Strategia Nationala privind Agenda Digitala a Romaniei pentru perioada 2014-2020 prevede o serie de masuri a caror implementare va avea ca impact o crestere cu 13% a PIB, un plus de 11% al locurilor de munca si o reducere a cheltuielilor administratiei cu 12%.
Dintre toate masurile luate in calcul, in perioada analizata, dezvoltarea comertului electronic va avea una dintre cele mai mari influente pozitive. Potrivit Eurostat, se asteapta ca impactul e-commerce pentru Romania sa se materializeze intr-o crestere cu 3% a PIB si cu 2% a locurilor de munca.
Cu alte cuvinte, in urma implementarii Agendei Digitale a Romaniei, la fiecare 10 noi locuri de munca create in urmatorii sase ani, doua sunt asigurate de comertul electronic. De asemenea, aproape o patrime din cresterea PIB vizata pentru 2014-2020, va fi generata tot de industria e-commerce.
Avand in vedere aceste asteptari, se pune intrebarea ce se va face la nivel guvernamental, ce fonduri vor fi alocate astfel incat proiectiile sa se confirme.
Prezenta astazi la lucrarile conferintei Money & Digital Payments, organizata de revista Comunicatii Mobile, doamna secretar de stat din MCSI, Diana Voicu, a amintit ca in cadrul Strategiei Nationale privind Agenda Digitala a Romaniei vor fi alocate 500 mil. Euro pana in 2020 (desi suma nu a fost agreata inca la nivel de Comisie Europeana), domeniile vizate fiind sanatate, bioeconomie, energie, mediu si, mai nou, securitate cibernetica.
Cat din sumele vehiculate vor fi alocate comertului electronic si pentru ce fel de proiecte? Va primi platforma ghiseul.ro macar 1% din aceste fonduri pentru dezvoltare, de care depinde intr-adevar o mai buna colectare a veniturilor statului?
Fara a da cifre, secretarul de stat a spus doar ca „pe e-commerce vom face educatie” si ca „vrem sa promovam proiecte inovative gen MPESA (n.r. serviciul de transfer de bani folosind telefonul mobil implementat in Romania de Vodafone).
Realitatea este ca, in 2013, din cele 1,1 mld. Euro cheltuite de romani pe card, doar 300 mil. Euro au fost generate de tranzactiile de cumparare din magazinele online romanesti. Diferenta a reprezentat-o contributia cardurilor romanesti la comertul electronic mondial. Or daca vrem ca e-commerce-ul local sa genereze acele cresteri in PIB, este nevoie ca guvernul sa faca mai mult decat educatie. Din fericire, reducerea comisioanelor la tranzactionare va ajuta intr-adevar foarte mult.
Cei prezenti in sala au apreciat insa ca fiind o premiera faptul ca un reprezentant guvernamental pune atat de mult accent pe digital in dezvoltarea economica a Romaniei. Tot ce ramane este ca strategia sa fie asumata la nivel institutional si sa existe continuitate in executia ei.
Foarte probabil ca Romania va urma acest drum intrucat este asumat la nivel de Uniune Europeana.
Pentru mai multe detalii urmariti materialul video de mai jos care a fost prezentat la conferinta amintita de catre doamna secretar de stat.
http://www.youtube.com/watch?v=fyjEtzW5VZs&list=UUYBQQU7VCu8M6djxI4dvpIg&width=500&height=350
Banking 4.0 – „how was the experience for you”
„So many people are coming here to Bucharest, people that I see and interact on linkedin and now I get the change to meet them in person. It was like being to the Football World Cup but this was the World Cup on linkedin in payments and open banking.”
Many more interesting quotes in the video below: