv 89,4%. Creditele auto acordate de institutiile financiare nebancare detin o cota de doar 2,2%, in timp ce creditele industriale reprezinta 8,4% din totalul finantarilor noi.
Imprumuturile noi destinate consumului personal au crescut cu 32% in primul semestru in comparatie cu aceeasi perioada a anului trecut, inregistrand o dinamica pozitiva la toate subcategoriile care le compun: credite de nevoi personale – cu o pondere de 51 % la sfarsitul lunii iunie, carduri de credit (41 %) si credite POS acordate direct la retaileri (8 %).
Creditele de nevoi personale au inregistrat cel mai ridicat ritm de crestere, respectiv 53 % comparativ cu primul semestru al anului trecut, pe fondul dinamicii pozitive a consumului populatiei si a cresterii economice.
„Consideram ca avansul semnificativ al creditelor de nevoi personale s-a datorat in principal majorarii bazei de clienti a companiilor de credit de consum membre ale ALB, majorare datorata pe de o parte cresterii apetentei consumatorilor fata de aceste instrumente de finantare, si pe de alta parte scaderii costurilor totale de acordare, fapt ce a determinat si cresterea valorii creditelor contractate.”, se precizeaza in documentul citat.
Creditele noi acordate direct la punctele de vanzare de IFN-urile membre ale ALB s-au majorat cu 17% in prima jumatate a anului, insa au inregistrat un ritm de crestere mai modest in comparatie cu dinamica creditelor de nevoi personale, diminuandu-si treptat ponderea in totalul creditelor destinate consumului personal la doar 8% in iunie fata de 10 % acum trei ani.
In ultimele trimestre se observa o crestere semnificativa in randul creditelor acordate persoanelor cu venituri mai mari si nivel superior de educatie.
„Evolutia pozitiva a portofoliului de credite de consum acordate de membrii ALB confirma tendinta de diversificare si de adaptare a produselor de creditare la nevoile consumatorilor. Reusim astfel sa raspundem cerintelor unui segment din ce in ce mai larg de consumatori, cu nevoi si asteptari diverse. Cresterea economica, contextul actual stabil, au influentat pozitiv comportamentul consumatorilor, ce isi propun sa achizitioneze credite cu valoare mai ridicata, destinate unor proiecte personale de anvergura mai mare.”, a adaugat Ema Randjak.
La finele celui de-al doilea trimestru, soldul total al creditelor acordate de membrii industriei de credit de consum din cadrul ALB a atins valoarea de 3,8 miliarde lei, in crestere cu 4,4% in comparatie cu luna iunie a anului trecut. In ceea ce priveste structura acestora, imprumuturile destinate consumului personal au cea mai ridicata pondere (91,9 %), in timp ce creditele auto detin o pondere mai mare (4,7 %) in comparatie cu structura finantarilor noi, datorita maturitatilor mai lungi si valorilor medii mai mari, creditele industriale atingand doar 3,4 % din total. Conform estimarilor institutiei, companiile de credit de consum membre ale ALB detin o cota de aproximativ 80% in totalul finantarilor pentru consum acordate de institutiile financiare nebancare din Romania.
Printre membri principali ai ALB Romania se numara trei emitenti de carduri: BRD Finance, Cetelem si ERB Retail Services.
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: